Organisatie
Werken voor een stad met ambitie. Dit is Nijmegen: de oudste stad van Nederland. Een levendige universiteitsstad met een rijke historie. Een aantrekkelijke winkelstad met een breed cultureel aanbod, Bourgondisch en gastvrij. Een stad die grenst aan mooie en uitgestrekte natuurgebieden, voor wie juist de rust zoekt. Een prachtige stad om in te wonen … en te werken.
Opdracht
Algemeen / Werkzaamheden
Nijmegen groeit. Volgens de Omgevingsvisie die is vastgesteld op 10 september 2025 worden er tussen de 17.000 en 22.000 nieuwe woningen gerealiseerd tot en met het jaar 2040 en streeft de gemeente naar een groei van ongeveer 10.000 extra banen tot aan het jaar 2030. Winkelsteeg is het omvangrijkste focusgebied om deze groei te bewerkstelligen door deels verouderd bedrijventerrein te herontwikkelen tot een nieuw stadsdeel.
Winkelsteeg ligt midden in Nijmegen, tussen het Maas-Waalkanaal, parken, wegen, bestaande wijken en bedrijven. Het gebied wordt vernieuwd. Waar eerder in Winkelsteeg vooral werd gewerkt, gaan we hier binnenkort ook wonen. Nijmegen wil in Winkelsteeg ruim 6.000 nieuwe woningen bouwen én 3.000 extra banen creëren (grondexploitatie + faciliterend grondbeleid). Ook voegen we nieuwe voorzieningen toe, zoals een zwembad en sportgelegenheden, groen en goede fiets- en looppaden.
Op 24 november 2021 heeft de gemeenteraad van Nijmegen de Ontwikkelvisie Winkelsteeg 2035 vastgesteld. Hierin is besloten om circa 3.400 woningen en ruim 213.000 m2 bedrijvigheid (grondexploitatie) te realiseren in een levendige mix van wonen, werken, leren en ontspannen door toevoeging van onder andere een zwembad, sportgelegenheden, horeca, winkels, en ruimte voor ambachtelijke bedrijvigheid. De mobiliteit kenmerkt zich door de autoluwe inrichting met parkeergarages aan de rand en prioriteit voor fietsers en voetgangers. Duurzaamheid krijgt invulling door klimaatbestendige inrichting met groene daken, regenwateropvang, en duurzame energieopwekking.
Winkelsteeg bestaat d.d. 2025 in hoofdlijnen uit meerdere deelgebieden:
- Stationsomgeving Goffert: ongeveer 1.150 woningen en 93.000 m2 bedrijven en voorzieningen;
- Kanaalknoop (incl. Levensader + Stedelijk Landgoed): ongeveer 2.250 woningen en 120.000 m2 bedrijven en voorzieningen;
Inmiddels zijn de bestemmingsplannen onherroepelijk, wordt de huidige infrastructuur momenteel aangepast, worden K&L verlegd en is gestart met het bouwrijp maken.
Binnen het projectteam Gebiedsontwikkeling Winkelsteeg zoeken wij een Gebiedsmanager voor deelgebied Kanaalknoop.
Op dit moment wordt de functie door een interne Gebiedsmanager ingevuld maar deze werknemer zal worden ingezet op de verdere strategische planvorming van het gebied Kanaalzone Zuid, waarvan Winkelsteeg onderdeel is.
De werkzaamheden hebben betrekking op het aansturen en coördineren van de ontwikkelingen in deelgebied Kanaalknoop. Onderhanden plannen zijn onder andere DUUX, Living Inn, Laskwartier, K7-10 en projecten rondom NDW21.
Verantwoordelijkheden:
- Het aansturen van de projectontwikkelaars en projectteams Kanaalknoop.
- Het op bestuurlijk niveau geven van verantwoording aangaande de voortgang van de stedelijke ontwikkeling en op directieniveau voeren van onderhandelingen met diverse eigenaren van herontwikkelingslocaties en ontwikkelende partijen van in ontwikkeling zijnde plannen.
- Het borgen van tijdige besluitvorming binnen het deelgebied om voortgang te waarborgen t.a.v. de ontwikkelingen.
