Beleidsadviseur Wijken en Dorpen en Participatie

december 5, 2025
4200 - 6600
Application ends: december 16, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Organisatie
We zijn de gemeente Raalte en mensen werken graag bij ons om wie we zijn. We zijn positief, we doen het samen en het liefst stropen we onze mouwen op. De drang om vooruit te willen en het lef om buiten de lijntjes te kleuren, kenmerkt ons. We zijn op zoek naar jou als jij een bijdrage wilt leveren aan onze samenleving. Want die staat niet stil. Onze inwoners dagen ons iedere dag uit om samen met hen het leven in de gemeente Raalte nog mooier te maken.

Je krijgt bij ons niet alleen werk dat ertoe doet, je krijgt bij ons ook de ruimte en het vertrouwen om het verschil te maken. De gemeente Raalte groeit. En dat geeft kansen. Groei jij mee?

Beleidsadviseur Wijken en Dorpen   en  Participatie

Inleiding

Door de gemeenteraad is het Koersdocument Wijken & Dorpen vastgesteld. Dit Koersdocument bevat de kaders voor hoe we samen met inwoners en partners werken aan toekomstbestendige en leefbare wijken en dorpen in de gemeente Raalte. We willen ervoor zorgen dat onze dorpen en wijken fijne plekken blijven om te wonen, leven en ontmoeten. Nu en in de toekomst.

Het Opgaveteam wijken en dorpen heeft in het implementatieplan een werkwijze opgenomen die tot inbedding in de organisatie gaat leiden.

De meeste taken en verantwoordelijkheden worden belegd bij het cluster wijken en dorpen en de domeinen beheer en sociaal, waarbij er nauw wordt samengewerkt met collega’s van andere domeinen. Taken zoals de coördinatie van de Scan Wijken & Dorpen en het blijvend aandacht houden voor de uitgangspunten uit het Koersdocument wijken en dorpen worden belegd bij de beleidsadviseur.

Project 1: Beleidsadviseur wijken en dorpen 24 uur per week

De basis van deze rol is het cluster Wijken en Dorpen. Binnen dit cluster werk je nauw samen met de verbinders. Zij zorgen voor de verbinding tussen de inwoners in de wijken en dorpen en de gemeente. Zij zijn een laagdrempelig aanspreekpunt voor inwoners en vormen een procesmatige verbinding met vakinhoudelijke collega’s.

De rol van beleidsadviseur wijken en dorpen gaat mee in de ontwikkeling die in het implementatieplan wordt voorzien. De eerste periode (Q1 en Q2 2026) zal een ontwikkelperiode voor de functie zijn waarin duidelijk zal worden hoe het profiel er uit moet komen te zien.

Voor deze periode zoeken we een beleidsadviseur die de functie op tijdelijke basis vervult.

Taken en Verantwoordelijkheden

De beleidsadviseur Wijken en Dorpen krijgt de volgende kerntaken toebedeeld:

  1. Het verder brengen van gebiedsgericht werken in de organisatie (aanjaagfunctie);
  2. Coördinatie van de initiatieftafel (voorzitter);
  3. Versterken rol van wijk- en dorpswethouders;
  4. Verbeteren van de informatievoorziening (input voor website);
  5. Beleidsontwikkeling
  6. Praktische zaken zoals het afhandelen van gerelateerde subsidieaanvragen en het budgetbeheer.

Project 2: Beleidsadviseur Participatie  8 uur per week

De functie van beleidsadviseur Dorpen en Wijken kan worden gecombineerd met de rol van beleidsadviseur Participatie.

Een groot deel van de taken in deze rol is overkoepelend in de samenwerking met het Sociaal Domein. Je bent actief op onder andere de volgende onderwerpen:

  • Lid van de agendacommissie Participatie;
  • Beoordelen subsidieaanvragen;
  • Beleidsvragen / input van bijvoorbeeld digipanel;
  • Budgetbeheer vrijwilligersbeleid;
  • Anti-discriminatie

Deze rol verdient een evaluatie voor wat betreft de brede scope. In de tijdelijke uitvoering van deze rol zal deze evaluatie een onderdeel van je opdracht zijn.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;
2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als beleidsadviseur bij een gemeente;
3. Aantoonbare werkervaring met verbinding maken tussen inwoners en gemeente, dit is toegelicht in het cv;
4. Aantoonbare werkervaring met gebiedsgericht werken bij een gemeente;
5. Aantoonbare werkervaring met subsidieaanvragen;
6. Aantoonbare werkervaring met participatietrajecten binnen het Sociaal Domein;
7. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsadviseur bij een gemeente;

Gunningscriteria

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma,di,woe,do,vrij

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland n.t.b.

Interesse? Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Je sollicitatie dient uiterlijk 16 december 2025 om 09.00 uur door ons te zijn ingediend, voorzien van een motivatie (waarin wordt toegelicht hoe aan de eisen en gunningscriteria wordt voldaan) en twee referenties. Wij ontvangen je gegevens graag minimaal één werkdag vóór de sluitingsdatum.