Kwaliteitsmedewerker Participatie

december 6, 2025
2900 - 4700
Application ends: december 16, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Organisatie
Graag werken wij samen met onze inwoners aan een duurzame gemeente waar het prettig wonen, werken, recreëren en leven is. We spelen in op vragen en ideeën uit de Lochemse samenleving. En we geven ruimte aan vernieuwende ideeën. We hebben een informele organisatiecultuur. Met 300 medewerkers, werken we elke dag samen met én voor onze inwoners, het bestuur en onze medewerkers. De mens staat daarbij centraal. We pakken allemaal onze rol, zijn flexibel waar het kan en verantwoordelijk waar het moet. We inspireren elkaar en zorgen samen voor een fijne leefomgeving in onze mooie gemeente Lochem! Onze 5 kernwaarden beschrijven wie we zijn en waar we voor staan!

  • Mensgericht: we geven aandacht aan inwoners en collega’s.
  • Gezamenlijk eigenaarschap: we werken samen aan de gemeente Lochem.
  • Verbinding: we ontmoeten en maken echt contact.
  • Vitaliteit: we zorgen met elkaar dat we vitaal ons werk kunnen doen.
  • Slagvaardigheid: we maken het zo duidelijk en simpel mogelijk voor onze inwoners.

Opdracht
Als Kwaliteitsmedewerker Participatie binnen het domein sociaal ben jij een drijvende kracht achter het verbeteren van de dienstverlening aan de inwoners van gemeente Lochem. Je ondersteunt consulenten bij complexe vraagstukken en helpt hen om tot goede afwegingen te komen. Daarbij werk je altijd vanuit de bedoeling: we doen wat helpt en vertrekken vanuit het effect.

Je werkt intensief samen met kwaliteitsmedewerkers van andere disciplines binnen het sociaal domein, zoals Wmo en Jeugd. In gezamenlijke projecten stemmen jullie werkwijzen op elkaar af en zorgen jullie voor een integrale aanpak. Soms ben je initiatiefnemer van een project, een andere keer sluit je aan vanuit jouw expertise. Daarnaast heb je structureel overleg met beleidsmedewerkers en de teamleider om veranderingen in wet- en regelgeving of lokaal beleid te vertalen naar de praktijk. Samen zorgen jullie voor een effectieve implementatie in werkprocessen en systemen en verzorgen jullie de communicatie. Ook het borgen, monitoren en controleren van de afspraken en processen behoort tot jouw werkzaamheden.

Je hebt een scherp oog voor knelpunten en verbetermogelijkheden. Je signaleert, analyseert, adviseert en denkt mee over concrete oplossingen, zoals:

  • het verbeteren van werkprocessen,
  • het optimaliseren van processen voor consulenten,
  • het aanpassen van brieven en sjablonen in applicaties,
  • en het begeleiden van implementaties van nieuwe werkwijzen.
  • Kortom: jij bent de verbindende schakel tussen beleid en uitvoering, en werkt samen met collega’s binnen én buiten je eigen vakgebied om het verschil te maken voor de inwoners van gemeente Lochem.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als Kwaliteitsmedewerker met focus op de Participatiewet bij een gemeente;
2. Aantoonbare afgeronde opleiding Social Work of Sociaal Juridische Dienstverlening of een andere passende richting op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Aantoonbare werkervaring met projectmatig werken;
4. Aantoonbare inhoudelijke kennis van de Participatiewet;
5. Aantoonbare werkervaring met het werken met procesoptimalisatiemethodieken en kwaliteitsmanagement.

Gunningscriteria
6. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met Civision Samenleving (Benoem duidelijk waar deze is opgedaan) (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met Djuma (Benoem duidelijk waar deze is opgedaan) (5 punten);
8. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met KiC (Benoem duidelijk waar deze is opgedaan) (5 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met de wet- en regelgeving binnen het sociaal domein (Benoem dit duidelijk in het cv) (50 punten);
10. Aantoonbare afgeronde opleiding tot (juridisch) kwaliteitsmedewerker (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
– Aanpassingsvermogen;
– Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling);
– Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk);
– Klantgericht;
– Luisteren;
– Doorzettingsvermogen;
– Motiveren;
– Resultaatgericht werken;
– Samenwerken;
– Overtuigen;
– Assertiviteit;
– Besluitvaardigheid;
– Organiseren;
– Kritisch;
– Analyserend vermogen;
– Plannen en organiseren.

Benodigd aantal professionals
1.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg.
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 23 december 2025.

Interesse? Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Niet van toepassing 

Je sollicitatie dient uiterlijk 16 december 2025 om 09.00 uur door ons te zijn ingediend, voorzien van een motivatie (waarin wordt toegelicht hoe aan de eisen en gunningscriteria wordt voldaan) en twee referenties. Wij ontvangen je gegevens graag minimaal één werkdag vóór de sluitingsdatum.