Organisatie onderdeel
“Gemeente Montfoort is een meer dan mooie gemeente in het Groene Hart van ons land. In totaal telt de gemeente zo’n 14.000 inwoners, die in en rondom de stad Montfoort en het dorp Linschoten wonen.
Gemeente Montfoort is ‘gewoon bijzonder en bijzonder gewoon’. We redeneren vanuit dienstverlening aan inwoners. We zetten in op samenwerking en zorgen dat uitvoering van werkzaamheden door derden goed gebeurt. De tijd dat werken bij een gemeente synoniem stond voor suf en saai is voorgoed voorbij. Jouw toekomstige collega’s zijn mensen met een visie. In onze organisatie ligt de verantwoordelijkheid bij de medewerkers en werken we op basis van drie kernwaarden: deskundig, betrokken en loyaal.
De algehele leiding van de organisatie is in handen van de directie. De directie bestaat uit de gemeentesecretaris/ algemeen directeur en een adjunct directeur. De dagelijkse leiding van de medewerkers in de diverse teams is in handen van teamcoördinatoren.”
Opdracht
De gemeente Montfoort staat, net als alle andere gemeente in Nederland, voor een verduurzamingsopgave. In 2030 moeten we ten minste 20% van het aardgasgebruik in onze gemeente besparen. Om dit te bereiken wordt de komende jaren ingezet op het verduurzamen van de woningvoorraad door isolatie, renovatie, sloop en (nieuw-)bouw.
In deze functie geef je uitvoering aan verduurzamingsinstrumenten om zo het energiegebruik in de gemeente terug te dringen. Dit doe je voornamelijk doormiddel van het samenwerken met en invulling geven aan de gemeentelijke verduurzamingsregeling en het Energie Diensten Centrum (EDC). Met het EDC laatste voeren we verschillende projecten uit, zoals het Energiepunt (energieloket) en de isolatiecampagne meerjarige collectieve ontzorging(MCO). Het MCO voerden we uit met Winst Uit Je Woning. Omdat zij recent failliet gegaan zijn zitten we nu in een intensief traject rondom een eventuele doorstart of het opzetten van een nieuw programma. Dit doen we samen met de provincie en 20 andere gemeenten. Tot slot verkennen we met het EDC de mogelijkheden voor andere projecten, zoals een monumenten- of een VvE aanpak. In deze samenwerkingen ben jij het aanspreekpunt voor de gemeente.
Je kunt niet alles zelf uitvoeren en zoekt daarom partners die je daarbij helpen. Je bent dan ook een echte netwerker die makkelijk verbanden legt en verbindingen maakt binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Verder ben je het eerste aanspreekpunt voor de uitvoeringsorganisatie(s) in de warmtetransitie. Tenslotte ben je in staat om van buiten naar binnen te denken, signaleer je ontwikkelingen op het gebied van energie en vertaal je deze in beleid en/of adviezen.
Taken van de Beleidsadviseur Warmte
De taken van de beleidsadviseur warmte zijn diverse, maar liggen prioritair op enkele hoofdlijnen:
- Je houdt je bezig met het terugdringen van energiegebruik in de gemeente.
- Je begeleidt de lopende isolatiecampagne(s).
- Je bent verantwoordelijk voor de uitrol en uitvoering van (de) verduurzamingsinstrumenten.
- Je stimuleert en faciliteert samenwerking tussen betrokken personen, afdelingen en organisaties
- Je bent het contactpersoon voor inwoners en collega’s m.b.t verduurzamingsvragen.
- Je bent het eerste aanspreekpunt voor de uitvoeringsorganisatie(s) in de warmtetransitie.
Vereisten / knock-outcriteria
- Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
- Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van ruimtelijke ordening, gebiedsontwikkeling of bouwmanagement;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider energietransitie;
- ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.
Gunningscriteria
- Aantoonbaar afgeronde wo bachelor niveau in de richting van ruimtelijke ordening, gebiedsontwikkeling of bouwmanagement; (30 punten)
- Minimaal 2 jaar werkervaring als projectleider energietransitie binnen een gemeente; (40 punten)
- Aantoonbare werkervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving waarbij je belangen van verschillende stakeholders hebt samengebracht, benoem hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV; (30 punten)
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Een sterk ontwikkelde politiek/bestuurlijke sensitiviteit met bijbehorende communicatieve vaardigheden.
- Een uitstekend vermogen om draagvlak te creëren voor de realisatie van je projecten.
- Leiderschap en de kunst van motiveren en inspireren
- Strategisch inzicht, doorzettingsvermogen en humor.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op 8 december 2025 van 09:30 tot 12:30 uur.
Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
Overige informatie
- Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
- Gemeente Montfoort faciliteert geen ‘mobile devices’ zoals laptop en telefoon.
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot dinsdag 2 december 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.