Opdrachtgever
De organisatie
Bij ODR zet jij je samen met ruim 200 andere collega’s in voor een prettige, veilige en duurzame leefomgeving in regio Rivierenland. Dit doen we voor en samen met 8 gemeenten in de regio en de provincie. Dat doen we door vergunningverlening, toezicht en handhaving bij ondernemers, organisaties en inwoners. Maar we doen meer. We hebben veel kennis in huis en delen deze graag. Zo adviseren we de gemeenten en andere partijen o.a. over de leefomgeving, bouw, milieu, energie, archeologie, bodem, lucht en natuur. Ook houden we voor heel Gelderland toezicht op de afval- en grondstoffen ketens om milieucriminaliteit te voorkomen. We zijn een open en naar buitengerichte organisatie en zijn graag van meerwaarde.
Ons mooie en sfeervol ingerichte kantoor staat in Tiel, waar jij kunt parkeren voor de deur. Ook het treinstation is op loopafstand. Binnen het kantoor zijn er ruimten om te werken en te ontmoeten. Er is een goede, informele werksfeer en volop ruimte voor ontwikkeling en groei.
Wil jij een sleutelrol spelen in het optimaliseren van processen en het professionaliseren van onze organisatie? Ben jij bruggenbouwer tussen het primaire proces, ICT , Bedrijfsvoering en onze medewerkers én weet je hoe je verandertrajecten succesvol begeleidt? Lees dan snel verder!
Opdracht
Als projectleider voor procesmanagement bij ODR ben je de drijvende kracht achter het identificeren, ontwerpen, beheersen en optimaliseren van onze processen. In oktober 2025 zijn wij aan de slag gegaan met het verbeteren van onze dienstverlening, dit is één van onze speerpunten in de strategie. Hierin staat het klantperspectief centraal. We gaan de komende jaren een professionaliseringsslag maken door onze processen slimmer en efficiënter in te richten middels LEAN principes (verspilling elimineren), deze goed te beschrijven en ook de borging vorm te geven. Dit zorgt voor meer efficiëntie, transparantie, betrouwbaarheid en snelheid voor klanten (het klantperspectief).
Met de inzet van procesmanagement wordt de kwaliteit in onze organisatie verhoogd, de efficiëntie vergroot en de klanttevredenheid verbeterd. Hiervoor moeten alle processen (sturende, primaire en ondersteunende processen) in beeld worden gebracht en medewerkers (proceseigenaren, procesmanager en procesadviseur) worden begeleid en opgeleid. Wat moet er gebeuren:
- De processen moeten worden geprioriteerd op de kerntaken van VTHA (Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Advies). Deze allereerst te identificeren, beschrijven, analyseren, verbeteren (verbeterplan opstellen), simuleren en implementeren in 2026;
- Er moeten rollen en verantwoordelijkheden aan deze processen worden gekoppeld zoals proceseigenaar, procesmanager en procesbeheerder/adviseur. En het opzetten en implementeren van de governance (verhouding lijnmanagement/procesmanagement)
- Deze manier van werken en denken moet onderdeel worden van onze cultuur zodat dit door managers wordt uitgedragen, aangejaagd en gestimuleerd.
- Medewerkers in 2026 te begeleiden en op te leiden op het gebied van procesmanagement en de bijhorende taken en verantwoordelijkheden.
- Het gaat niet om alleen het beschrijven van processen maar het najagen van de PDCA cyclus, gericht op verbetering, inrichtingen van governance en inbedden van de rollen.
- Als projectleider ben je verantwoordelijk voor de uitvoering en of dit conform planning verloopt. Het projectplan is hiervoor uitgangspunt.
Vereisten / knock-outcriteria
1. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Projectleider Procesmanagement bij een overheidsorganisatie bij voorkeur bij een omgevingsdienst.
Gunningscriteria
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met procesmapping en prioritering (25 punten);
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met procesverbeteringstrajecten (25 punten);
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met Ontwerp en implementatie governance (25 punten);
6. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in training/coaching van procesrollen (15 punten).
Competenties
- Procesinzicht: erkennen en in kaart brengen van sturende, primaire en ondersteunende processen.
- Procesanalyse en verbeterkunde: Systematisch analyseren en verbeteren van processen (PDCA), inclusief opstellen van verbeterplannen.
- Governance- en rolontwerp: Ontwerpen en beleggen van proceseigenaar-, manager- en beheerderrollen en inrichten van besluitlijnen.
- Implementatie- en projectvaardigheden: Plannen, simuleren en implementeren van procesveranderingen binnen afgesproken termijnen.
- Verander- en cultuurmanagement: Managers betrekken en procesgericht werken verankeren in de organisatiecultuur.
- Trainings- en coachingsvaardigheden: Medewerkers begeleiden en opleiden in procesmanagement en bijbehorende taken.
Benodigd aantal professionals
1.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 17 december 2025.
Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 12 december 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.