Organisatie
Over de opdrachtgever, gemeente Oldebroek:
De gemeente Oldebroek is volop in beweging! Met elkaar werken we aan een organisatie die aansluit bij de samenleving en de mogelijkheden van deze tijd. Samen werken aan een sterke en leefbare samenleving. Die samenleving geven we met elkaar vorm; inwoners en gemeente vanuit onze kernwaarden Dienstverlenend, Eigenaarschap, Verbindend, Flexibiliteit en Vakbekwaam. Het onlangs gerenoveerde gemeentehuis is modern ingericht en biedt alle voorzieningen die jij nodig hebt!
Opdracht
Als Jurist Handhaving ben je verantwoordelijk voor juridische ondersteuning en advisering binnen het handhavingsbeleid van de gemeente. Je behandelt complexe juridische vraagstukken, handhavingsprocedures en bezwaar- en beroepsschriften. Daarnaast werk je nauw samen met collega’s, beleidsmedewerkers en externe partijen om juridische handhaving binnen de gemeente te optimaliseren.
Bij overtredingen probeer je samen met inwoners en bedrijven tot een oplossing te komen. Lukt dat niet, dan zet je passende juridische handhavingsinstrumenten in. Je behandelt handhavingsdossiers en zorgt voor de afhandeling van formele besluitvorming. Daarnaast ben je een vraagbaak en sparringspartner voor handhavers, toezichthouders, beleidsmedewerkers, vergunningverleners en externe partners en geeft advies zowel gevraagd als ongevraagd. In deze rol ben je een belangrijke schakel tussen beleid en uitvoering.
Jouw taken:
- Adviseren over bestuursrechtelijke handhaving, zoals het opleggen van lasten onder dwangsom of bestuursdwang.
- Beoordelen en afhandelen van handhavingsdossiers en het opstellen van besluiten.
- Adviseren van collega’s, handhavers en het bestuur over juridische vraagstukken.
- Begeleiden van handhavingsprojecten en bijdragen aan beleidsontwikkeling.
- Opstellen van besluiten en verweerschriften, begeleiden van bezwaar- en beroepsprocedures en vertegenwoordigen van de gemeente.
- Samenwerken met inwoners, ondernemers en ketenpartners om tot zorgvuldige oplossingen te komen.
- Signaleren van juridische risico’s en ontwikkelingen en deze vertalen naar de praktijk.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal WO niveau in een juridische richting;
2. Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring als Juridisch Adviseur bij een gemeente;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als Juridisch Adviseur op het gebied van toezicht en handhaving;
4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Juridisch adviseur bij een gemeente;
5. Aantoonbare kennis van relevante wet- en regelgeving op het gebied van het omgevingsrecht;
6. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten.
Gunningscriteria
7. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als Juridisch Adviseur bij een gemeente (35 punten);
8. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als Juridisch Adviseur op het gebied van toezicht en handhaving (35 punten);
9. Kandidaat beschikt over aantoonbare juridische kennis van planschade en nadeelcompensatie (20 punten);
10. Aantoonbare werkervaring met voeren van gesprekken met inwoners (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Communicatief vaardig;
- Analytisch;
- Probleemoplossend vermogen.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 8. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Nee
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 18 december 2025, 14:00 uur.
Interesse? Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten.
- De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
- De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
- Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).
Reactietermijn
Je sollicitatie dient uiterlijk 9 december om 09.00 uur door ons te zijn ingediend, voorzien van een motivatie (waarin wordt toegelicht hoe aan de eisen en gunningscriteria wordt voldaan) en twee referenties. Wij ontvangen je gegevens graag minimaal één werkdag vóór de sluitingsdatum.