Communicatieadviseur

november 26, 2025
4200 - 6600
Application ends: december 1, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Functie-omschrijving

Functie: Communicatieadviseur
Organisatie: Gemeente Breda
Doel: Impact maken met communicatie die de stad vooruithelpt.

Wat moeten inwoners van Breda weten over nieuwe plannen, projecten en regelingen? Hoe betrek je hen bij wat er speelt in hun wijk en in de stad? En hoe zorg je dat jouw communicatieaanpak écht verschil maakt?

Als communicatieadviseur adviseer, denk en voer je uit, samen met collegas. Je werkt aan communicatie die ertoe doet voor de stad, de organisatie én jezelf. Bij Gemeente Breda krijg je de ruimte om ideeën in te brengen en uit te voeren.

Wat ga je doen?

Als communicatieadviseur werk je aan uiteenlopende projecten en beleidsthemas, van energietransitie tot leefbaarheid en participatie. Je taken omvatten:

  • Collegas adviseren over communicatieaanpakken en -strategieën

  • Creatieve en effectieve communicatieplannen ontwikkelen

  • Plannen zelf uitvoeren of samen met contentspecialisten

  • Regie houden op voortgang, prioritering en kwaliteit

  • Signaleren wat er speelt in de stad via (social) media en vertalen naar communicatie

  • Rekening houden met stakeholders en het politieke speelveld

  • Bijdragen aan participatie en draagvlak in de samenleving

Wat neem je mee?

Je bent nieuwsgierig, ondernemend en sociaal. Je schakelt makkelijk tussen projecten en weet prioriteiten te stellen. Je hebt gevoel voor maatschappelijke ontwikkelingen en weet je weg te vinden in een ambtelijke organisatie. Verder beschik je over:

  • HBO-werk- en -denkniveau

  • Ervaring als communicatieadviseur

  • Affiniteit met de stad Breda en werken bij een lokale overheid

  • Stevige adviesvaardigheden en gevoel voor verschillende belangen

  • Creativiteit en resultaatgerichtheid

  • Flexibiliteit en stressbestendigheid

Waar jij en je collegas het verschil maken

Je komt terecht in Team Communicatie, een team van ongeveer 32 professionals. Samen zijn jullie verantwoordelijk voor alle interne en externe communicatie van de gemeente: van strategisch advies tot uitvoering, van pers tot crisiscommunicatie.

Je werkt samen met collegas uit de hele organisatie en met externe partners. Jullie faciliteren gesprekken met inwoners en stakeholders, beheren gemeentelijke kanalen en platforms, en zorgen dat communicatie bijdraagt aan het succes van beleid en projecten.

Werken voor Breda

Als communicatieadviseur bij Gemeente Breda heb je impact op de stad, de organisatie én jezelf. Je krijgt ruimte om te groeien, te leren en ideeën waar te maken, waardoor je echt het verschil kunt maken.

Inclusiviteit en cultuur

Gemeente Breda vindt het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt. Je wordt aangemoedigd jezelf te laten zien, ideeën te delen en verantwoordelijkheid te nemen. Jouw kennis, ervaring en persoonlijkheid maken het verschil voor jezelf, je team én de stad.

Eisen voor de kandidaat

De kandidaat moet aantoonbaar voldoen aan de volgende eisen:

  • Minimaal een afgeronde HBO-opleiding Communicatie of Journalistiek

  • Aantoonbare ervaring in een complexe organisatie met diverse stakeholders

  • Minimaal 3 jaar ervaring in de rol van communicatieadviseur

  • Ervaring met uitvoering en coördinatie van communicatieplannen

  • Bereidheid om een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan te leveren (screeningsprofiel 11, 12, 13, 22, 41 en 53)

  • Bereidheid om in loondienst via een detacheringsbureau te starten, zzp is niet toegestaan

  • Bereidheid om akkoord te gaan met inhuurvoorwaarden en mogelijke wijziging van het aantal uren per week

  • Bereidheid om te werken binnen de wettelijke bezoldigingsnormen (Wet Normering Topinkomens)

Wensen voor de kandidaat

Bij voorkeur beschikt de kandidaat over:

  • Minimaal 3 jaar ervaring als communicatieadviseur met projecten op het gebied van Duurzaamheid, Groen en Water

  • Ervaring met innovatieve communicatie-aanpakken

  • Sterke adviesvaardigheden richting projectleiders en stakeholders

  • Teamplayer, die graag samenwerkt en kennis deelt

  • Competenties zoals analytisch denken, stressbestendigheid, politiek-bestuurlijke sensitiviteit, overtuigingskracht, creativiteit en resultaatgerichtheid

Overige informatie

  • Persoonlijke gesprekken staan gepland in de week van 8 december

  • De functie biedt ruimte om initiatief te nemen, verantwoordelijkheid te dragen en de stad te helpen vooruit te brengen

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop Apply now bovenaan deze pagina.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 1 december 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.