Adviseur Cultuur (ZZP)

november 28, 2025
80 - 100
Application ends: december 8, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Over ons

Hilvarenbeek is een gemeente die bestaat uit zes dorpskernen waar 15.000 inwoners wonen, werken en verblijven. Onze inwoners weten zelf het beste hoe zij in Hilvarenbeek willen leven. Daarom werken wij samen met onder andere dorpscoöperaties, ondernemers, inwoners, overheidsinstanties en vrijwilligers, maar ook met onze samenwerkingsgemeenten Oisterwijk en Goirle. De inzet en betrokkenheid van onze inwoners is groot en hun visie is vastgelegd in de Toekomstvisie.

De organisatie bestaat uit drie afdelingen:

  • Samenleving

  • Ruimte

  • Dienstverlening

In totaal werken er ongeveer 130 medewerkers. Zij worden aangestuurd door de gemeentesecretaris/algemeen directeur, een afdelingsmanager Dienstverlening, een afdelingshoofd Ruimte en een afdelingshoofd Samenleving.

Werken bij de gemeente Hilvarenbeek

Ons kleinschalige karakter en de grote samenlevingskracht zijn onze energiebronnen voor besluitvorming en dienstverlening. We zijn een wendbare en weerbare organisatie, een gezaghebbende overheidspartij en een zelfbewuste en betrouwbare samenwerkingspartner.

We hechten veel waarde aan samenwerking: met andere gemeenten in de regio, met ondernemers en contractpartners en vooral met onze inwoners. We leveren kwaliteit in ons werk, zijn proactief en hebben korte lijnen.

We werken digitaal en digitale vaardigheden zijn essentieel voor het werk. We verwachten dat jij deze vaardigheden inzet om onze processen verder te verbeteren.

Bij de gemeente Hilvarenbeek krijg je verantwoordelijkheid, vrijheid en vertrouwen.

Functiebeschrijving

Begin 2025 is het cultuurbeleid Cultuur met Karakter Eigenzinnig en Vernieuwend vastgesteld door de gemeenteraad. Om dit beleid concreet te vertalen naar activiteiten is een Uitvoeringsprogramma cultuurbeleid 2026 nodig. Dit programma vertaalt beleidsdoelen naar acties en initiatieven die samen met culturele partners, instellingen en inwoners uitgevoerd worden.

Daarnaast bevat een rapport van de Rekenkamer (oktober 2025) aanbevelingen die om een implementatie-/uitvoeringsplan vragen.

Opdracht

De adviseur brengt externe expertise in en levert de volgende resultaatgerichte producten op:

  • Implementatie-/uitvoeringsplan cultuurbeleid

  • Concrete afspraken voor het bibliotheekwerk 2026-2028

  • Implementatie-/uitvoeringsplan aanbevelingen Rekenkamerrapport Cultuur

  • Managementadvies met betrekking tot de inbedding van cultuurbeleid in het huidige team

Zelfstandigheid

De adviseur is volledig vrij in de invulling van werkzaamheden en uren, zolang de afgesproken producten binnen de gestelde termijn worden opgeleverd. Er is geen gezagsverhouding; de ondernemer bepaalt planning, overlegstructuur en middelen. Rapportage aan de opdrachtgever is uitsluitend resultaatgericht.

Wat zoeken wij in jou

  • Ervaring in het publieke (gemeentelijke) domein

  • Ervaring als beleidsadviseur cultuur

  • Ervaring met accounthouderschap van culturele instellingen

  • Ervaring in de regio Hart van Brabant is een pré

  • Ervaring met co-creatie is een pré

Eisen

  • Aantoonbaar HBO-diploma

  • Minimaal 5 jaar ervaring in het publieke (gemeentelijk) domein

  • Minimaal 2 jaar ervaring als beleidsadviseur cultuur bij een gemeentelijke organisatie

  • Aantoonbare ervaring met accounthouderschap van culturele instellingen

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in de regio Hart van Brabant

  • Aantoonbare ervaring met co-creatie

  • Start op de genoemde startdatum

  • Beschikbaar voor 16-20 uur per week

Competenties (getoetst in persoonlijk gesprek)

  • Politieke en bestuurlijke sensitiviteit

  • Goede communicatieve vaardigheden

  • Resultaatgericht

  • Analytisch

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop Apply now bovenaan deze pagina.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 8 december 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.