- Het onderhouden van een goede relatie met relevante stakeholders in het gebied.
- Het deelnemen aan het Management Team (MT) Winkelsteeg.
- Het bewaken van de kaders vanuit de Ontwikkelvisie Winkelsteeg en borgen dat het door de raad vastgestelde programma wordt gerealiseerd.
- Het mede bedenken van de inkoopstrategie voor de strategische aansturing grondexploitatie.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 10 jaar (sinds 2010) ervaring op hoger managementniveau bij een integrale gebiedsontwikkelaar.
2. Minimaal 10 jaar (sinds 2010) ervaring met grootschalige (>2.000 woningen) binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen.
3. Minimaal 10 jaar (sinds 2010) ervaring met strategische aansturing grondexploitaties.
4. Je voegt een cv van maximaal 3 pagina’s A4 toe. (Indien het cv (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4’s, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4’s beoordeeld, waarna de overige A4’s buiten de beoordeling worden gehouden. Het cv is in het Nederlands gesteld in lettertype Arial 10 (of vergelijkbaar) en bij voorkeur in PDF-formaat. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. NB. Het cv dient ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria gegeven antwoorden. Daarnaast dient u bij alle eisen en de gunningscriteria kwaliteit de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld “toelichting” van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het cv en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en de gunningscriteria kwaliteit kan leiden tot uitsluiting.)
Gunningscriteria
5. Aantoonbare ervaring in het onder tijdsdruk ontwikkelen van een stedelijk woongebied van >2.000 woningen (gewicht 40%) en voorzieningen. Een toelichting middels voorbeelden is verplicht.
6. Aantoonbare ervaring in het managen van politieke en bestuurlijke trajecten rondom gebiedsontwikkelingen binnen gemeenten met >100.000 inwoners (gewicht 15%). Een toelichting middels voorbeelden is verplicht.
7. Aantoonbare ervaring in het meekrijgen van relevante stakeholders en partijen in de ontwikkeling van stedelijke woongebieden van >2.000 woningen (gewicht 15%) en voorzieningen. Een toelichting middels voorbeelden is verplicht.
8. Aantoonbare ervaring in onderhandelingsprocessen met relevante partijen in een gebiedsontwikkeling (gewicht 15%). Een toelichting middels voorbeelden is verplicht.
9. Aantoonbare beschikbaarheid van een netwerk van overheden en marktpartijen in de regio Nijmegen (gewicht 15%). Een toelichting middels voorbeelden is verplicht.
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
– Je bent in staat tijdig en weloverwogen besluiten te nemen om de gebiedsontwikkeling Kanaalknoop van de grond te krijgen.
– Je bent in staat om het college, de raad en directeuren van stakeholders mee te nemen in het proces om te komen tot de realisatie van de gebiedsontwikkeling.
– Je bent vaardig in onderhandelingstrajecten met stakeholders (intern / extern).
– Je bent integer, stressbestendig en positief en laat je niet uit het veld slaan bij tegenslagen of veranderingen.
– Je zet je eigen specialisme in voor het geheel en hebt en onderhoudt een relevant netwerk binnen Nijmegen en de regio.
– Je kan goed in een team werken, maar bent zeker ook in staat om zelfstandig en resultaatgericht activiteiten uit te voeren.
– Je bent pragmatisch en oplossingsgericht om issues zelfstandig op te lossen binnen de gestelde kaders.
Benodigd aantal professionals
1.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal Max € 165,-. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
U voegt een cv van maximaal 3 pagina’s A4 toe. (Indien het cv (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4’s, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4’s beoordeeld, waarna de overige A4’s buiten de beoordeling worden gehouden. Het cv is in het Nederlands gesteld in lettertype Arial 10 (of vergelijkbaar) en bij voorkeur in PDF-formaat. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. NB. Het cv dient ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria gegeven antwoorden. Daarnaast dient u bij alle eisen en de gunningscriteria kwaliteit de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld “toelichting” van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het cv en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en de gunningscriteria kwaliteit kan leiden tot uitsluiting).
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do-vr
Is hybride werken mogelijk: Ja
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 4 december 2025.
Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
Overige informatie
- Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
- Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
- BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen In overleg
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 28 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.