Organisatie onderdeel
De gemeente Vijfheerenlanden ligt in het midden van het land, in de provincie Utrecht tussen de rivieren Lek en Linge. Een prachtig gebied met polders, uiterwaarden, dijken, molens, boerderijen, steden en dorpen. Vijfheerenlanden ligt centraal bij de snelwegen A2, A15 en A27. In deze groene gemeente wonen ruim 60.000 inwoners. De 16 woonplaatsen hebben elk hun eigen identiteit.
Opdracht
De gemeente Vijfheerenlanden heeft zich als doel gesteld dat er binnen 5 jaar (voldoende) duurzame huisvesting gerealiseerd is voor asielzoekers, statushouders, Oekraïners en overige bijzondere doelgroepen zodat meebewogen kan worden met de maatschappelijke opgave. Daarnaast heeft de gemeente zich voor deze doelgroepen tot doel gesteld dat vanaf plaatsing direct ingezet wordt op integratie/inburgering. Dit om zelfstandigheid, zelfredzaamheid (werk/onderwijs/inkomen en zorg) en het bijdragen aan de samenleving te bevorderen. Hiervoor is binnen de staande organisatie een apart projectteam gerealiseerd om de uitdagende opgave die er ligt projectmatig tot uitvoering te brengen. Het is de taak van de ervaren verbindingsregisseur om samen met de opgavemanager en het projectteam uitvoering te geven aan de realisatie van opvang- en huisvestingsprojecten die invulling geven aan de integrale opgave die er ligt. Specifieke taken liggen in deze fase van het project vooral op het vakgebied van openbare orde en veiligheid en omgevingsmanagement. Daarbij zal ingezet worden op verbindende gesprekken met de inwoners en andere stakeholders. Daarnaast willen we hetgeen we leren met daarbij de ontwikkelde nieuwe werkprocessen borgen in de organisatie.
Hierbij horen de volgende werkzaamheden:
- Gezamenlijk met de huidige projectleider asiel die inzet op het deel fysiek domein, het oppakken en uitvoeren van taken rondom de voorbereiding en realisatie van de duurzame asielopvang met name op het gebied van openbare orde en veiligheid en omgevingsmanagement waarbij inzetten op verbinding centraal staat;
- Schakel tussen inwoners, team veiligheid, team handhaving, politie en COA;
- Fungeren als aanspreekpunt voor inwoners en ondernemers bij vragen, zorgen en klachten;
- Stimuleren van samenwerking tussen verschillende partijen in en buiten de wijk in samenwerking met de beleidsmedewerker integratie;
- Actief deelnemen aan veiligheidsoverleggen met gemeente, COA en andere veiligheidspartners;
- Voorzitter van de kerngroep overleggen en initiator van bestuurlijke inloopspreekuren voor inwoners breed;
- Zorgen voor ambtelijk draagvlak, proces, voortgang en integrale aanpak;
- Afstemming met collega’s binnen fysiek en sociaal domein;
- Afstemming met externe partners, o.a. VRU, COA, ODRU;
- Actieve sparringpartner/adviseur voor collega’s binnen het team, bestuurders en extern belanghebbenden.
Hierbij horen o.a. de volgende resultaatafspraken
Openbare orde en veiligheid
- Opstellen van een opzet / proces voor een meldpunt en afhandeling van klachten en meldingen ingediend door inwoners en ondernemers m.b.t. de opvanglocatie in samenwerking met het COA, plan op te leveren voor 1 maart 2026. Dit vanuit eigen expertise en vaardigheden op gebied van verbinding en conflictbeheersing.
Omgevingsmanagement
- Samen met de strategisch communicatie adviseur opzetten van een klankbordgroep met inwoners en ondernemers voor de fase dat de opvang operationeel is, plan op te leveren voor 1 februari 2026
- Samen met de strategisch communicatie advies opzetten van een bestuurlijk inloopspreekuur voor inwoners en andere belangstellenden.
- Opstellen van taakomschrijving van de verbindingsregisseur als schakel tussen inwoner, gemeente en COA, op te leveren voor 1 maart 2026.
- Opstellen van een evaluatieopzet voor de rol van verbindingsregisseur, op te leveren voor 1 juli 2026.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiele telefoon;
3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als regisseur binnen het Sociaal Domein;
4. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als teamleider met toezicht en handhaving bij een gemeente;
5. Aantoonbare werkervaring met bestuurlijk aanspreekpunt zijn omtrent openbare ruimte;
6. Aantoonbare werkervaring met conflicthantering en gespreksleiding via een training of cursus;
Gunningscriteria
7. Een aantoonbare afgeronde opleiding op hbo bachelor niveau in een juridische richting; (20 punten)
8. Aantoonbare werkervaring met het regisseren en optimaliseren van werkprocessen; (25 punten)
9. Aantoonbare werkervaring met het vertalen van beleid naar uitvoering en uitvoering naar beleid; (25 punten)
10. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider binnen ruimtelijke ordening bij een gemeente; (15 punten)
11. Aantoonbare werkervaring met het verbinden van interne en externe partners. (15 punten)
Competenties
- Je bent stressbestendig en beschikt over een gezonde dosis creativiteit;
- Je hebt lef, daadkracht en een kritische maar constructieve opstelling.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn op een nader te bepalen moment gepland.
Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
Overige informatie
- Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
- Gemeente Vijfheerenlanden faciliteert geen laptop.
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 8 december 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.