Inkoopadviseur Op Afroep (ZZP)

oktober 29, 2025
75 - 100
Application ends: november 7, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Organisatie
Bussum, Naarden, Muiden en Muiderberg vormen samen gemeente Gooise Meren met ruim 60.000 inwoners. Onze organisatie is plat en overzichtelijk met 450 medewerkers. We vertrouwen elkaar, zijn wendbaar en werken doelgericht met impact voor het bestuur, de inwoners en collega’s.

We stimuleren medewerkers zichzelf te zijn en te vertrouwen op hun kennis en intuïtie. Wanneer je leergierig bent zijn er vele mogelijkheden om te experimenteren en jezelf te ontwikkelen. Onze medewerkers hebben een open blik naar buiten en naar elkaar. Ze durven vragen te stellen en kritisch te zijn. En bovenal: ze hebben plezier in hun werk.

Ook Gooise Meren staat gesteld voor complexe vraagstukken. We proberen die vraagstukken zo simpel mogelijk te houden. Door bij de essentie van de opgave te blijven, is het voor medewerkers duidelijk wat hun aandeel is en welke rol ze daarin hebben. Ze voelen zich mede-eigenaar van de oplossing.

We hebben een stevige organisatie die zichzelf continue ontwikkelt. Dat doen we geleidelijk en op een zo natuurlijk mogelijke manier. Soms hebben we tijdelijk mensen nodig voor projecten, nieuwe opgaven of vervanging. Daarvoor zoeken we inspirerende teamspelers die effectief werken: doortastend, ondernemend, besluitvaardig. Passend bij onze organisatie.

Opdracht
De gemeente Gooise Meren heeft een centrale inkoopfunctie. Het team bestaat uit 4 inkoopadviseurs die projectleiders ondersteunen en adviseren bij diverse inkooptrajecten (van meervoudig tot Europees, van eenvoudig tot complex en betreffende diensten, leveringen of werken). Bij inkooptrajecten zoekt ze samenwerking met gemeenten uit de regio, waarbij de gemeente ook namens deze gemeente(n) aanbesteedt.

Door verlof, door een late inkoopmelding (en dus te weinig beschikbare capaciteit in het team) of door het ontbreken van specifieke expertise is soms een externe inkoopadviseur nodig. In een vorige uitvraag zijn hiervoor meerdere kandidaten geselecteerd. De gemeente heeft de behoefte om de pools ICT en Overig* aan te vullen met 1 inkoopadviseur die expertise heeft op beide aspecten.

*Onder Overig vallen alle aanbestedingen die geen Werken of ICT of sociaaldomein aanbestedingen zijn. Sociaal Domein inkoop wordt regionaal ingekocht en valt buiten de scope met uitzondering van ICT applicaties gericht op het sociaal domein. Dit zijn dan Leveringen of Diensten. “Overig” is niet beperkt tot bedrijfsvoering. Onderzoek of advisering met een resultaatsverplichting kan ook gewenst zijn voor andere afdelingen van de gemeente.

Elke inkoopadviseur:

  • Adviseert zelfstandig en volgt daarbij de missie en visie van Gooise Meren, o.a.
    • als een gemeente die structureel inzet op duurzaamheid (bv 100% circulair inkopen in 2030)
    • als een gemeente die financieel gezond is, kosteneffectief werkt, en die hoogwaardige dienstverlening biedt aan inwoners, bezoekers, maatschappelijke instellingen en ondernemers
  • Werkt goed samen met de projectleider, materiedeskundigen, de beoogd contractmanager en financieel adviseurs
  • Werkt conform het inkoopproces van Gooise Meren en gebruikt de sjablonen en checklist van Gooise Meren
  • Vervult een aanjaagrol om inkoopprojecten op tijd en met een goed resultaat af te ronden
  • Communiceert met de markt via TenderNed en rondt het dossier af in het zaaksysteem
  • Evalueert na afloop van elke Europese aanbesteding

Buiten de scope van de deelopdrachten is het zijn van een aanspreekpunt voor inkoopvragen vanuit de organisatie en deelnemen aan teamoverleggen.

Minimumeisen / knock-outcriteria
1. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar bij een overheidsorganisatie;
2. Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van Europese aanbestedingen op het gebied van ICT en Overige;
3. Aantoonbare werkervaring met maatschappelijk verantwoord inkopen;
4. Aantoonbare werkervaring op het houden van marktconsultaties;
5. Gunningscriteria duidelijk omschreven in tabelvorm toegevoegd als bijlage in het cv.

Gunningscriteria
6. Aantoonbare werkervaring met circulair inkopen in de afgelopen 5 jaar (max 30 punten);
        a. Geen ervaring (0 punten);
        b. Eén uitgevoerd circulaire inkooptraject (20 punten);
        c. Twee of meer uitgevoerde circulaire inkooptrajecten (30 punten).
7. Aantoonbare werkervaring met ICT en Overige aanbestedingen in de afgelopen 5 jaar uitgewerkt in voorbeelden (max 25 punten);
        a. 1-2 uitgevoerde aanbestedingen, 1 Europese (5 punten);
        b. 1-2 uitgevoerde aanbestedingen, 2 Europese (10 punten);
        c. 3-4 uitgevoerde aanbestedingen, 1 of 2 Europese (15 punten);
        d. 3-4 uitgevoerde aanbestedingen, meer dan 2 Europese (20 punten);
        e. >4 uitgevoerde aanbestedingen én meer dan 3 Europese. (25 punten)
8. Aantoonbare werkervaring als inkoopadviseur met aanbestedingen die als eerste aan de kandidaat gegund worden (max 35 punten);
        a. Software voor Schuldhulpverlening (10 punten);
        b. Server voor beveiligingscamera’s en de camera’s zelf (10 punten);
        c. Post- en pakketbezorging (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre je / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet. 

Competenties

  • Uitstekende communicatieve vaardigheden / gesprekstechnieken / overtuigingskracht
  • Affiniteit met innovatie en circulair inkopen
  • Kennis van complexiteit rondom aanbestedingen bij gemeenten
  • Sterk in plannen / organiseren
  • Professioneel en representatief

Overige informatie 
1. Opdrachtnemer moet na gunning een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. Voor start van de opdracht voldoet een bewijs van aanvraag van de VOG. De kosten voor de aanvraag van een VOG zijn voor Opdrachtnemer.
2. De integriteitsverklaring dient binnen 24 uur na gunning ingevuld én ondertekend te worden aangeleverd. Indien dit document niet tijdig wordt aangeleverd heeft dit consequenties voor de beoogde startdatum.
3. Opdrachtnemer zal maandelijks achteraf opgaaf doen van het daadwerkelijk aantal gewerkte uren.
4. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. IPad.
5. Gooise Meren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffend thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Indienen afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/op kantoor plaatsvinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 12 november 2025, 09:30.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 7 november 2025 12:00. Tot die tijd kunt u reageren.