Kwaliteitsadviseur inburgering en participatie (focus re-integratie)(ZZP)

november 26, 2025
70 - 90
Application ends: november 27, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Wat je misschien niet verwacht

We krijgen het heus wel eens te horen: werken bij een gemeente zal wel voorspelbaar zijn. Maar niets is minder waar. Dat roepen we niet, maar laten we zien.

Bij gemeente Oosterhout leggen we de lat wat hoger dan mensen verwachten. Ook onderling, als collegas, doen we meer voor elkaar. We werken niet alleen samen, we voelen ons ook met elkaar verbonden.

Dit doen we goed: we kwamen op de shortlist van de Verkiezing tot Beste Overheidsorganisatie van het Jaar 2022.

Met 57.925 inwoners en 600 collegas biedt Oosterhout de uitdagingen en kansen van een grote gemeente en de slagvaardigheid en geborgenheid van een kleinere gemeente.

Bij Oosterhout realiseer je onze ambities voor 2030. Het is fijn wonen in Oosterhout. Dat willen we zo houden en ons duurzaam voorbereiden op de toekomst.

Tegelijk trekken we bedrijven door onze gunstige ligging en zorgen we daarmee voor werkgelegenheid. Bezoekers kunnen hun hart ophalen in de prachtige parken en bossen, de historische Heilige Driehoek en bij de vele evenementen. Samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners en buurgemeenten kleuren we onze toekomst in.

Als jij bij ons komt werken, krijgen we nóg meer voor elkaar!

Functiebeschrijving

Functie: Kwaliteitsadviseur Inburgering & Participatie

De uitdaging

In Oosterhout is het fijn wonen, recreëren en ondernemen. Dat willen we zo houden. Als kwaliteitsadviseur draag je hieraan bij door:

  • Het borgen van de kwaliteit op het gebied van je expertise: inburgering en Participatiewet

  • Coaching van collegas op hun vakgebied

  • Zorgen voor een goede implementatie en toepassing van wet- en regelgeving

Geen werkdag is hetzelfde. Samen met collegas, inwoners, ondernemers en partners krijgen we meer voor elkaar.

De opdracht

  • Uitvoeren van steekproeven van Q4 2025 en Q1 2026 voor de Participatiewet en Wet inburgering

  • Optimaliseren van werkprocessen bij inburgering (SSD, documenten, werkafspraken, werkinstructies)

  • Optimaliseren van werkprocessen bij het Werkplein (SSD, documenten, werkafspraken, werkinstructies)

Te behalen resultaat

  • Organiseren en implementeren van casuïstiek binnen team participatie

  • Opstellen van een kwaliteitsplan voor 2026 voor team werk en inburgering (in samenhang met team inkomen)

  • Implementeren van de alleenverdienersproblematiek

Je rol

  • Aandachtsgebieden: inburgering en Participatie, met focus op re-integratie

  • Coach (op kwaliteit) van nieuwe medewerkers en inhuurkrachten

  • Voorbereiden en begeleiden van implementatie van nieuwe wet- en regelgeving en vastgesteld beleid

  • Ontwerpen en onderhouden van producten voor optimalisering van kwaliteit en implementatie van werkprocessen

  • Optreden als wetstechnisch helpdeskmedewerker en zorgen voor deskundigheidsbevordering binnen het team

  • Signaleren van knelpunten in gemeentelijk beleid, procedures, werkinstructies en kennisniveau van medewerkers en verbetervoorstellen doen

  • Signaleren van knelpunten in voortgang van reguliere en projectmatige werkzaamheden en oplossingsgericht voorstellen doen

  • Vormgeven van kwaliteitscontrole, interne controle en verslaglegging

  • Samenwerken met andere domeinen, teams en collegas om de dienstverlening verder te verbeteren

Je kwaliteiten

  • Afgeronde hbo-opleiding, aangevuld met cursussen op het gebied van kwaliteitszorg en toetsing

  • Brede en actuele kennis van Sociale Wetgeving en Sociale Voorzieningen

  • Analytisch en methodisch inzicht, planmatig en zelfstandig kunnen werken, constructieve werkrelaties onderhouden

  • Flexibel, creatief, oplossings- en resultaatgericht

  • Ondersteunende en kritische instelling, open voor vernieuwingen

  • In staat om in een hoog dynamische omgeving te werken en stressbestendig

Eisen

  1. Verklaring detachering in loondienst

    • Toevoegen aan dossierdocumenten.

    • Moet volledig en naar waarheid ingevuld zijn, inclusief handtekening.

    • Ontbreken of foutief invullen = uitsluiting.

  2. ZZP-status

    • Als ZZPer: akkoord gaan met contractmanagement via Haert ZZP-contractmanagement.

  3. Werkervaring bij een gemeente

    • Moet blijken uit het CV.

  4. Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)

    • Nieuwe VOG via Justis, op naam van leverancier, functietitel vermeld, niet ouder dan 2 maanden.

    • Bij niet-naleving: afwijzing of urenrestrictie

  5. Afgeronde HBO/WO-opleiding
    • Bij voorkeur richting kwaliteitscoach.

  6. Kennis en ervaring met systemen en methodieken

    • SSD, KIC, MDU, PKO, Handboek Schulinck.

  7. Ervaring in organisatie en implementatie van casuïstiek

    • Minder dan 1 jaar ervaring.

  8. Ervaring in het opstellen van een kwaliteitsplan

    • Minder dan 1 jaar ervaring.

  9. Actuele kennis en ervaring met alleenverdienersproblematiek

  10. Toestemming voor referentiechecks en raadplegen openbare social media

Wensen

  1. Werkervaring bij een gemeente

    • Minimaal 5 jaar ervaring.

  2. Werkervaring in vergelijkbare functie (kwaliteitsadviseur inburgering en participatie)

    • Minimaal 5 jaar ervaring.

  3. Teamfit

    • Wordt beoordeeld tijdens intakegesprek.

  4. Cursussen op het gebied van kwaliteitszorg en toetsing

    • Moet blijken uit het CV.

  5. Ervaring in uitvoeren van steekproeven en kwaliteitscontroles (<1 jaar)

  6. Competenties (beoordeeld tijdens intakegesprek)

    • Pro-actief

    • Resultaatgericht

    • Communicatief vaardig

    • Zelfstandig

    • Flexibel

    • Samenwerken

    • Omgevingsbewust

    • Analytisch

    • Netwerker

    • Politieke en bestuurlijke sensitiviteit

    • Inzicht stressbestendig

Overige informatie

  • Aanleveren van een VOG-verklaring is verplicht

  • Thuiswerken in overleg

  • Het niet naar waarheid invullen van de beoordelingscriteria leidt tot uitsluiting van de procedure

  • Functieschaal: schaal 10 van de CAO Gemeenten

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop Apply now bovenaan deze pagina.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot donderdag 27 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.