Organisatie
Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl
Opdracht
Het team Financieel Advies is onderdeel van het netwerk Concern van de Samenwerkingsorganisatie (SWO). Voor zowel de gemeente Hoogeveen als voor de gemeente De Wolden leveren we maatwerk. Het team verstrekt gevraagd en ongevraagd financieel advies aan raden, colleges, directie, managers van de netwerken, budgethouders en budgetbeheerders en draagt bij aan de werkzaamheden inzake het produceren en controleren van de P&C-producten (begroting, jaarrekening, kadernota’s en tussentijdse rapportages) van de organisatie.
Wat ga je doen?
Je verstrekt adviezen aan beleidsmedewerkers bij het opstellen van college en/of raadsvoorstellen waarbij vooral de impact op de SWO van belang is. Je bewaakt daarbij ook de integrale afweging van de financiële consequenties en draagt bij aan het rechtmatig en doelmatig uitvoeren van de voornemens. Je beoordeelt en analyseert de verkregen financiële informatie en adviseert de budgethouders, budgetbeheerders en controllers vanuit de verkregen informatie en speelt een actieve rol in het tot stand brengen van de (rechtmatigheids-) verantwoording. Je bent samen met de overige collega’s van de afdeling financien verantwoordelijk voor het opstellen, de voortgang, tijdigheid en kwaliteit van de P&C-documenten voor de drie entiteiten (gemeente De Wolden, gemeente Hoogeveen en Samenwerkingsorganisatie) voor wie we werken, waarbij de nadruk zal liggen op de SWO.
- Je ondersteunt en toetst de budgethouders en beheerders bij het opstellen en actueel houden van de P&C-cyclus (met de daarbij behorende producten).
- Je adviseert en ondersteunt de budgethouders en beheerders bij het opstellen van hun input voor de kadernota, (programma)begroting, bestuursrapportages, jaarverslag en jaarrekening met betrekking tot de toelichting van afwijkingen en paragrafen. Je levert je bijdrage aan de ontwikkeling van ons strategisch financieel beleid en vervult de adviesfunctie voor één of enkele programmaregisseurs, budgethouders en/of verbonden partijen.
- Je levert een bijdrage aan de sturing en beheersing van geldstromen.
- Je bent de primaire persoon die zorg draagt voor het tot stand komen van de P&C-producten van de SWO.
- Je bent mede aanspreekpunt voor financieel toezicht door de provincie, de controlerend accountant en overige belanghebbenden.
- Je neemt deel aan projecten van Financien of projecten waarbij Financien is betrokken
- Je signaleert risico’s, verbeter- en/of knelpunten met betrekking tot het budgetbeheer en de rechtmatigheid in relatie tot de verplichtingen die budgethouders en beheerders
- Je bent medeverantwoordelijk voor de tijdige aanlevering van informatie voor de kadernota (programma)begroting, bestuursrapportages, jaarverslag en jaarrekening inclusief opstellen budget- en begrotingswijzigingen.
Wat is je profiel?
Wij letten natuurlijk op wat je kennis en kunde is, maar minstens zo belangrijk vinden we wie jij bent. Je bent een bruggenbouwer met visie en een hands-on mentaliteit. Je weet alles van gemeentefinanciën en hebt een duidelijk beeld over hoe je het P&C-proces zo succesvol en klantvriendelijk mogelijk kunt maken. Je denkt en handelt team-overstijgend, weet trends en ontwikkelingen te vertalen in begrijpelijke financiële beleidsadviezen. Integraal denken en handelen is voor jou vanzelfsprekend. Bij politiek-bestuurlijk gevoelige vraagstukken heb jij een goed ontwikkelde antenne.
Wat vragen wij?
- Je bent (een stevige) gesprekspartner voor de managers, teamleiders, budgethouders, budgetbeheerders en controllers in de organisatie.
- Je bent nuchter, initiatiefrijk, enthousiast en samenwerkingsgericht.
- Je hebt een afgeronde hbo-opleiding in een financieel of bedrijfseconomische richting.
- Je hebt enige jaren werkervaring in een vergelijkbare functie. Je hebt bij voorkeur kennis van het BBV en overige verslaggevingsregels en alle aspecten van personeels- en formatiebegrotingen.
- Je hebt een proactieve houding.
- Je bent klant-, vraag- en oplossingsgericht waarbij je ook het organisatiebelang weet te borgen.
- Je schakelt eenvoudig tussen het operationele, tactische en strategische niveau en weet op al deze niveaus mensen te enthousiasmeren, mee te nemen in wat de bedoeling is, aan te spreken en te helpen om de juiste randvoorwaarden te creëren zodat zij kunnen presteren.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbare afgeronde HBO bachelor opleiding in de richting van financieel of bedrijfseconomie;
2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als senior financieel adviseur binnen een overheidsorganisatie;
3. Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke besluitvorming rond P&C documenten (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan).
Gunningscriteria
4. Aantoonbare afgeronde WO master opleiding in de richting van financieel of bedrijfseconomie (10 punten);
5. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als senior financieel adviseur binnen een overheidsorganisatie (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het ontwikkelen van financieel beleid en het vertalen van trends naar beleidsadviezen (benoem in het CV waar dit is opgedaan) (20 punten);
7. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring met P&C producten, duidelijk herleidbaar toegelicht in het cv (40 punten).
Competenties
– Een proactieve houding en uitstekende communicatieve vaardigheden;
– Je bent nuchter, initiatiefrijk, enthousiast en samenwerkingsgericht.
– Je bent klant-, vraag- en oplossingsgericht waarbij je ook het organisatiebelang weet te borgen.
– Je schakelt eenvoudig tussen het operationele, tactische en strategische niveau en weet op al deze niveaus mensen te enthousiasmeren, mee te nemen in wat de bedoeling is, aan te spreken en te helpen om de juiste randvoorwaarden te creëren zodat zij kunnen presteren.
Benodigd aantal professionals
1.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma-Vrij
Is hybride werken mogelijk: Ja
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op een nader te bepalen moment.
Interesse? Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Nee.
Reactietermijn
Je sollicitatie dient uiterlijk 9 december om 09.00 uur door ons te zijn ingediend, voorzien van een motivatie (waarin wordt toegelicht hoe aan de eisen en gunningscriteria wordt voldaan) en twee referenties. Wij ontvangen je gegevens graag minimaal één werkdag vóór de sluitingsdatum.