Soest is een moderne, open en betrokken gemeente met een rijke historie
De gemeente bestaat al bijna 1.000 jaar en telt momenteel zo’n 47.000 inwoners. Het ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen, en is rijk aan bossen, heide en weilanden.
We vormen samen met 275 professionals onze organisatie
Bij ons staan de kernwaarden vertrouwen, samen en leren centraal. Werken aan een toekomstbestendig Soest doe je samen met je collega’s, bestuur, de samenleving en partners. Dit alles met vertrouwen in elkaar. Daarbij leer je van de dingen die je doet en van je omgeving. Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is.
Opdracht
De opdrachtnemer voert een integrale verkenning en voorbereidingsopgave uit voor de herinrichting van de openbare ruimte in de wijk ’t Hart in Soest.
De werkzaamheden omvatten:
- Het opstellen van de subsidieaanvraag voor de regeling Groene, gezonde en klimaatbestendige steden en dorpen 2025–2027, inclusief het vormgeven van de samenwerking tussen gemeente en provincie (rolneming van beide partijen). Deze stap vormt de start van de opdracht.
- Het uitvoeren van een integrale analyse van de huidige knelpunten, doelen en beoogde oplossingen in de wijk voor de openbare ruimte, mobiliteit en infrastructuur (inclusief de rioolopgave), klimaat, groen en water, wonen en sociale cohesie. Van omgevingsvisie tot en met beheer en handhaving.
- Het opstellen van scenario’s voor de aanpak om te komen tot een toekomstbestendige inrichting van de wijk, op basis van ruimtelijke oplossingsrichtingen, voortkomend uit keuzes in en prioritering van de opgaven rond mobiliteit, afvalinzameling, energievoorziening, groen, hittestress, water, wonen en sociale cohesie.
- Het maken van een college/raadsvoorstel met deze scenario’s en een goed gemotiveerd advies voor een voorkeursscenario, op basis waarvan college/raad een besluit kan nemen voor een scenario.
- Het begeleiden en vormgeven van een participatietraject met bewoners en stakeholders. Dit traject wordt vormgegeven als een bredere co-creatie-aanpak (pilot) waarin gemeente, provincie, inwoners en andere belanghebbenden samenwerken. Dit gaat verder dan twee bewonersbijeenkomsten; de manier waarop co-creatie wordt ingericht maakt onderdeel uit van het raadsvoorstel samen met de scenario’s.
- Het analyseren hoe de te maken kosten van de geplande rioolvervanging in 2028–2030 slim kunnen worden benut om koppelkansen te creëren. Het strategisch bepalen welke straten wanneer aan de beurt zijn en het optimaal combineren van werkzaamheden.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar op het gebied van integrale gebiedsverkenningen binnen stedelijke (her)inrichtingsopgaven;
3. Aantoonbare werkervaring als projectleider/kwartiermaker binnen het RO bij een gemeente.
Gunningscriteria
4. Aantoonbare werkervaring met de Omgevingswet, aangetoond door minimaal één vergelijkbare opdracht (20 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met trajecten in samenwerking met een provincie (20 punten);
6. Aantoonbare werkervaring in het werken met een Digital Twin in gebiedsontwikkelingsopgaven (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring op subsidiegebied binnen ruimtelijke, klimaat- of gebiedsontwikkelingsprojecten (25 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met co-creatie en iteratieve ontwerptrajecten voor de inrichting van de openbare ruimte, in samenwerking met diverse beleidsteams, inwoners, woningcorporaties, nutsorganisaties en (lokale) bedrijven (15 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u/de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Organisatiesensitiviteit
- Verbinden/leiderschap
- Klantgericht
- Adviseren
- Plannen en organiseren
- Financieel inzicht
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever worden gepland in overleg.
Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 8 december 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.