Jeugdconsulent

december 4, 2025
3900 - 6200
Application ends: december 15, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

De gemeente Katwijk
De gemeente Katwijk werkt dagelijks aan een leefbare, veilige en toekomstgerichte omgeving voor onze inwoners en ondernemers. Onze ambities zijn groot: van de grootste woningbouwontwikkeling in onze geschiedenis tot het versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte en het verbeteren van digitale dienstverlening.

Onze organisatie telt zo’n 650 medewerkers en kenmerkt zich door een platte structuur. We zetten sterk in op persoonlijk leiderschap en geven onze mensen de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen. Zo blijven we flexibel en wendbaar en kunnen we snel inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. In diezelfde geest zoeken we partners die vakmanschap combineren met betrokkenheid en die samen met ons werken aan duurzame resultaten voor Katwijk.

Opdracht
Als Jeugdconsulent analyseer je de hulpvraag van inwoners op het gebied van Jeugd, WMO en de Participatiewet. Je hebt een specialisatie binnen de Jeugdwet, maar je mag voorzieningen vanuit alle wetten inzetten. Je analyseert de hulpvraag en gaat samen met inwoners aan de slag om een ondersteuningsplan op te stellen. Hierbij vormt de eigen kracht en de zelfredzaamheid van het gezin het uitgangspunt. Op basis van de analyse en het ondersteuningsplan bepaal je welke vrij toegankelijke of geïndiceerde ondersteuning nodig is. Dit leg je vast en zo nodig stel je een beschikking op.

Verantwoordelijkheden

  • Beoordelen en behandelen van PGB-aanvragen: Je beoordeelt of mensen in aanmerking komen voor een PGB en beslist over de toekenning, afwijzing of beëindiging van de aanvraag.
  • Beoordelen van het PGB-plan: Je beoordeelt het plan dat is opgesteld door de aanvrager om ervoor te zorgen dat het voldoet aan de richtlijnen en eisen voor het PGB.
  • Voeren van intakegesprekken met inwoners: Je voert intakegesprekken met inwoners om hun behoeften en ondersteuningsvragen in kaart te brengen.
  • Coachen van inwoners: Je begeleidt inwoners bij het formuleren van hun ondersteuningsvraag en het opstellen van het ondersteuningsplan.
  • Opstellen van ondersteuningsplannen en beschikkingen: Je stelt ondersteuningsplannen op voor inwoners en maakt beschikkingen om de ondersteuning te regelen. Deze worden vastgelegd in het systeem.
  • Regisseren van de inzet van gecontracteerde hulpverlening: Je coördineert en regisseert de inzet van gecontracteerde hulpverlening om ervoor te zorgen dat inwoners de juiste ondersteuning ontvangen.

Vereisten / knock-outcriteria

  • Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.
  • Indien de opdrachtnemer personeel te beschikkingstelt moet de inschrijver beschikken over een geldige certificering van de Stichting Normering Arbeid (SNA) op basis van de norm NEN 4400-1 (voor Nederlandse ondernemingen) of NEN 4400-2 (voor buitenlandse ondernemingen) licht toe of het alternatief aanwezig is;
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding;
  • SKJ geregistreerd (registratienummer en datum vermelden in het cv);
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 4 jaar als jeugdconsulent binnen een gemeente;

Gunningscriteria

  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor in maatschappelijke richting, zoals Sociaal Pedagogische Hulpverlening (20 punten);
  • Minimaal 2 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar opgedaan als jeugdconsulent bij een gemeente (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het afhandelen van PGB aanvragen, het opstellen van beschikkingen en het vastleggen in de systemen bij een gemeente of een instelling die namens de gemeente aanvragen PGB afhandelt (15 punten).
  • Aantoonbare werkervaring met het signaleren, melden en afhandelen van Veilig Thuis-meldingen (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van ondersteuningsplannen voor gezinnen en jongeren (20 punten);

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Zelfstandigheid: Taken zelfstandig plannen en uitvoeren zonder constante begeleiding, inititief nemen en proactief handelen bij signalen van hulpvragen of problemen.
  • Resultaatgericht: Hij of zij stelt duidelijke doelen die binnen de afgesproken tijd worden behaald en richt zich op concrete resultaten voor inwoners en gezinnen.
  • Professionaliteit: Integer handelen, betrouwbaar en volgens de geldende wetten en richtlijnen. Het behouden van een stabiele houding in complexe of emotioneel beladen situaties.
  • Communicatief vaardig (mondeling en schriftelijk): Legt informatie helder uit aan inwoners, collega’s en partners, en stelt rapportages, ondersteuningsplannen en beschikkingen correct en begrijpelijk op.
  • Mensgericht: Luistert actief, toont begrip voor de situatie van inwoners en stimuleert de eigen kracht en zelfredzaamheid van gezinnen, met respect en empathie.
  • Veiligheids- en procedurebewust: Herkent tijdig signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling en handelt volgens de meldprocedures van Veilig Thuis. Werkt nauwkeurig bij het opstellen en beoordelen van PGB-aanvragen, ondersteuningsplannen en beschikkingen, met een zorgvuldige afweging van de belangen van het gezin binnen de wettelijke kaders.

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: 3 dagen op locatie waarvan de dinsdag verplicht ivm overleggen. Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op 16 december.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De inschrijver moet beschikken over een geldige certificering van de Stichting Normering Arbeid (SNA) op basis van de norm NEN 4400-1 (voor Nederlandse ondernemingen) of NEN 4400-2 (voor buitenlandse ondernemingen). Dit certificaat waarborgt dat de onderneming voldoet aan verplichtingen op het gebied van loonheffingen, omzetbelasting en het voorkomen van illegale arbeid. Indien de inschrijver niet kan voldoen aan de gevraagde SNA-certificering, accepteren wij in dat geval een combinatie van:
    • Een recente WKA-verklaring (verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid) van de Belastingdienst, en
    • Het gebruik van een G-rekening voor de afdracht van loonheffingen.
  • Voor deze opdracht wordt het facturatieproces uitgevoerd volgens de werkwijze van Katwijk. Bij gunning ontvangt u hierover aanvullende informatie.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot 15 december 09.00. Tot die tijd kunt u reageren.