Gemeente Hilversum, mediastad in het groen, Zorgen voor nu en werken aan morgen
Met bovenstaand motto leggen we de verbinding tussen onze ambities voor Hilversum in de toekomst en de wensen en behoeftes die op dit moment bij de Hilversummers leven.
De afgelopen jaren is gewerkt aan een fundament waar we Hilversum verder op uitbouwen. Naar elkaar omkijken, goed bereikbare voorzieningen voor inwoners die dat nodig hebben, en veilige buurten vinden wij belangrijk. Het is onze wens dat inwoners voor elkaar zorgen en dat mensen zaken in hun eigen buurt of wijk kunnen regelen. En als het nodig is bieden we zorg of ondersteuning.
Maar er is meer: ook toekomstbestendige werkgelegenheid, bereikbare woningen, een duurzame leefomgeving en voorzieningen op het gebied van sport, kunst en cultuur staan hoog op onze agenda.
Als gemeente willen we ín de maatschappij staan, niet ernaast. Hilversum moet een leefbare en veilige stad zijn, waar iedereen zich thuis voelt, waar inwoners zich gewaardeerd voelen en waar mensen zich in hun werk en vrije tijd kunnen ontplooien. Om samen met de Hilversummers op te trekken, blijven we in contact met inwoners, bedrijven en organisaties. Op die manier komen hun zorgen, ideeën en wensen rechtstreeks bij ons terecht.
Opdracht
De gemeentes Wijdemeren en Hilversum gaan per 1 januari 2027 bestuurlijk fuseren.
De ambtelijke organisaties van beide gemeenten worden per 1 januari 2026 ambtelijk gefuseerd en werken onder één gezamenlijke aansturing vanuit Hilversum. Deze nieuwe organisatie bereidt de P&C-producten 2026 voor beide gemeenten voor. De formele bevoegdheden blijven echter bij de afzonderlijke colleges en raden. Ook het financieel toezicht in het kader van de Wet Arhi op Wijdemeren blijft. De planning- en controlcyclus van de gemeente Wijdemeren blijft onverminderd bestaan en dient als sturingsinstrument voor het gemeentebestuur Wijdemeren.
De dienstverlening aan bestuur, inwoners, ondernemers en instellingen van Wijdemeren in 2026 dient dus gewaarborgd te worden. Hiervoor is een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Om de dienstverlening richting het bestuur van Wijdemeren goed te kunnen waarborgen in 2026 wordt voor heel 2026 een ‘kernteam Wijdemeren’ gevormd
Het kernteam bestaat uit:
- gemeentesecretaris Wijdemeren;
- bestuurssecretariaat Wijdemeren;
- bestuursadviseur Wijdemeren;
- strategisch financieel adviseur Wijdemeren;
- ruimtelijk strateeg Wijdemeren;
- communicatieadviseur Wijdemeren.
Het kernteam Wijdemeren valt onder functionele/ dagelijkse aansturing van de gemeentesecretaris Wijdemeren. Leden van het team Wijdemeren vallen, m.u.v. de gemeentesecretaris Wijdemeren, onder hiërarchische sturing van de betreffende manager binnen de ambtelijke organisatie Hilversum.
Voor de functie van strategisch financieel adviseur wordt nu uitvraag gedaan.
Wat ga je concreet doen?:
- Lid kernteam Wijdemeren;
- Strategisch financieel adviseur voor gemeentesecretaris, college en raad gemeente Wijdemeren;
- Neemt deel aan de portefeuillehouders overleg financiën Wijdemeren (en sluit waar nodig aan bij de andere pho’s);
- Adviseren, toetsen en bewaken college- en raadsvoorstellen, raadsinformatiebrieven i.h.k.v. de Wet Arhi;
- Regisseert het (politieke) proces en werkt mee met het opstellen jaarrekening 2025;
- Regisseert het (politieke) proces en werkt mee met het opstellen van de voorjaarsnota 2026;
- Controle op leesbaarheid, helderheid en consistentie, ook voor niet-ingevoerde lezers van de financiële stukken;
- Verzorgen van passende verwoording bij politiek gevoelige onderwerpen;
- Ziet toe op de uitvoering van en voert ambtelijk en bestuurlijk overleg i.h.k.v. het gastheerschap belastingen;
- Draagt, i.o.m. de projectleider financiën Hilversum vanuit de fusie, bij aan de consolidatie en harmonisatie van het financieel beleid en de begroting 2027.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO niveau in een bedrijfseconomische of financiële richting;
2. Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als strategisch financieel adviseur en/of teamleider financiën bij een gemeente (benoem dit duidelijk in het cv);
4. Uiterlijk beschikbaar per 5 januari 2026 voor minimaal 28 uur per week gedurende de gehele opdrachtduur incl. verlengingen.
Gunningscriteria
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in een functie als strategisch financieel adviseur en/of teamleider financiën in de afgelopen 6 jaar bij een gemeente. (benoem dit duidelijk in de cv) (30 punten);
6. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als financieel strategische adviseur in een coördinerend rol die betrokken is bij een gemeentelijke herindeling. (benoem dit duidelijk in de cv) (50 punten)
7. Aantoonbare kennis van én werkervaring met Lias (benoem dit duidelijk in het cv) (10 punten);
8. Aantoonbare kennis van én werkervaring met Excel (benoem dit duidelijk in het cv) (10 punten);
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Resultaat gericht
- Analytisch vermogen;
- Communicatief sterk;
- Proactief en initiatiefrijk;
- Samenwerkingsgericht;
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12 Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Planning
De gesprekken bij de gemeente worden gepland in overleg met de best passende kandidaten.
Interesse? Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
Overige informatie
- De gemeente verzoekt altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
Er wordt een VOG screening uitgevoerd conform de VOG screening van de gemeente Hilversum. De verwerkingstijd is maximaal 4 weken, en bij VOG-P screening maximaal 8 weken.
Je sollicitatie dient uiterlijk 29 december 2025 om 09.00 uur door ons te zijn ingediend, voorzien van een motivatie (waarin wordt toegelicht hoe aan de eisen en gunningscriteria wordt voldaan) en twee referenties. Wij ontvangen je gegevens graag minimaal één werkdag vóór de sluitingsdatum.