Beleidsmedewerker Werk & Inkomen

Application ends: december 8, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Gemeente Oldenzaal
Oldenzaal is de Glimlach van Twente. Onze bruisende en Bourgondische stad met circa 32.000 inwoners is een prachtige plek in het Twentse landschap waar je naar hartenlust kunt werken, wonen en leven. Een inspirerende stad met een rijke historie.

De gemeente Oldenzaal is een actieve, betrokken werkgever met de focus op samenwerken. Onze organisatie is met recht een platte te noemen die op veel verschillende vlakken betrokken is bij de Oldenzaalse samenleving. Met ruim driehonderd collega’s staan we dagelijks voor onze inwoners klaar op het gebied van publieke ruimte, sociale zaken en dienstverlening.

Opdracht
De gemeente is op zoek naar een (ervaren) beleidsmedewerker Werk & Inkomen die actuele en aanstaande wetswijzigingen binnen het sociaal domein kan vertalen naar lokaal beleid, uitvoerbare regelgeving en concrete implementatie in de organisatie. Het gaat met name om wijzigingen binnen:

  • Participatiewet in Balans (verwachte wijzigingen per 1-1-2026 en 1-1-2027)
  • Wet van school naar duurzaam werk

De beleidsmedewerker werkt nauw samen met de uitvoering (o.a. consulenten, teamleiders, juridisch adviseurs) en stemt waar mogelijk af in regionaal verband.

Doel van de opdracht

  1. In kaart brengen van alle relevante wijzigingen binnen bovengenoemde wetgeving, inclusief impactanalyse voor beleid en uitvoering.
  2. Actualiseren van bestaande verordeningen en beleidsregels, zodat deze volledig conform nieuwe wet- en regelgeving zijn.
  3. Zorgen voor implementatie in de organisatie, inclusief aanpassing van werkprocessen, interne communicatie en voorlichting.
  4. Bijdragen aan bredere beleidsontwikkeling op het terrein van inkomen binnen de Participatiewet, waaronder minimabeleid, rechtmatigheid en ondersteuning van kwetsbare inwoners.

Werkzaamheden
De beleidsmedewerker:

1. Wet- en beleidsanalyse

  • Analyseert de wijzigingen in de Participatiewet in Balans (2026–2027) en de Wet van school naar duurzaam werk.
  • Beschrijft de gevolgen voor het huidige gemeentelijke beleid, werkprocessen en uitvoering.
  • Maakt een duidelijke impactanalyse voor bestuur, beleid en uitvoering.

2. Aanpassing regelgeving en beleid

  • Actualiseert en herschrijft verordeningen, beleidsregels, nota’s en interne richtlijnen.
  • Adviseert over benodigde beleidswijzigingen.
  • Zorgt voor bestuurlijke besluitvorming (stukken opstellen, toelichtingen, beantwoording vragen).

3. Implementatie

  • Past bestaande werkprocessen, werkinstructies en formats aan op basis van de nieuwe wetgeving.
  • Organiseert intern overleg met uitvoering, kwaliteitsmedewerkers, juridische zaken en ICT.
  • Verzorgt voorlichting, trainingen en presentaties aan medewerkers in de uitvoering.
  • Monitort de implementatie en borging.

4. Afstemming

  • Stem af met regionale samenwerkingspartners (bijv. Werkplein, SW-organisatie, regionale beleidsnetwerken).
  • Zorgt voor goede samenwerking tussen beleid en uitvoering binnen de gemeente.

5. Breder beleid binnen Werk & Inkomen

  • Draagt bij aan vraagstukken rond inkomen, minimabeleid, rechtmatigheid, handhaving.
  • Signaleert landelijke ontwikkelingen en vertaalt deze naar toekomstbestendig beleid.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsmedewerker of adviseur op het gebied van Werk & Inkomen / Participatiewet;
3. Aantoonbare werkervaring met het schrijven aanpassen van verordeningen en beleidsregels;
4. Aantoonbare recente kennis van de participatiewet, aantoonbaar middels werkervaring met de participatiewet in de afgelopen 3 jaar.

Gunningscriteria
5. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van bestuurskunde, sociaal-/sociaal juridisch domein (10 punten);
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsmedewerker of adviseur op het gebied van Werk & Inkomen / Participatiewet (25 punten);
7. Aantoonbare werkevaring met het schrijven van impact- en beleidsanalyses (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met Minimabeleid, inkomen, handhaving en rechtmatigheid (20 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met procesoptimalisatie binnen het sociaal domein (15 punten);
10. Aantoonbare werkevaring in regionaal verband / met regionale stakeholders (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Analytisch vermogen – kan complexe wetgeving vertalen naar concrete gevolgen voor beleid en uitvoering.
  • Communicatief sterk – weet helder te schrijven en overtuigend te presenteren.
  • Samenwerkingsgericht – werkt effectief samen met beleid, uitvoering, bestuur en regionale partners.
  • Projectmatig werken – plant, organiseert en bewaakt voortgang en kwaliteit.
  • Omgevingsbewustzijn – begrijpt bestuurlijke verhoudingen en het politieke speelveld.
  • Oplossingsgericht – ziet kansen, voorkomt problemen en denkt vanuit uitvoerbaarheid.
  • Zelfstandig en proactief – neemt initiatief, ontzorgt en houdt overzicht.

Benodigd aantal professionals
1.

Overige informatie

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste. 
  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M. 
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen   

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 10 december 2025, 10.00 uur.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 8 december 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.