Senior Backoffice Sociaal Domein

december 8, 2025
1875 - 2475
Application ends: december 11, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Organisatie
Het is goed werken voor de inwoners, organisaties en bedrijven in de zes dorpen die samen onze gemeente vormen. We weten dat we elkaar nodig hebben om de gemeente De Bilt leefbaarder, groener, duurzamer en ondernemender te maken. Om het voor de 42.000 mensen nog fijner te maken om hier te wonen, te werken en te recreëren. Mensenwerk dus. Onze ongeveer 250 medewerkers laten zich elke dag weer inspireren door de wensen en ontwikkelingen in Bilthoven, De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Hollandsche Rading en Westbroek. Steeds vaker werken wij binnen een netwerk van inwoners en bedrijven, dat zelf zaken voor elkaar kan krijgen. Mensen, middelen en technieken slim aan elkaar knopen: dat is onze kracht. Door meer en betere samenwerking binnen de organisatie en met externe partners: dat is de werkelijke innovatie in onze manier van werken.

Meer informatie vindt u op de pagina Onze organisatie.

Opdracht
Ter versterking van ons zelforganiserende team binnen het Sociaal Domein, zoeken we een tijdelijke Senior Backoffice medewerker, die ook de overgang van de midoffice naar de backoffice begeleidt.

Wat ga jij doen:

Administratieve werkzaamheden

  • Behandelen en beoordelen van aanvragen voor persoonsgebonden budgetten (pgb) en Zorg in Natura en het controleren van aangevraagde indicaties op proces.
  • Opstellen en verzenden van beschikkingen voor inwoners
  • Verwerken van jeugdhulpvervoeraanvragen en -wijzigingen in de Smartwheels applicatie.
  • Verwerken van declaraties en berichtenverkeer van en naar zorgaanbieders.
  • Afhandelen van facturen en uitvoeren van mutaties in het systeem ZorgNed.
  • Behandelen en beoordelen van aanvragen voor Gehandicaptenparkeerkaarten.
  • Beheren van de administratiemailbox en beantwoorden van telefoontje, zowel van MENS als van inwoners.

Financiële werkzaamheden

  • Verwerken en controleren van alle financiële zaken rondom persoonsgebonden budgetten (pgb).
  • Verantwoordelijk voor de gegevensaanlevering aan het CAK ten behoeve van de Eigen Bijdrage.
  • Fiatteren van wekelijkse betalingen.
  • Ondersteunen bij de financiële jaarafsluiting.
  • Verwerken van financiële tegemoetkomingen in afstemming met inwoners en zorgaanbieders.

Seniortaken

  • Begeleiden project overgang van midoffice naar backoffice
  • Eerste aanspreekpunt voor collega’s en externen.
  • Tijdig signaleren en bespreken van knelpunten.
  • Verbeteren, optimaliseren en implementeren van werkprocessen binnen de backoffice.
  • Coördineren van een aantal jaarlijks terugkomende trajecten, zoals de productieverantwoording.
  • Actief volgen, afstemmen en oppakken van landelijke en regionale ontwikkelingen binnen het sociaal domein.
  • Opstellen van de jaarplanning voor de backoffice samen met collega’s.
  • Fungeren als sparringpartner voor collega’s bij complexe administratieve en financiële vraagstukken.
  • Behandelen van vragen en klachten over jeugdhulpvervoer, waarbij je een verbindende en stevige schakel bent tussen ouders/verzorgers en vervoerder.
  • Bij afwezigheid vervang je, voor een aantal taken, onze functioneel beheerder van ZorgNed.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als backoffice medewerker op het gebied van WMO en Jeugd in de afgelopen 5 jaar;
2. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met de applicatie Zorgned;
3. Aantoonbare werkervaring als Senior medewerker binnen een financiële of administratieve afdeling binnen een gemeente;

Gunningscriteria
4. Een afgeronde opleiding op hbo niveau; (30 punten)
5. Beschikbaar per 1 januari 2026; (30 punten)
6. Aantoonbare werkervaring met het inwerken van collega’s binnen het sociaal domein van een gemeente; (20 punten)
7. Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van veranderprocessen binnen administratieve afdelingen bij een gemeente; (20 punten)

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Proactief;
  • Zowel zelfstandig als in teamverband kunnen werken;
  • Politiek-bestuurlijk sensitief;
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift;
  • Communicatief vaardig;
  • Denken in mogelijkheden.

Functieschaal
Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland in de week van 15 december via Teams.

Interesse? Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

Overige informatie

  • De gemeente vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

Reiskosten & parkeren
Het in de offerte vermelde uurtarief dient inclusief de reiskosten te zijn van woon-werkverkeer. Indien het reizen per auto noodzakelijk is voor het uitvoeren van de opdracht dan vergoedt de gemeente De Bilt maximaal € 0,30 (bruto) per kilometer. Het betreft een zogenaamde netto-netto vergoeding. Het declareren van zakelijke kilometers moet altijd vooraf zijn afgestemd met de opdrachtgever.

Reactietermijn

Je sollicitatie dient uiterlijk 9 december om 09.00 uur door ons te zijn ingediend, voorzien van een motivatie (waarin wordt toegelicht hoe aan de eisen en gunningscriteria wordt voldaan) en twee referenties. Wij ontvangen je gegevens graag minimaal één werkdag vóór de sluitingsdatum.