Procescoordinator

november 28, 2025
3825 - 5625
Application ends: december 3, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Regisseur strategisch programmeren RED

De gemeente Breda werkt aan een toekomstbestendige stad, waarin investeringen bijdragen aan maatschappelijke opgaven. Breda groeit de komende jaren, en deze schaalsprong vraagt om een stevige stedelijke programmering. Het Strategisch Investeringsplan (SIP) is hierin een cruciaal instrument.
Als Regisseur strategisch programmeren voor het ruimtelijk-economisch domein (RED) ben je enerzijds onderdeel van de beheersorganisatie rondom het SIP en zorg je voor de input vanuit het domein, en anderzijds faciliteer je het strategisch gesprek waarin binnen RED keuzes worden gemaakt. Je speelt hierin een sleutelrol in de samenwerking met andere afdelingen, zoals Financiën. Je werkt op het snijvlak van strategie, financiën en uitvoering en bent een verbindende schakel tussen afdelingen, programmas en het bestuur. Je draagt bij aan het verbeteren van processen, het vergroten van inzicht en het versterken van de governance.

Hoewel het SIP een belangrijk instrument is, is het stedelijk programmeren binnen RED nog volop in ontwikkeling. Dit betekent dat je als Regisseur niet in een gespreid bedje terechtkomt. Er ligt geen kant-en-klaar plan; veel moet nog worden ontdekt en uitgewerkt. Juist daarom is het van belang dat je stevig in je schoenen staat, initiatief toont en richting weet te geven in een complexe en dynamische omgeving. Deze ontwikkelkant vraagt om doorzettingsvermogen en het vermogen om te verbinden.

De opdrachtgever is de directeur RED. Binnen de directie RED vallen de volgende afdelingen: Wijkzaken, Afvalservice, Stedelijk Beleid, Parkeerbedrijf, Mobiliteit, Milieu & Energie, Veiligheid en Leefomgeving, Stadsingenieurs Breda, Vastgoedbeheer, Ruimte & Vastgoedontwikkeling en Uitvoering.

Jouw karakter maakt Breda
Wat ga je doen?

  • Jij ontwikkelt en implementeert verbeteringen in de beheersorganisatie van het SIP.
  • Je zorgt voor een heldere structuur en procesinrichting rondom investeringsvoorstellen.
  • Je faciliteert besluitvorming en bewaakt de samenhang tussen programmas en projecten.
  • Je adviseert over governance, rollen en verantwoordelijkheden binnen het SIP.
  • Je organiseert en begeleidt strategische overleggen en afstemming tussen stakeholders.
  • Je draagt bij aan het vergroten van inzicht in investeringsstromen en -effecten.

Wat neem je mee?

  • Je hebt academisch werk- en denkniveau, bij voorkeur in bestuurskunde, bedrijfskunde, economie of een vergelijkbare richting.
  • Je hebt aantoonbare ervaring met strategische investeringsvraagstukken en complexe governance-structuren.
  • Je bent analytisch sterk en kunt processen en structuren doorgronden en verbeteren.
  • Je hebt een goed cijfermatig inzicht.
  • Je hebt ervaring met bestuurlijke advisering en het werken in een politiek-bestuurlijke context.
  • Je bent een verbinder, weet belangen te verenigen en kunt schakelen tussen strategie en operatie.
  • Je hebt ervaring met project- en programmamanagement en bent bekend met gemeentelijke besluitvormingsprocessen.

Waar jij en je collegas het verschil maken
Je werkt binnen de directie Ruimtelijk-Economisch Domein (RED). Hier vallen afdelingen zoals Mobiliteit, Milieu & Energie, Ruimte & Vastgoedontwikkeling en Stedelijk Beleid. Samen werken we aan een toekomstbestendige stad. Jij bent onderdeel van de SIP-beheersorganisatie en werkt nauw samen met collegas van Financiën, programma- en projectleiders en het bestuur. De sfeer? Professioneel, ambitieus en gericht op samenwerking.

