Adviseur ARBO en Veiligheid

november 26, 2025
4200 - 7100
Application ends: december 3, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Over Apeldoorn
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.

Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!

In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.

Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.

En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.

Opdracht
Zelfstandige functie als adviseur ARBO en Veiligheid. De focus ligt op de volgende onderdelen:

  • Veiligheid en gezondheid op de werkplek: Je signaleert, maakte analyses, ontwikkelt beleid en plannen, die je samen met collega’s oppakt, waarbij jij in de gaten houdt of de plannen worden uitgevoerd en geborgd. Uitgangspunt hierbij is het arbobeleidsplan en openstaande actiepunten.
  • RI&E’s: Je bent onder meer verantwoordelijk voor de regie op en uitvoering van de maatregelen op arbeidsrisico’s volgend uit de RI&E ‘s. In sommige gevallen ben je zelf, in je rol als preventiemedewerker, aan zet als het om de uitvoering van maatregelen gaat. Je zorgt dat je voldoende managementinformatie hebt om je plannen te toetsen en verbetervoorstellen te doen. Je werkt nauw samen met onder meer de Ondernemingsraad.
  • Veilig en vertrouwd werken: Je voert in deze functie ook de rol van gemeentelijk veiligheidscoördinator uit. Omdat een prettige werkomgeving ook afhankelijk is van de wijze waarop contacten met inwoners en ondernemers verlopen, zorg je voor een goede uitvoering van de aanpak van agressie & geweld en onderhoudt contacten met politie en Arbeidsinspectie. Daarbij adviseer je de organisatie over te nemen (beheers-) maatregelen op het terrein van agressie en lever je hierover managementinformatie.

De voorkeur gaat uit naar werken op locatie, hybride werken is bespreekbaar.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina’s. Alle extra pagina’s boven de gevraagde 5 pagina’s worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst;
2. De kandidaat is voor minimaal 28 uur per week beschikbaar;
3. De kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding, in een richting van arbeids- en organisatiekunde, veiligheidskunde of gezondheidsmanagement;
4. De kandidaat heeft aantoonbare kennis van en ervaring met RI&E’s, protocollen, beleidsadvisering.

Gunningscriteria
5. De kandidaat heeft aantoonbare ervaring in een gemeentelijke organisatie (25 punten);
6. De inschrijver heeft aantoonbare ervaring op het genoemde ARBO-vakgebied zoals beschreven in de opdrachtomschrijving (maximaal 25 punten);
    A. Geen aantoonbare ervaring (0 punten);
    B. Minder dan drie (3) jaar ervaring (12 punten);
    C. Drie jaar of meer ervaring (25 punten);
7. Aantoonbare ervaring in een functie waarin veiligheidscoördinator of -advies centraal stond (maximaal 25 punten);
    A. Weinig, 0 tot 1 jaar, aantoonbare ervaring (0 punten);
    B. Minimaal één jaar aantoonbare ervaring (10 punten);
    C. Minimaal één jaar aantoonbare ervaring met daarnaast ervaring in de rol van penvoerder (15 punten);
    D. Minimaal drie jaar aantoonbare ervaring (20 punten);
    E. Minimaal drie jaar aantoonbare ervaring met daarnaast ervaring in de rol van penvoerder (25 punten);
8. De kandidaat heeft aantoonbare kennis over thema’s als RI&E’s en veilig werken (maximaal 25 punten);
    A. De kandidaat heeft alleen aantoonbare kennis van veilig werken (8 punten);
    B. De kandidaat heeft alleen aantoonbare kennis van RI&E’s (16 punten);
    C. De kandidaat heeft aantoonbare kennis van RI&E’s en veilig werken (25 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
1. Prioriteren;
2. Samenwerken;
3. Overtuigingskracht;
4. Resultaatgerichtheid;
5. Communiceren.

Benodigd aantal professionals
1.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 8 december 2025.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen. Het heeft voor de Gemeente Apeldoorn geen meerwaarde als eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen wordt aangeboden. Wij vragen inschrijvers hier alert op te zijn. Indien één kandidaat onverhoopt toch in verschillende inschrijvingen wordt aangeboden, zal enkel de inschrijving met het laagste tarief in behandeling worden genomen. Indien in deze situatie de tarieven hetzelfde zijn, zullen wij via loting bepalen welke inschrijving in behandeling genomen wordt.
  • Uitval gekozen kandidaat. Bij uitval van de gekozen kandidaat staat de gemeente Apeldoorn vrij om de tweede (2e) en vervolgens de derde (3e) kandidaat te selecteren voor hetzelfde aanbod.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 3 december 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.