Organisatie
Bij de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) werken circa 250 bevlogen en ervaren collega’s aan de opstelling van adviezen en de uitvoering van milieutaken van zestien gemeenten in Noord-Holland-Noord. Daarnaast is de provincie Noord-Holland onze opdrachtgever. We houden ons bezig met bodemkwaliteit, klimaat, natuur, milieu, duurzaamheid, energietransitie, lucht, afval, asbest externe veiligheid, zwemwater, wegen en vaarwegen.
De OD NHN moet in het kader van de robuustheidscriteria structureel werken aan innovatie. Het gaat daarbij niet alleen om innovatie om de huidige taken efficiënter en effectiever te kunnen uitvoeren, maar ook om innovatie die bijdraagt aan de ontwikkeling van de OD en haar rol in de regio.
De OD is een organisatie waarin voldoende potentie aanwezig is waarmee innovatie kan worden bereikt, er zijn tal van collega’s in het primaire proces met ideeën en talent en er is binnen het IT-team expertise op het gebouw van data, AI en het realiseren van IV-oplossingen. Deze mensen willen we bij elkaar brengen in innovatiewerkgroepen om op een gestructureerde en creatieve wijze nieuwe mogelijkheden te onderzoeken.
Om die innovatie te faciliteren, te organiseren, en blijvend aandacht te geven, zijn we op zoek naar een innovatieaanjager die niet zozeer inhoudelijk komt vertellen waar we heen moeten, maar die ons begeleidt in het onderzoek naar kansrijke vernieuwing.
Opdrachtomschrijving:
Als Innovatieaanjager begeleid je verschillende werkgroepen bij het gestructureerd onderzoeken van potentiële innovaties. Je ontwikkelt een werkwijze waarin creativiteit en resultaat hand in hand gaan. Je biedt werkvormen aan om ideeën te inventariseren en prioriteren, om pilots te bouwen en om zinvolle evaluaties te doen.
De werkgroepen hebben een dynamisch karakter de samenstelling wisselt indien nodig. Benodigde expertise van uit het IT-team worden aangehaakt wanneer nodig en je scout zelf actief mensen binnen de organisatie die ideeën hebben waar de werkgroep mee aan de slag kan. Binnen de werkgroep heb jij de rol van facilitator en draag je zorg voor de vastlegging van planningen, afspraken en resultaten. Je draagt zorg voor de verslaglegging naar het MT. Rondom de werkgroep organiseer je ‘events’ zoals demo’s en plannings-events. Hiermee zorg je dat innovatie zichtbaar wordt binnen de organisatie en gaat leven.
Als innovatiejager breng je alle innovatie initiatieven samen en stel je de innovatieagenda op, die je vervolgens jaarlijks bijstelt.
Je werkt nauw samen met het Afdelings Hoofd S&A, de IT-teamleider en de informatiemanager, die samen de Innovatie-stuurgroep vormen. Je onderhoudt contact met deskundigen in de afdelingen en helpt ze innovaties van buiten naar binnen te brengen, en om van idee naar oplossing te komen.
Je zoekt actief naar kennis en inspiratie van buiten en hoe je die naar binnen haalt: door bijvoorbeeld kennisuitwisseling met collega OD’s, het organiseren van lezingen door gastsprekers of het bezoeken van conferenties.
Wij zijn voor deze opdracht op zoek naar een frisse onbevangen geest, deze opdracht is daarom bedoeld voor een trainee. We vragen de kandidaat om geen standaard CV aan te leveren, maar een onconventioneel vormgegeven pitch die ons helpt de kandidaat te leren kennen en laat zien hoe de kandidaat de beste persoon is voor deze rol. Opleiding en ervaring en genoemde criteria moeten echter wel terugkomen in de pitch, evenals een onderbouwing van de hieronder genoemde criteria en wat de kandidaat verder van belang acht.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. De kandidaat kan na maximaal 24 maanden bij wederzijdse tevredenheid kostenloos in dienst treden bij de opdrachtgever;
4. De kandidaat is z.s.m. beschikbaar en heeft behoudens de periode tussen kerst, oud- en nieuw en vóór eind maart geen vakanties gepland en voorbehoud geen in te plannen;
Gunningscriteria
5. Aantoonbare afgeronde wo bachelor opleiding in de richting van bestuurskunde (10 punten);
6. Een aantoonbare tweede studie op minimaal hbo niveau afgerond (10 punten);
7. De aanbieder verzorgt begeleiding en aanvullende training in overleg met de kandidaat en opdrachtgever, de kosten hiervoor zijn voor rekening van de leverancier (20 punten);
8. Een geschreven plan van aanpak gericht op de inhoud van de opdracht. Het plan van aanpak die duidelijk de inzet te borgen onderbouwd in taakverdeling, uren en geoffreerd uurtarief (20 punten);
9. Werkervaring in een projectmanagement- of organisatorrol met meerdere mensen en een duidelijk eindproduct, benoem hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV (20 punten);
10. Aantoonbaar werkervaring als Scrum-master of KanBan-master of LEAN-practitioner (10 punten);
11. Aantoonbare werkervaring met het initiëren of implementeren van een nieuwe innovatie binnen een organisatie, benoem hiervan een duidelijk voorbeeld in je CV. (10 punten)
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Collegiaal en samenwerkend;
- Onderzoekend en initiatief nemend;
- Verbinder;
- Creatief;
- Resultaatgericht.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 17 november 2025.
Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 10 november 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.