Breda brengt het samen
Bij Gemeente Breda geloven we in lef, betrokkenheid en samenwerking. We waarderen unieke ideeën en geven ruimte om het verschil te maken. Iedereen is welkom om bij ons te solliciteren, ongeacht achtergrond, leeftijd of overtuiging. Samen bouwen we aan een stad waarin iedereen zich thuis voelt.

1. VERPLICHTE EISEN (Knock-

Beschikbaarheid & Werkafspraken

  1. Kandidaat is beschikbaar voor het opgegeven aantal uren.

  2. Kandidaat kan starten op de vermelde startdatum (onder voorbehoud VOG + bruikleenovereenkomst).

  3. Kandidaat stemt in met het gebruik van door de opdrachtgever beschikbaar gestelde laptop (bruikleen).

  4. Kandidaat beschikt over een eigen telefoon.

  5. Kandidaat gaat akkoord met mogelijke wijziging van aantal uren tijdens de opdracht.

Opleiding & Ervaring (minimumeisen)

  1. Kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding.

  2. Kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring als programmamanager / opgavemanager / transitiemanager binnen de afgelopen 5 jaar, binnen een overheidsinstelling.

  3. Kandidaat heeft ervaring met bestuurlijke advisering en werken in een bestuurlijke context.

  4. Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met strategische investeringsvraagstukken en complexe governance-structuren.

  5. Kandidaat heeft ervaring met stakeholdermanagement op strategisch niveau.

  6. Kandidaat heeft kennis van actuele ontwikkelingen op het gebied van RED.

  7. Kandidaat heeft relevante referenties, zichtbaar of vermeld als op aanvraag direct leverbaar.

  8. Tarief van kandidaat ligt binnen het maximumtarief (all-in).

2. WENSCRITERIA (Gunningscriteria punten)

Deze criteria bepalen de rangschikking. Totaal maximaal te behalen punten = (10 + 12 + 12 + 5 + 6 + 25) = 70 punten.

A. Opleiding (max. 10 punten)

  1. Afgeronde HBO-opleiding in Bestuurskunde, Bedrijfskunde of Bedrijfseconomie:

  • Ja 10 punten

  • Nee 0 punten

B. Ervaring als programmamanager / opgavemanager / transitiemanager (max. 12 punten)

  1. Meer dan 8 jaar ervaring 12 punten

  2. 58 jaar ervaring 6 punten

  3. Minder dan 5 jaar 0 punten

C. Ervaring project- en programmamanagement + gemeentelijke besluitvorming (max. 12 punten)

  1. Kandidaat heeft ervaring hiermee 12 punten

  2. Niet 0 punten

D. Referenties op het CV (max. 5 punten)

  1. Relevante referenties op CV 5 punten

  2. Vermeld: op aanvraag direct leverbaar 2 punten

  3. Geen referenties 0 punten

E. Beschikbaarheid / Startdatum (max. 6 punten)

  1. Kan starten op startdatum 6 punten

  2. Kan starten binnen 10 dagen 5 punten

  3. Later dan 10 dagen 2 punten

F. Competenties (max. 25 punten)

Kandidaat moet blijk geven van onderstaande competenties:

  • Analytisch sterk

  • Cijfermatig inzicht

  • Verbinder (belangen verenigen, schakelen tussen strategie & operatie)

  • Uitstekend communiceren in NL (mondeling en schriftelijk)

  • Stressbestendig / omgaan met dynamiek

Beoordeling:
31. Zeer sterk op alle competenties 25 punten
32. Voldoende op de competenties 6 punten
33. Enigszins voldoende, matige onderbouwing 2 punten
34. Voldoet niet 0 punten

3. Samenvatting Totaal Overzicht

Knock-out eisen

️ 18 eisen moeten allemaal met JA/Akkoord worden beantwoord.

Wenscriteria (Gunningscriteria)

️ 6 blokken, totaal 70 punten:

  • Opleiding: 10

  • Ervaring PM/OM/TM: 12

  • Project-/programmamanagement + besluitvorming: 12

  • Referenties: 5

  • Beschikbaarheid: 6

  • Competenties: 25

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop Apply now bovenaan deze pagina.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot 3 december 2025, 07.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.