Gemeente Zutphen
Wij zijn gepassioneerd, ondernemend en creatief. We omarmen duurzaamheid en inspiratie, en koesteren ons rijke verleden met trots. Bij ons staat goede dienstverlening centraal. We zijn er voor de Zutphense samenleving en stimuleren de betrokkenheid en samenwerking van onze inwoners.
Werken voor de gemeente Zutphen betekent werken in een prachtige en inspirerende omgeving. We zijn trots op onze historische middeleeuwse binnenstad, de IJssel en de Berkel en talloze vijvers en grachten, de wijken, de parken en het dorp Warnsveld.
Bij een gemeente werk je in een politiek-bestuurlijke omgeving. Dit betekent dat je te maken krijgt met wisselende prioriteiten en samenwerkt met verschillende groepen mensen. Je hebt de taak om zorgvuldig om te gaan met publieke middelen en soms moet je je weg vinden in wat ingewikkelde procedures. Het mooie van dit werk is, dat wat je doet vaak direct bijdraagt aan de Zutphense samenleving.
Zutphen zet in op diversiteit en inclusie. Het maakt ons niet uit waar je geboren bent, waar je in gelooft, van wie je houdt, wat je fysieke kenmerken zijn, hoe oud je bent, wat je gender is of wat je culturele achtergrond is. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent en hoe jij het verschil maakt voor onze gemeente!
Opdracht
De gemeente zet zich in voor gelijke kansen voor alle inwoners. Armoede en schulden vormen daarbij belangrijke factoren die het dagelijks leven en toekomstperspectief van mensen beïnvloeden. In sommige buurten en wijken komt armoede relatief vaker voor, wat kan leiden tot langdurige stress en verminderde regie over financiën en andere leefgebieden.
Armoede is zowel een oorzaak als een gevolg van problemen op meerdere terreinen. Daarom vraagt dit thema om een integrale aanpak die zowel preventie als het voorkomen van terugval omvat. De gemeente richt zich op vroegtijdige signalering van financiële problemen en het bieden van passende hulp, onder andere via vroegsignalering van schulden, budgetondersteuning en samenwerking met maatschappelijke partners.
Als aanvullende maatregel start de gemeente met de implementatie van Plinkr Nazorg. Deze methodiek helpt het ontstaan van (nieuwe) schulden en armoede te voorkomen en vermindert de druk op de schulddienstverlening. Daarnaast draagt de aanpak bij aan het voorkomen van een stapeling van sociale en maatschappelijke problemen.
Plinkr Nazorg richt zich op drie doelgroepen:
– inwoners die onder bewind staan;
– inwoners onder budgetbeheer;
– inwoners die in de vroegsignalering of schuldhulp als onvoldoende financieel redzaam worden herkend.
De drie modules van Plinkr worden ingezet om de financiële redzaamheid van inwoners te vergroten via een digitaal traject gecombineerd met persoonlijke coaching. Inwoners leren hun financiën zelfstandig te beheren en tijdig hulp in te schakelen. Waar mogelijk wordt uitstroom uit bewind of budgetbeheer bevorderd.
De methodiek combineert digitale opdrachten met begeleiding door een coach. In ongeveer zes maanden werken deelnemers aan de vaardigheden en het zelfvertrouwen die nodig zijn om zelfstandig geldzaken te regelen. Het doel is duurzame financiële redzaamheid en beter gebruik van regelingen voor minima. Daarmee worden nieuwe schulden en bijkomende maatschappelijke kosten voorkomen.
Voor de uitvoering van deze begeleiding en nazorg is inzet van professionele financiële coaches vereist.
Vereisten / knock-outcriteria
1. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen telefoon en laptop.
2. Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal mbo 4 niveau;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als budgetcoach bij een gemeente;
4. Aantoonbaar beschikbaar voor 32-36 uur per week (benoem duidelijk in cv);
Gunningscriteria
5. Maatwerkbegeleiding (50 punten);
6. Samenwerking en communicatie (25 punten);
7. Expertise en methodiek (25 punten).
De gemeente hecht groot belang aan de kwaliteit en effectiviteit van de begeleiding met Plinkr Nazorg. De selectie van de opdrachtnemer gebeurt op basis van de volgende criteria:
G-1 Maatwerkbegeleiding
– Individuele begeleidingstrajecten uitvoeren volgens de Plinkr Nazorg-methodiek, afgestemd op de persoonlijke situatie van deelnemers (gemiddeld 12 uur per traject, met gemotiveerde afwijking mogelijk);
– Flexibel inspelen op veranderende omstandigheden;
– Zowel fysieke als online begeleiding aanbieden (ruimtes kunnen in overleg met lokale partners worden gebruikt).
G-2 Samenwerking en communicatie
– Nauw samenwerken met bewindvoerders, schuldhulpverlening en wijkteams;
– Zorgen voor effectieve communicatie en kwartaalrapportages met resultaten en knelpunten;
– Meewerken aan een jaarlijkse evaluatie.
G-3 Expertise en methodiek
– Coaches beschikken over relevante ervaring met financiële begeleiding;
– Ervaring met de Plinkr Nazorg-methodiek, inclusief een activiteitenplan per fase van zes maanden;
– Gebruik van een bewezen aanpak voor duurzame gedragsverandering;
– Effectieve overdracht van kennis en vaardigheden aan deelnemers.
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling)
Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk)
Klantgericht
Luisteren
Motiveren
Resultaatgericht werken
Samenwerken
Besluitvaardigheid
Analyserend vermogen
Plannen en organiseren
Collegiaal
Flexibel
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als één document achter het cv.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg
Is hybride werken mogelijk: Ja
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 11 december 2025, 09:00 uur.
Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen apparatuur.
- Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert.
- Gemeente Zutphen hecht waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. In dat kader is sociaal aanbesteden en daarmee Social Return onderdeel van het duurzame. Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert. Social Return is een menukaart van 3 onderdelen: Sociale inkoop, maatschappelijke activiteiten en arbeidstoeleiding mogen ingezet worden als sociaal rendement (de beoordeling daarvan wordt gedaan door de SROI-adviseur van de gemeente Zutphen). Een combinatie van deze mogelijkheden voor de inzet van Social Return is ook toegestaan. De nadere invulling van de Social Return verplichting is binnen de beschreven mogelijkheden vrij en vindt altijd plaats in overleg met de adviseur SROI van de gemeente Zutphen. Binnen zeven kalenderdagen na definitieve gunning van de opdracht moet de opdrachtnemer contact op nemen met de adviseur SROI. Contactgegevens worden direct na gunning verstrekt.
- De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 2 december 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.