Secretaris Secretariaat Van De Bezwaarschriftencommissie – Flexibele Inzet Op Afroep

Application ends: december 9, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Gemeente Ede, smaakmakers van de Veluwe
Ede is veelzijdig: wonen, werken, recreëren kent in Ede vele smaken. Van het levendig centrum in de stad Ede tot het gevarieerde buitengebied en de natuur van de Veluwe. Een groot gebied met dorpen en stad. We kijken hoe we inwoners verder helpen door goed te luisteren. En geven duidelijk aan wat we te bieden hebben. Wist je dat we bij onze gemeente de nadruk op voedsel en gezondheid leggen? Tegelijkertijd focussen we met zo’n 1000 collega’s op andere belangrijke zaken. Denk aan het zorgen voor voldoende woningen en het werken aan leefbaarheid en duurzaamheid. Voor iedereen, want iedereen is welkom. Onze samenleving en omgeving is continu in ontwikkeling, wij bewegen mee en kijken vooruit. Dat maakt ons wendbaar en weerbaar.

Opdracht
De werkvoorraad binnen het secretariaat van de bezwaarschriftencommissie in Ede is flucturerend en om de piekmomenten op te vangen is de gemeente Ede op zoek naar een partij die in staat is op afroep een ervaren secretaris in te zetten voor het secretariaat van de bezwaarschriftencommissie. Opdrachtgever geeft zo snel mogelijk aan (uiterlijk 3 weken van tevoren) wanneer inzet moet plaatsvinden. Inzet wordt gevraagd op het moment dat daar gedurende het jaar bij opdrachtgever behoefte aan is. Het is daarom mogelijk dat in sommige perioden geen afroep plaats vindt of juist vaker achtereen.
Per bezwarenzitting worden 3 tot 4 bezwaarschriften c.q. besluiten behandeld.

Het vervullen van de rol van secretaris van de bezwarencommissie Ede voor kamer 1 van de bezwarencommissie van de gemeente Ede. Kamer 1 richt zich op alle voorkomende bezwaarschriften op grond van de Awb. Niet tot de opdracht behoren bezwaarschriften op het terrein van Sociale Zaken (kamer 2) of Belastingzaken.

Tot de werkzaamheden behoren in ieder geval:

  • Behandelen van bezwaren – Toetsing aan wetgeving en jurisprudentie, toetsing aan gemeentelijk beleid, deelname aan de raadkamer en opstellen van een advies over het bezwaar.
  • Opstellen juridisch inhoudelijke conceptadviezen vanuit de rol van secretaris voor de bezwaarschriftencommissie en verwerken van de feedback van commissieleden, alsmede het voeren van de communicatie hierover (via e-mail en NextCloud).
  • Opstellen van beslissingen op bezwaar (alleen bij ongegronde bezwaren t.a.v. besluiten van de Omgevingsdienst. Eventuele aanvullende motivering wordt door de Omgevingsdienst geschreven.)
  • Een medewerker van het secretariaat verzorgt de uitnodigingen voor de hoorzittingen en ondersteunt bij het verzamelen van het bezwaren-/procesdossier.

Vereisten / knock-outcriteria
1. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel;
2. De voor te stellen kandidaat beschikt over een afgeronde Rechten opleiding op minimaal HBO- niveau;
3. De voor te stellen kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring als secretaris voor een onafhankelijke bezwarencommissie op het gebied van het publiekrecht;

Gunningscriteria
4. De voor te stellen kandidaat beschikt over een afgeronde Rechten opleiding op minimaal HBO- niveau (30 punten);
5. De voor te stellen kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring als secretaris voor een onafhankelijke bezwarencommissie op het gebied van het publiekrecht met aantoonbare kennis van de Awb, Omgevingswet, APV en Woo (20 punten);
6. Opdrachtnemer garandeert de inzet van een secretaris die voldoet aan bovengenoemde opleidingseis, kennis en ervaring (20 punten);
7. De in te zetten secretaris blijft beperkt tot drie verschillende personen zodat bekendheid met de commissie, het secretariaat en de bezwaarschriften en werkprocessen ontstaat (15 punten);
8. De voor te stellen kandidaat is beschikbaar op locatie in Ede voor bezwarenzittingen die worden gehouden op dinsdagavond tussen 18.30 uur – 21.30 uur en op vrijdagochtend tussen 8.30 uur -12.30 uur en beschikt over middelen om te werken via NextCloud (online platform voor ‘real time’content-samewerking) (15 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Kwaliteitstgericht, het vermogen om te zorgen voor een kwalitatief goede behandeling van de bezwaarschriften en klachtenafhandeling waarbij je de gemeente Ede correct vertegenwoordigt in relatie tot inwoners en bedrijven;
  • Analytisch sterk, het vermogen om zorgvuldig te werken en goed te analyseren vanuit een gedegen kennis van het bestuursrecht waarbij je je juridische kennis toepast bij een bezwaar en verbanden kunt leggen;
  • Communicatief sterk, zowel mondeling als schriftelijk, het vermogen om goed te kunnen luisteren en je eigen boodschap helder kunt verwoorden en je je communicatie aanpast op je doelgroep. Daarnaast weet je je schriftelijk goed uit te drukken.

Benodigd aantal professionals
1.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal Schaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 15 december 2025, 09:00 uur.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 9 december 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.