Beleidsadviseur natuur en landschap

december 12, 2025
1850 - 2950
Application ends: december 22, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Wij zijn Roosendaal
Wij zijn geen gemeente, wij zijn Roosendaal. Benieuwd wat we daarmee bedoelen? Dat leggen we je graag uit in deze video. Wij hanteren een autonomere werkwijze. Dat houdt in dat we in kleine groepen werken van acht tot twaalf medewerkers zonder teamleiders. Wij geloven in de kracht van onze medewerkers. Samen ben je verantwoordelijk voor het groepsresultaat en verdeel je werkzaamheden. Zo zijn we wendbaar, ontstaat er ruimte voor mooie initiatieven en is het werkplezier hoog dankzij de vrijheid in je werkzaamheden. Resultaatgericht, samen en de ander centraal zijn hierbij onze drie kernwaarden. Roosendaal heeft grote ambities. Zo worden we wat ons betreft een 100.000+ gemeente en laten we onze voorzieningen nu al aansluiten op die ambitie.

Roosendaal is de stad van de menselijke maat met talloze kleurrijke verenigingen, inwoners en ondernemers. Groot genoeg voor interessante vraagstukken. Klein genoeg voor korte lijnen met belangrijke stakeholders. Met een ideale ligging: vanuit Rotterdam, Breda of Antwerpen ben je in ruim 30 minuten in

Roosendaal Functiebeschrijving Beleidsadviseur natuur en landschap

Een enthousiaste collega met een integrale blik op de landschappelijke ontwikkeling van Roosendaal!

16 uur per week voor een periode van 6 maanden
(met mogelijkheid tot verlenging)

Jouw taken:
– Als adviseur natuur en landschap geef je richting aan het groene beleid van Roosendaal. Je:
– Adviseert bij projecten binnen de fysieke leefomgeving met een focus op groen, water, bodem, ecologie, – klimaatadaptatie, biodiversiteit en ruimtelijke kwaliteit.
– Adviseren ruimtelijke projecten zoals de visie Minnebeek, visie Vrouwenhof, ect.
– Adviseren voor de omgevingskamer
– Volgt actuele en nieuwe wet- en regelgeving (zoals de Omgevingswet) en vertaalt deze naar toepasbaar beleid.
– Beoordeling kwaliteitsverbetering landschap
– Updaten van kaarten en herziening beleid hoofdgroenstructuren.
– Meewerken opstellen VAB-beleidskader
– Begeleidt en Adviseert het college van B&W bij beleidsmatige vraagstukken, bestuurlijke besluitvorming over natuur en landschap en stelt beleidsnota’s op.

Jouw vaardigheden:
– Als beleidsadviseur natuur en landschap hebben wet- en regelgeving rondom natuur en landschappen geen geheimen voor je.
– Je bent in staat om visies en beleid op te stellen, integraal af te stemmen en in bestuurlijke routing te brengen.
– Je kan als geen ander de stem voor natuur en landschappen zijn binnen projecten. En binnen onze gemeentelijke ambities hierrond te adviseren.
– Je begrijp je de politieke en de bestuurlijke context van deze gemeente en je kunt daar effectief naar handelen.
– Je beschikt minimaal over een afgeronde Hbo- en/of academische. Bij voorkeur in landschap(architectuur), planologie, water of natuur.
– Je hebt kennis en ervaring op het gebied van landinrichting, openbare ruimte en waterhuishouding.
– Daarnaast is het een pré wanneer je op de hoogte bent van subsidie- en cofinancieringsmogelijkheden voor waterhuishouding en landschapsinrichting.

Eisen aan de kandidaat

  1. Verklaring detachering in loondienst moet worden toegevoegd en volledig naar waarheid ingevuld en ondertekend.

  2. Specifieke vakkennis en ruime ervaring in een adviserende rol.

  3. Minimaal 34 jaar werkervaring op het gevraagde werkterrein.

  4. Afgeronde HBO- of WO-opleiding, bij voorkeur in water, landschap, architectuur, planologie of natuur.

  5. Beschikt over specifieke vakkennis van wet- en regelgeving en beleid op het gebied van natuur en landschappen.

  6. Het tarief is inclusief reiskosten, parkeerkosten en verblijfskosten.

  7. VOG overleggen, niet ouder dan 2 maanden voor een vergelijkbare functie, of aanvraag dient gedaan te worden.

  8. Beschikt over relevante competenties:

    • Communicatief vaardig

    • Onderhandelen

    • Overtuigingskracht / daadkrachtig

    • Samenwerken

    • Zelfstandig

  9. Beschikt over relevante werkervaring binnen een gemeente of overheid (pré).

  10. Specifieke kennis en ervaring met de dynamiek binnen een bestuurlijke omgeving en effectief opereren daarin.

Wensen / aanvullende vragen

  1. Kandidaat beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag is aangegeven.

  2. Kandidaat kan starten op de genoemde startdatum van de opdracht.

  3. Kandidaat beschikt over eigen devices (laptop en telefoon) of deze worden geleverd via bureau/leverancier.

    • Laptop moet voldoen aan specificaties: Windows 11 Enterprise, minimaal Intel Core i5/Ultra 5 of AMD Ryzen 5, minimaal 8 GB werkgeheugen (16 GB aanbevolen), USB-C met laadfunctie (min. 65W), onbeheerd en nog niet aangemeld bij andere partij.

Interesse?

Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop Apply now bovenaan deze pagina.

Je sollicitatie dient uiterlijk 22 december om 12.00 uur door ons te zijn ingediend, voorzien van een motivatie (waarin wordt toegelicht hoe aan de eisen en gunningscriteria wordt voldaan) en twee referenties. Wij ontvangen je gegevens graag minimaal één werkdag vóór de sluitingsdatum.