Bestuursadviseur Gemeentesecretaris

december 12, 2025
5700 - 8600
Application ends: december 22, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Conform de aangepaste afspraken rondom payrolling voor gemeenten, is het niet mogelijk op te reageren via een payroll constructie.

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!

Afdeling
De functie is gepositioneerd binnen het team Bestuursondersteuning, dat als ambitie heeft bij te dragen aan een stabiel en optimaal functionerend gemeentebestuur. Het bestaat uit een aantal onderdelen: bestuursadvies, bestuurssecretariaat, directiesecretariaat, kabinetszaken, public affairs en de medewerkers van de bestuurlijke stukkenstroom, onder leiding van een teammanager. Zij werken allen op de as tussen de bestuurlijke en ambtelijke organisatie.

Opdracht
Als adviseur van de gemeentesecretaris ben je de spin in het web van de ambtelijke organisatie met een sterke link naar het bestuur. Je draagt vanuit jouw spilpositie bij aan een soepele ambtelijk-bestuurlijke samenwerking. Je bent voor de gemeentesecretaris de eerste adviseur, een sparringpartner en klankbord. Een groot deel van je werk is ook de brugfunctie. Je bent snel in staat om de visie van de gemeentesecretaris naar de organisatie of naar buiten te vertalen, de op dat moment gevraagde verbindingen te leggen en de gemeentesecretaris te ontzorgen. 

Je bent een sparringpartner voor interne collegas. Zo help je collegas o.a. door mee te denken hoe ze dingen het beste bij de gemeentesecretaris kunnen brengen.

Je bent medeverantwoordelijk voor berichten en informatie die de gemeentesecretaris ontvangt. Je handelt hierin proactief, pakt daar de vraagstukken uit die je zelfstandig kan oppakken en verder kan uitzetten binnen de organisatie bij de betrokken experts. Je handelt gerichte informatieverzoeken af. Je volgt de procesvoering op de voet en houdt het overzicht.

In de organisatie is momenteel sprake van een breed organisatieontwikkelingstraject. Als adviseur van de gemeentesecretaris maak je deel uit van het kernteam Organisatieontwikkeling.

Voor het secretariaat van de gemeentesecretaris ben je het aanspreekpunt en je betrekt ze bij vraagstukken waar een ondersteunend component aan vast zit. Veel contacten spelen op gemeentelijk niveau, maar je ondersteunt en adviseert de gemeentesecretaris ook bij lokale, regionale en landelijke overleggen.

Vereisten / knock-out criteria

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar in een politiek-bestuurlijke omgeving;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als (strategisch) bestuurs- en directieadviseur in een overheidsorganisatie.

Gunningscriteria

  • Minimaal 2 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar als (strategisch) bestuurs-of directieadviseur binnen een overheidsorganisatie (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van bestuurlijke memos en directievoorstellen. Benoem van beiden waar deze werkervaring is opgedaan (20 punten);
  • Aantoonbare ervaring met werken in een 100.000+ gemeente of anderszins complexe, politiek-bestuurlijke organisatie (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het adviseren over organisatiebrede verandertrajecten. Licht dit verder toe middels een apart referentieproject/voorbeeld (15 punten);
  • Minimaal een afgeronde WO-bachelor opleiding (15 punten);
  • Beschikbaar per 21 januari 2026 voor 36 uur per week (10 punten).

Competenties

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit;
  • Goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;
  • Resultaatgericht;
  • Uitstekende adviesvaardigheden op strategisch niveau;
  • Verbindend.

Schaal 
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 12 (nieuwe structuur).

Benodigd aantal professionals:
1.

CV-eisen
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 6 januari 2026 tussen 09:00 uur en 17:00 uur en/of woensdag 7 januari 2026 tussen 08:30 uur en 10:00 uur.

Interesse? Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

Overige informatie

  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

Je sollicitatie dient uiterlijk 12 december om 09.00 uur door ons te zijn ingediend, voorzien van een motivatie (waarin wordt toegelicht hoe aan de eisen en gunningscriteria wordt voldaan) en twee referenties. Wij ontvangen je gegevens graag minimaal één werkdag vóór de sluitingsdatum.