Projectleider Omgevingsvisie (ZZP)

december 1, 2025
90 - 120
Application ends: december 5, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Gemeente Hellendoorn
Werken voor de gemeente Hellendoorn betekent werken voor een bruisende gemeente. Dagelijks zetten we ons met elkaar in voor 36.000 inwoners die wonen in één van onze buurtschappen of kernen. Onze gemeente ligt op een bijzonder plekje in het hart van Overijssel in het prachtige decor van het Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug en het Reggedal.

Om 36.000 inwoners van dienst te kunnen zijn is onze organisatie groot genoeg om alle disciplines in huis te hebben, maar klein genoeg om wendbaar te zijn. Dit merk je in je werk; als je iets wilt regelen is er vaak maar één telefoontje nodig om de juiste collega te spreken te krijgen.

Bij binnenkomst merk je al gauw dat er een informele sfeer heerst, collega’s maken makkelijk een praatje. Met elkaar werken we aan de toekomst van Hellendoorn.

Opdracht
De gemeente Hellendoorn zoekt een projectleider Omgevingsvisie voor fase 6 van het plan van aanpak voor het opstellen van de brede Omgevingsvisie Hellendoorn.

Fase 6 omvat het volledige traject van het koersdocument naar de definitieve Omgevingsvisie, inclusief:

  • gebiedsgerichte uitwerking;
  • opstellen en coördineren van het eerste deel van de MER;
  • afronden en borgen van een zorgvuldig doorlopen participatietraject;
  • integrale inhoudelijke samenstelling van de Omgevingsvisie;
  • advisering aan college en gemeenteraad;
  • procesregie, planning, kwaliteit en organisatie van betrokken medewerkers;
  • opleveren van bestuurlijk gereed product en publieksvriendelijke versie.

De projectleider werkt zelfstandig, binnen de kaders van het vastgestelde plan van aanpak, en opereert ten dienste van het bestuur (college en raad). Er is periodiek strategisch overleg met de gemeentesecretaris als ambtelijk opdrachtgever.

Aanwezigheid:
Minimaal 2 dagen per week fysiek op locatie (Huis voor Cultuur en Bestuur, Nijverdal).

Bring your own device’ is van toepassing indien je de opdracht uitvoert als zzp’er. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.

Werkzaamheden
1. Opstellen van de definitieve omgevingsvisie

  • Integrale doorontwikkeling van het koersdocument tot een volledige Omgevingsvisie.
  • Verbinden van beleidsvelden, gebiedskenmerken en strategische keuzes.
  • Bewaken van consistentie tussen tekst, kaders, kaarten en gebiedsprofielen.

2. Gebiedsgerichte uitwerking

  • Bepalen en uitwerken van gebiedsambities én bijbehorende kaartbeelden.
  • Afstemmen met woningbouwprogramma’s, regionale agenda’s en beleidsdomeinen.

3. MER (eerste Fase)

  • Regie op de noodzakelijke onderbouwingen voor MER

4. Participatie

  • Afronden en documenteren van participatie.
  • Opleveren participatielogboek, verwerken signalen en vertalen in beleidskeuzes.

5. Bestuurlijke Advisering

  • Opstellen van informatienota’s, raadsvoorstellen, presentaties en scenario’s.
  • Voorbereiden van besluitvorming (inforonde – debatronde – raadsvergadering).
  • Adviseren van college en raad gedurende het traject.

6. Procesregie

  • Bewaken van planning, voortgang, capaciteit, kwaliteit en integraliteit.
  • Aansturen van het kernteam en coördineren van interne samenwerking.
  • Opschonen en structureren van de digitale projectomgeving.

7. Publiekversie

  • Regie op ontwikkeling van publieksvriendelijke producten: folder, website, film.
  • Samenwerking met communicatie voor visuele en tekstuele toegankelijkheid.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met ruimtelijke ontwikkeling of omgevingsbeleid;
2. Aantoonbare werkervaring met de omgevingswet;
3. Aantoonbare werkervaring met participatieprocessen;
4. Aantoonbare werkervaring binnen een gemeente;
5. Uiterlijk beschikbaar per 1 januari 2026;
6. Aantoonbare werkervaring als projectleider;

Gunningscriteria
7. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring met ruimtelijke ontwikkeling of omgevingsbeleid; (40 punten)
8. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider; (35 punten)

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Bestuurlijke sensitiviteit
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken en verbinden
  • Procesregie en integraal denken
  • Plannen & organiseren
  • Overtuigingskracht en communicatie
  • Analyserend vermogen

Benodigd aantal professionals
1.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: di, woe, vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever worden op een later moment gepland.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 5 december 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.