Opdracht Werk en Inkomen

november 25, 2025
Application ends: december 1, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Organisatie
Werken bij de gemeente Baarn betekent samenwerken in een dynamische en ondersteunende omgeving met 175 gedreven collega’s. Om onze ambities te verwezenlijken hebben we enthousiaste mensen nodig die bijdragen aan een transparante gemeente en die zich met energie willen inzetten voor inwoner en organisatie. 

Onze organisatie is groot genoeg voor uitdagend werk en klein genoeg voor korte lijnen en veel eigen verantwoordelijkheid. Elke dag is anders met collega’s die graag voor elkaar klaar staan. Er zijn korte lijnen met het gemeentebestuur en het management. Wij werken in verbinding met de inwoners, maar ook intern met onze collega’s van verschillende vakgebieden. Een baan bij ons betekent veel eigen verantwoordelijkheid en ruimte om zaken zelf te regelen.

De organisatie is flink in beweging. De focus van de gemeente Baarn is gericht op het centraal stellen van de klant en het verder ontwikkelen van de organisatie en de dienstverlening. Wij zijn op zoek naar een enthousiaste en talentvolle medewerker die zich herkent in onze kernwaarden: samenwerken, duidelijk en verbindend.

Opdracht
Minimabeleid

  1. Stroomlijnen (subsidie)relaties met ketenpartners binnen minimabeleid

Het voeren van accountgesprekken, maken van (financiële en beleidsmatige) keuzes, evalueren samenwerking, opzetten periodieke rapportages en sturingsinformatie.

Het gaat hierbij om de volgende partners:

  • Volwassenenfonds (VF)
  • Jeugdfonds Sport & Cultuur (JFSC)
  • Stichting Leergeld (SL)
  1. Collectieve zorgverzekering

Inventariseren hoe deze wordt uitgevoerd (ook in regioverband), eventuele externe ondersteuning inroepen, inregelen spreekuren inwoners, plan van aanpak overstapseizoen.

  1. Landelijke en regionale ontwikkelingen

Opvolgen van acties vanuit het Rijk gericht op armoedebestrijding. Hierbij kan gedacht worden aan koopkrachtmaatregelen, aandacht voor (kind/energie)armoede, harmonisatie van regelingen (bijvoorbeeld kwijtschelding gemeentelijke heffingen).

Opvolgen van acties vanuit de regio. Hierbij gaat het in ieder geval om het beleidsoverleg BBS maar ook het OV-minimaproduct. Deze moet eind 2026 gedegen geëvalueerd worden, daar moeten we een infrastructuur en afwegingskader voor hebben.

Schuldhulpverlening

  1. Nieuwe aanbieder fase 2 schuldhulpverlening

Het begeleiden van een soepele overgang van aanbieder fase 2 schuldhulpverlening. Denk hierbij aan communicatie zowel intern als extern, het uitfaseren van trajecten van de voormalige aanbieder en het zoveel als mogelijk harmoniseren van onze aanpak op de BBS-gemeenten. Hieronder valt ook het inregelen van doorverwijzingen, werken op locatie, het maken van prestatieafspraken en opstellen van kwaliteitscriteria.

  1. Implementatie beleidskader A&S

Assisteren in het implementeren van het nieuwe beleidskader Armoede & Schulden. Dit omvat o.a. het breder uitdragen van ons armoede- en schuldenbeleid, het verkennen van innovatieve interventies (zoals de raad heeft opgeroepen te kijken naar een meedoenbudget of schulden kwijtschelden) en het inbouwen van meetbare doelstellingen en evaluatiemomenten.

Participatiewet 
In deze functie werk je nauw samen met de beleidsadviseur participatiewet die recent is gestart. Je fungeert als vraagbaak indien nodig.  

Vereisten / knock-outcriteria
1. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Beleidsadviseur op het gebied van Werk en Inkomen binnen een gemeente;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met minimabeleid en schuldhulpverlening.

Gunningscriteria
4. Afgeronde opleiding op minimaal wo niveau (10 punten);
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als Beleidsadviseur binnen het Sociaal Domein van een gemeente (30 punten);
6. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van Werk en Inkomen (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met het implementeren van werkwijzen (15 punten);
8. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het inwerken van collega’s (25 punten)

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre je / de door jou aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
– Je bent in staat om het beleidsveld werk en inkomen te overzien;
– Je bent analytisch sterk, op de hoogte van de beleidsontwikkelingen werk en inkomen en vertaalt deze naar concrete acties en resultaten;
– Je beweegt je makkelijk binnen de gemeentelijke organisatie en het speelveld. Je snapt de onderlinge verhoudingen en anticipeert op politieke en bestuurlijke gevoeligheden;
– Je bent een verbinder die goed samenwerkt;
– Je bent in staat om duidelijk te communiceren, zowel schriftelijk als mondeling;
– Je hebt kennis van subsidietrajecten.

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
In overleg

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 4 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

Overige informatie

  • Opdrachtnemer is op grond van het integriteitsbeleid van Opdrachtnemer verplicht om uiterlijk één maand na aanvang werkzaamheden aan Opdrachtgever een voor de functie relevante Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te overleggen. Op het moment van overleggen mag de VOG niet ouder zijn dan twee maanden.
  • Opdrachtnemer zal na gaan of structurele aanwezigheid op het kantoor van de opdrachtgever noodzakelijk is teneinde het aantal reiskilometers, indien mogelijk, te beperken.
  • Opdrachtnemer zal correspondentie en adviesproducten zoveel mogelijk digitaal aanleveren. Indien de adviesproducten in hardcopy moeten worden aangeleverd worden deze stukken zoveel mogelijk dubbelzijdig en op duurzaam papier (voorzien van een van de volgende keurmerken; Milieukeur, Europees Ecolabel, Nordic Swan, Blaue Engel of gelijkwaardig) geprint.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 1 december 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kun je reageren.