Adviseur Wonen (ZZP)

november 26, 2025
80 - 110
Application ends: december 5, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Organisatie
Werken bij de gemeente Baarn betekent samenwerken in een dynamische en ondersteunende omgeving met 175 gedreven collega’s. Om onze ambities te verwezenlijken hebben we enthousiaste mensen nodig die bijdragen aan een transparante gemeente en die zich met energie willen inzetten voor inwoner en organisatie. 

Onze organisatie is groot genoeg voor uitdagend werk en klein genoeg voor korte lijnen en veel eigen verantwoordelijkheid. Elke dag is anders met collega’s die graag voor elkaar klaar staan. Er zijn korte lijnen met het gemeentebestuur en het management. Wij werken in verbinding met de inwoners, maar ook intern met onze collega’s van verschillende vakgebieden. Een baan bij ons betekent veel eigen verantwoordelijkheid en ruimte om zaken zelf te regelen.

De organisatie is flink in beweging. De focus van de gemeente Baarn is gericht op het centraal stellen van de klant en het verder ontwikkelen van de organisatie en de dienstverlening. Wij zijn op zoek naar een enthousiaste en talentvolle medewerker die zich herkent in onze kernwaarden: samenwerken, duidelijk en verbindend.

De opdracht
De gemeente Baarn is op zoek naar tijdelijke, specialistische ondersteuning op specifieke beleidsopgaven binnen het domein Wonen. 

Te behalen resultaten voor de opdrachtnemer:

1. Opstellen van beleidsregels voor het antispeculatiebeding
De opdrachtnemer:

  • analyseert het juridisch kader, lokale praktijk en relevante beleidsontwikkelingen;
  • vertaalt deze analyse naar een samenhangende beleidsregel of set beleidsregels voor toepassing van het antispeculatiebeding;
  • stelt een collegevoorstel op ter voorbereiding van bestuurlijke besluitvorming;
  • levert een volledig uitgewerkte, beleidsregel aan.

2. Onderzoek naar locaties voor standplaatsen voor woonwagens
De opdrachtnemer:

  • voert een ruimtelijke, analyse uit van mogelijke locaties;
  • werkt op basis hiervan een overzicht uit van kansrijke locaties, inclusief randvoorwaarden, aandachtspunten en haalbaarheidsaspecten;
  • betrekt hierbij de woningcorporatie en het college in de besluitvorming.

3. Actualiseren van data woningbouw
De opdrachtnemer:

  • inventariseert beschikbare informatie en gegevensbronnen over lopende en komende woningbouwprojecten;
  • actualiseert de projectdata (zoals voortgang, fasering, aantallen, typen woningen, planstatus en relevante mijlpalen);
  • brengt de geïnventariseerde gegevens samen in een overzichtelijk, gestructureerd document of dataset dat door de gemeente verder gebruikt kan worden;
  • levert een korte toelichting op de belangrijkste wijzigingen, trends of aandachtspunten die tijdens de actualisatie zijn aangetroffen.

4. Onderzoek naar leegstand en beleidsvorming
De opdrachtnemer:

  • verricht zelfstandig onderzoek naar leegstand binnen de gemeente, waarbij kwantitatieve gegevens, ruimtelijke factoren en relevante lokale trends worden meegenomen;
  • analyseert oorzaken, typen leegstand en mogelijke beleidsopties of instrumenten;
  • beoordeelt of beleidsvorming of aanvullende regels noodzakelijk en wenselijk zijn;
  • stelt indien nodig een collegevoorstel op voor nieuw of aangepast leegstandsbeleid op;
  • levert een bestuurlijk bruikbaar advies op met handelingsperspectief voor de gemeente.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur Wonen binnen een gemeente;
2. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

Gunningscriteria
3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur Wonen binnen een gemeente (40 punten);
4. Aantoonbare werkervaring met het vertalen van wet- en regelgeving naar beleid (30 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met ambtelijke vertegenwoordiging in regionale overleggen (30 punten);

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre je / de door jou aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
– Je bent in staat om het beleidsveld Wonen te overzien, hoofd- en bijzaken te scheiden, prioriteiten te stellen en dit helder te vertalen op papier;
– Je bent in staat om trends, data en wet- en regelgeving te vertalen naar lokaal beleid;
– Je kunt beleidsinstrumenten actualiseren en nieuwe beleidsstukken opstellen;
– Je doorgrond maatschappelijke vraagstukken zoals woningtekorten, leegstand of woonurgentie;
– Je weegt belangen van verschillende stakeholders af en komt tot onderbouwde keuzes;
– Je beweegt je makkelijk binnen de gemeentelijke organisatie en het regionale speelveld. Je snapt de onderlinge verhoudingen en anticipeert op politieke en bestuurlijke gevoeligheden;
– Je bent een verbinder die zowel intern als regionaal samenwerkt en in staat is om verschillende doelgroepen aan te spreken;
– Je bent in staat om duidelijk te communiceren, zowel schriftelijk als mondeling.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
In overleg

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 10 december 2025 in de ochtend.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

Overige informatie

  • Opdrachtnemer is op grond van het integriteitsbeleid van Opdrachtnemer verplicht om uiterlijk één maand na aanvang werkzaamheden aan Opdrachtgever een voor de functie relevante Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te overleggen. Op het moment van overleggen mag de VOG niet ouder zijn dan twee maanden.
  • Opdrachtnemer zal na gaan of structurele aanwezigheid op het kantoor van de opdrachtgever noodzakelijk is teneinde het aantal reiskilometers, indien mogelijk, te beperken.
  • Opdrachtnemer zal correspondentie en adviesproducten zoveel mogelijk digitaal aanleveren. Indien de adviesproducten in hardcopy moeten worden aangeleverd worden deze stukken zoveel mogelijk dubbelzijdig en op duurzaam papier (voorzien van een van de volgende keurmerken; Milieukeur, Europees Ecolabel, Nordic Swan, Blaue Engel of gelijkwaardig) geprint.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot vrijdag 5 december 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kun je reageren.