Kwartiermaker gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) jeugd in Drenthe (ZZP)

december 1, 2025
87 - 117
Application ends: december 10, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Organisatie
Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl

Opdracht
Op dit moment werken de Drentse gemeenten samen voor de uitvoering van de Jeugdwet en ten aanzien van een aantal andere gemeentelijke taken binnen het sociaal domein (beschermd wonen, WMO) via twee inkoopregio’s en binnen de JHRD (beleid).
O.a. vanwege het wetsvoorstel “verbetering bereikbaarheid jeugdhulp” en de bijbehorende AMvB regiovorming, hebben de Drentse colleges ingestemd met een proces dat moet leiden tot één gemeenschappelijke regeling voor minimaal de jeugdhulptaak die regionaal moet worden uitgevoerd. De eerste ronde (zienswijze) over de GR tekst is afgerond; definitieve besluitvorming over de regeling zal plaatsvinden in september – oktober 2026.
Om die definitieve GR tekst vast te kunnen stellen is een bedrijfsplan en meerjarenbegroting noodzakelijk.

Vraagstelling
De verdere implementatie van de gemeenschappelijke regeling Jeugdregio Drenthe vraagt om een stevige voorbereiding op zowel organisatorisch, financieel als bestuurlijk vlak. Om dit proces gestructureerd en voortvarend vorm te geven, is het nodig om een bedrijfsplan inclusief begroting en implementatieplan op te stellen.
Om deze volgende fase goed te kunnen voorbereiden, stelt het ABO jeugd een kwartiermaker aan die onder verantwoordelijkheid van vertegenwoordigers uit de ambtskring, de eindverantwoordelijken van de beide inkoopregio’s en de JHRD en met manager overleg sociaal domein (de ambtelijke werkgroep) de hierna genoemde opdracht uitvoert.
De kwartiermaker krijgt als opdracht om, in nauwe samenwerking met de betrokken gemeenten, bestuurders en ambtelijke werkgroep, het bedrijfsplan en de bijbehorende begroting uit te werken, ende verdere implementatie van de GR voor te bereiden.

De kwartiermaker heeft als belangrijkste opdrachten:

  • Het opstellen van een integraal bedrijfsplan voor de jeugdregio, inclusief begroting en implementatieplan voor de GR én een vergelijking van de opgestelde begroting met die van een bedrijfsvoeringorganisatie.
  • Het organiseren van de verdere inrichting en implementatie van de GR, zodat deze bestuurlijk, organisatorisch en financieel operationeel kan worden.

De eerste maanden van de opdracht ligt de focus op het bedrijfsplan, de begroting en de bestuurlijke en ambtelijke afstemming.

Na het bestuurlijke traject waarin de GR regeling, het bedrijfsplan en de begroting van de GR zijn vastgesteld door de afzonderlijke twaalf gemeenteraden, start de kwartiermaker met het opstellen van een implementatieplan voor de GR, waarin wordt voorgelegd hoe een proces dat erin moet resulteren dat de GR op 1 januari 2027 operationeel is, ingevuld gaat worden.

Belangrijkste resultaten

De kwartiermaker levert binnen de opdrachtperiode in elk geval de volgende producten en resultaten op:

  1. Bedrijfsplan Jeugdregio Drenthe met daarin:
  • Missie, visie en doelen van de GR uitgewerkt in een uitvoeringskader;
  • Omschrijving van taken, verantwoordelijkheden en interne organisatie;
  • Voorstel voor de formatie-omvang en personele invulling van primaire functies en de benodigde ondersteunende functies;
  • Een voorstel voor de in te richten proces- en besluitvormingsstructuur in lijn met de GR en de vast te leggen bestuurlijke afspraken.
  1. Begroting en financiële onderbouwing te weten:
  • Ontwerpbegroting (incl. meerjarenperspectief) op basis van het bedrijfsplan;
  • Heldere financiële uitgangspunten en verdeelsystematiek tussen gemeenten;
  • Overzicht van noodzakelijke investeringen en structurele middelen.

Implementatieplan met daarin:

  • Voorstel voor en uitwerking van de fasegewijze aanpak voor de implementatie van de GR, inclusief tijdlijn, mijlpalen en benodigde besluitvorming;
  • Voorstel over de inrichting van werkprocessen en overlegstructuren;
  • Voorstel voor communicatie en betrokkenheid van raden en partners tijdens het implementatietraject.

Het implementatietraject:

  • Uitvoeren van het implementatieplan.

Vereisten/ knock-outcriteria 
1. Een aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau in de richting van bestuurskunde, bedrijfskunde, organisatieskunde of een vergelijkbare opleiding;
2. Beschikbaar per 1 februari 2026 voor minimaal 16 tot 24 uur per week;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met beleidsontwikkeling en/of implementatie binnen het sociaal domein in een overheidsorganisatie;
4. Aantoonbare kennis op het gebied van Jeugd en intergemeentelijke samenwerking (benoem in het cv waar dit is opgedaan).

Gunningscriteria
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met beleidsontwikkeling en/of implementatie binnen het sociaal domein in een overheidsorganisatie; (40 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het opstellen en implementeren van een bedrijfsplan en begroting voor een gemeenschappelijke regeling of vergelijkbare intergemeentelijke samenwerking (benoem in het cv waar dit is opgedaan) (30 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met stakeholdermanagement en bestuurlijke afstemming binnen een gemeente (30 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u/ de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
Kennis en ervaring
– Ruime ervaring met interbestuurlijke samenwerking en de implementatie van gemeenschappelijke regelingen, bij voorkeur binnen het sociaal domein of de jeugdhulp.
– Aantoonbare ervaring als leidinggevende.
– Aantoonbare ervaring met het opstellen van bedrijfsplannen, begrotingen en organisatiemodellen in een bestuurlijke context.
– Inzicht in bestuurlijke verhoudingen tussen gemeenten, raden en gemeenschappelijke regelingen.
– Ervaring met verander- en implementatietrajecten.

Vaardigheden en competenties

Strategisch en conceptueel sterk, met gevoel voor bestuurlijke en politieke dynamiek.
Oog voor het positioneringsvraagstuk voor de GR in een dynamisch en versnipperde context.
Verbinder tussen gemeenten, bestuurders en ambtelijke organisaties.
Resultaatgericht, planmatig en communicatief vaardig.
Hands-on aanpak.
Kan schakelen tussen strategische lijnen en praktische uitvoering.
Diplomatiek en zorgvuldig in procesvoering.

In de tekst van deze opdracht wordt het woord ‘minimaal’ gebruikt in combinatie met de scope van de intergemeentelijke samenwerking. Dat gebeurt om zo aan te geven dat er in de huidige inkoopregio’s en bij de JHRD (regioteam) meer taken zijn belegd dan in de bij het wetsvoorstel verbetering bereikbaarheid jeugdhulp en bijbehorende AMvB’s worden benoemd. Over die “extra”taken zullen besluiten genomen dienen te worden: waar worden ze in de toekomst belegd?

Functieschaal 
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning. 

CV-eisen 
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. 

Werkdagen 
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: nader te bepalen 
Is hybride werken mogelijk: Nee 

Planning  
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 19 december 2025, van 09:00 uur tot 17:00 uur.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

Overige informatie    

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen nee 

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 10 december 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.