Raadsadviseur / Griffier

november 18, 2025
3238 - 5163
Application ends: november 26, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Soest is een moderne, open en betrokken gemeente met een rijke historie
De gemeente bestaat al bijna 1.000 jaar en telt momenteel zo’n 48.000 inwoners. Het ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen, en is rijk aan bossen, heide en weilanden.  

Dit is jouw team
De griffie van Soest ondersteunt 29 raadsleden, verdeeld over 10 fracties. Daarnaast zijn er ongeveer 20 fractieassistenten. De griffie wil zich in het komende jaar verder ontwikkelen richting een toekomstbestendige, strategische griffie. Het griffieteam bestaat uit een griffier, een raadsadviseur/plaatsvervangend griffier, een strategisch raadsadviseur communicatie en een raadsondersteuner. Hier vind je informatie over de manier waarop onze gemeenteraad vergadert: https://www.soest.nl/gemeenteraad/raadsvergaderingen

Opdracht
Vanwege ziekteverlof (voor een periode van twee maanden) van de raadsgriffier neemt de huidige plaatsvervangend griffier de taken waar. Wij zijn op zoek naar een plaatsvervangend griffier/raadsadviseur die ook als coach de tijdelijke griffier ondersteunt. Verder ben je trekker van een regionale cursus voor aankomend raadsleden. Het idee is dat je al half december start. Elke donderdagavond zijn er raadsbijeenkomsten waar je bij aanwezig bent. Even puntsgewijs wat de functie inhoudt:

  • Je primaire focus is advisering en dienstverlening aan de gemeenteraad. Dat doe je door regie te voeren op het bestuurlijk-juridische domein, in samenspraak met de griffier. Denk daarbij aan de voorbereiding van de vergaderingen van de raad en raadswerkgroepen.
  • Je gaat samen met een bevlogen team aan de slag om de griffie verder te ontwikkelen en de raad maximaal in positie te brengen. Daarbij is volop de ruimte voor je ideeën en initiatieven om de ambities van de griffie te verwezenlijken.
  • Je bevordert met je collega’s inwonerbetrokkenheid, zodat inwoners aan de raad kenbaar kunnen maken hoe zij denken over de vraagstukken waar de raad over besluit.
  • Je bevordert en bewaakt de kwaliteit van lokale politiek-bestuurlijke besluitvormingsprocessen en doet verbetervoorstellen.
  • Je initieert en bevordert samenwerking met de ambtelijke organisatie, verbonden partijen, inwoners en belanghebbenden.
  • Je herijkt verordeningen en reglementen en stelt memo’s, raadsvoorstellen en besluitenlijsten op.
  • Je bereidt bijeenkomsten en vergaderingen voor en zorgt voor adequate ondersteuning aan raadsleden en voorzitters.
  • Je fungeert als informatiemakelaar en coach voor raadsleden en collega’s.
  • Je signaleert ontwikkelingen en thema’s die de positie en het werk van de raad beïnvloeden. Je geeft hierover gevraagd en ongevraagd advies.
  • Je adviseert raadsleden bij het opstellen van vragen, moties en amendementen.
  • Je vervangt de griffier bij afwezigheid. Dat betekent ook dat je de burgemeester in zijn rol als voorzitter van de raad ondersteunt.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in een functie binnen een gemeenteraad, griffie of als bestuursadviseur binnen een overheidsinstelling.
2. Uiterlijk per 15 december beschikbaar en wekelijks op donderdagavond aanwezig bij raadsvergaderingen.

Gunningscriteria
3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als griffier (35 punten);
4. Aantoonbare werkervaring met het opleiden/begeleiden van aankomend raadsleden richting de gemeenteraadsverkiezingen binnen een gemeente (30 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met strategisch advies geven en als schakel fungeren tussen de gemeenteraad en de ambtelijke organisatie, licht dit duidelijk toe in het cv (20 punten);
6. Flexibel inzetbaar buiten kantoortijden om werkbezoeken van de raad bij te wonen en raadswerkgroepen te begeleiden (15 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u/ de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
– Integer;
– Communicatief en sociaal vaardig;
– Zelfstandig.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever worden nog ingepland.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 26 november 2025, 09:00 uur Tot die tijd kunt u reageren.