Opdrachtgever
Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) zet zich met zo’n 240 collega’s in voor een gezonde, duurzame en veilige regio. Dit doen we in een samenwerkingsverband met de gemeenten Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen en de provincie Gelderland, door taken uit te voeren op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Daarnaast is ODRN één van de zes omgevingsdiensten die verantwoordelijk is voor de uitvoering van Seveso-taken. ODRN doet dit voor de provincies Gelderland en Overijssel.
Er is sprake van een voorgenomen fusie per 1 januari 2026 tussen ODRA en ODRN. De fusie zal resulteren in de oprichting van de nieuwe organisatie Omgevingsdienst Groene Metropool (ODGM). Dit contract wordt ongewijzigd en één-op-één voortgezet door ODGM zonder dat daarvoor aanvullende actie van één van de contractpartijen nodig is. ODGM zal dus vanaf 1 januari 2026 optreden als contractspartij. Alle partijen bij deze overeenkomst verklaren zich met het voorgaande bekend en zijn hiermee akkoord. U ontvangt begin volgend jaar nog een apart bericht over de administratieve wijzigingen voor uw facturering.
Opdracht
Het bevoegd gezag is verplicht om verleende omgevingsvergunningen voor milieubelastende activiteiten actueel en juridisch houdbaar te houden. Door veranderingen in wet- en regelgeving, nieuwe inzichten in de uitvoeringspraktijk, wijzigende bedrijfssituaties en actualisatieverplichtingen uit wetgeving moet het bevoegd gezag regelmatig beoordelen of bestaande vergunningen moeten worden aangepast. Als geconcludeerd wordt dat de vergunning moet worden aangepast, kan een ambtshalve procedure voor actualisatie worden opgestart.
Om dit proces zorgvuldig en tijdig uit te voeren, is behoefte aan structurele en gespecialiseerde ondersteuning voor het uitvoeren van ambtshalve actualisaties en actualisatietoetsen van milieuvergunningen.
In deze opdracht gaat het om provinciale complexe bedrijven in Gelderland.
De opdrachtnemer voert (indien nog niet uitgevoerd) voor geselecteerde bedrijven een integrale actualisatietoets uit op de actualiteit van bestaande omgevingsvergunningen milieu. Deze toets omvat ten minste:
- Vergelijking van vergunde activiteiten en voorschriften met actuele wet- en regelgeving (Omgevingswet, Bal, Bkl, Omgevingsregeling).
- Toets op conformiteit met actuele emissiegrenswaarden, beste beschikbare technieken (BBT) en sectorale richtlijnen.
- Analyse van wijzigingen in de bedrijfsvoering of installaties.
- Inventarisatie van knelpunten, verouderde voorschriften, conflicten of hiaten.
- Advies met risico-inschatting en aanbevelingen voor aanpassing.
Indien de actualisatietoets daartoe aanleiding geeft, voert de opdrachtnemer ambtshalve (gedeeltelijke) actualisaties van de vergunning uit. Dit omvat:
- Opstellen van voornemens en ontwerpbesluiten ambtshalve wijziging (juridisch en technisch).
- Bijwerken of formuleren van milieutechnische voorschriften (actueel, handhaafbaar en eenduidig).
- Controle op uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid (VTH-perspectief).
- Opstellen van motiveringen, achtergronddocumenten en bijlagen (incl. BBT-motivering waar vereist).
- Begeleiding van het zienswijzetraject (optioneel).
- Eindredactie en oplevering van het definitieve wijzigingsbesluit.
De opdracht leidt minimaal tot:
- Een schriftelijke actualisatietoets per geselecteerd bedrijf/vergunning, inclusief conclusies en aanbevelingen.
- Besluitrijpe ambtshalve wijzigingsbesluiten, voorzien van:
- actuele voorschriften
- juridisch-technische onderbouwing
- BBT-motivering (indien van toepassing)
- toelichting en achtergrond
- Overzichtsrapportages van voortgang en planning.
Werkwijze en samenwerking:
- De opdrachtnemer werkt onder aansturing van onze projectleider of afdelingsmanager.
- Er vindt regelmatige afstemming plaats via overlegmomenten.
- Er vindt transparante verslaglegging van voortgang en bevindingen plaats.
Oplevering van alle documenten in door de ons voorgeschreven formats.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
3. Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
4. Aantoonbare werkervaring met werken in een bestuurlijke omgeving aan complexe procedures (Benoem duidelijk minimaal 1 voorbeeld in cv);
5. Aantoonbare werkervaring met de Omgevingswet;
Gunningscriteria
6. Een aantoonbare afgeronde opleiding op WO bachelor of WO master niveau (30 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) voor milieubelastende activiteiten (15 punten)
8. Aantoonbare werkervaring met het opstellen en actualiseren van milieuvergunningen (Benoem dit duidelijk in cv) (20 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met BBT-analyses en milieutechnische beoordeling van installaties (Benoem dit duidelijk in cv) (20 punten);
10. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van juridische besluiten (Benoem dit duidelijk in cv) (15 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
– Uitdrukkingsvaardigheid;
– Oordeelsvorming;
– Organisatie bewustzijn;
– Resultaatgericht werken.
Benodigd aantal professionals
1.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-vrij.
Is hybride werken mogelijk: Ja.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 17 december 2025.
Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Eigen laptop
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 15 december 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.