Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40.
In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied.
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.
Opdracht
Jouw dagelijks werk bevat o.a. de volgende taken:
- Je beheert een eigen klantenbestand;
- Je doet onderzoek naar de rechtmatigheid en doelmatigheid;
- Je stelt de rapporten en beschikkingen op;
- Je voert dienstverlenende gesprekken met klanten. Dit zijn gesprekken waarbij je onderzoek doet naar de rechtmatigheid en doelmatigheid en investeer je in “ken je klant”;
- Je voert de regie op het participatietraject dat jouw klanten doorlopen;
- Je verricht beëindigingsonderzoeken.
Daarnaast werk je samen met andere inkomensconsulenten aan deelopdrachten binnen het team Inkomen. De deelopdrachten zijn onder andere:
- Ondersteuning bij de inhaalslag op dienstverlenende gesprekken.
- Deel bestand draaien van uitgevallen medewerkers;
- Waar nodig intakegesprekken levensonderhoud afvangen van andere collega’s.
- Je informeert klanten over de rechten en plichten;
- Je handelt zelfstandig aanvragen levensonderhoud (bijstand) en/of bijzondere bijstand af.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als inkomensconsulent binnen de Participatiewet;
2. Aantoonbare werkervaring met het toepassen van de omgekeerde toets;
3. Aantoonbare werkervaring in afgelopen 6 jaar SuiteWiz (het kunnen raadplegen en aanvragen kunnen afhandelen);
4. Aantoonbaar beschikbaar per uiterlijk 15 december 2025 voor gemiddeld 36 uur per week;
Gunningscriteria
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als inkomensconsulent binnen de Participatiewet binnen een gemeente (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met voorliggende voorzieningen (recht op WW, ZW etc.) en fraude-alertheid (25 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met het systeem Suwinet (weten wanneer je dit mag gebruiken en hoe te gebruiken) (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring van het voeren van DVG gesprekken en participatie intakes (15 punten);
9. Een afgeronde opleiding op minimaal HBO Bachelor niveau (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift;
- Zelfstandigheid;
- Flexibiliteit (aangezien er aan elke aanvraag een wettelijke termijn vastzit die gehaald moet worden);
- Resultaatgericht;
- Accuraat;
- Empathisch vermogen;
- Samenwerkingsgericht (ook op afstand).
- Je bent aantoonbaar bekend met motiverende gesprekstechnieken en maakt hiermee gebruik van de zelfredzaamheid van de burger.
- Je hebt een klantgerichte instelling en bent gericht op samenwerking.
- Je hebt durf, blijft goed overeind in stressbestendige situaties en bent een goede netwerker.
- Je hebt kennis van het sociale domein en van de Alphense beleidsuitgangspunten.
- Je hebt een goed analytisch vermogen en weet bij ingewikkelde casuistiek de juiste afweging te maken en daarmee een op maatwerk gerichte oplossing te bieden.
Benodigd aantal professionals
3.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 2 december 2025, 10:00 uur.
Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- Bring Your Own Device; in alle gevallen faciliteert de gemeente de laptop, mobiel dient zelf te worden meegebracht.
- Beroepsaansprakelijkheid voor €250.000 euro per aanspraak: Nee
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 28 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kun je reageren.