Projectleider Omgevingsplan

november 12, 2025
2475 - 3825
Application ends: november 20, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Organisatie
Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.

Bij zo’n prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.

Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.

Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel.

Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Opdracht
De gemeente Meppel werkt de komende jaren aan het wijzigen van het omgevingsplan voor alle bedrijventerreinen in haar gemeente. De bestaande bedrijventerreinen verschillen van karakter wat betreft zwaarte en soort bedrijven dat er gevestigd is en de aard van de omliggende omgeving. De regels die de kwaliteit van de fysieke leefomgeving in het omgevingsplan sturen zullen dus onderling (sterk) afwijken. Tegelijkertijd zal de wijziging van het omgevingsplan voor de bestaande bedrijventerreinen grotendeels ‘conserverend’ van aard zijn voor wat betreft de gebruiksactiviteiten die daarmee (opnieuw) worden toegestaan. Een belangrijk onderdeel van de wijziging van het omgevingsplan is de omzetting van de gezoneerde industrieterreinen naar het nieuwe stelsel van de Omgevingswet. Van belang is dat de geluidszone verkleind moet worden vanwege het mogelijk maken van de woonfunctie op bestaande panden die nu nog op het industrieterrein liggen. Dit ligt bestuurlijk en politiek gevoelig en vraagt de nodige aandacht en zorgvuldigheid voordat het plan als ontwerp naar buiten gaat, maar het vraagt ook zorgvuldigheid in het bestuurlijk besluitvormingsproces.  

Onderdeel van de wijziging van het omgevingsplan is ook Bedrijventerrein Noord IV. Dit is nu nog een agrarisch gebied. Voor de realisatie van het bedrijventerrein is in september 2023 een structuurvisie vastgesteld waarmee het eerder gevestigde voorkeursrecht is verlengd. Het voorkeursrecht vervalt eind september 2026, daarom moet de wijziging voor dit gebied uiterlijk dan worden vastgesteld. Het ontwerp van de wijziging van het omgevingsplan met het MER zal vlak na de verkiezingen ter inzage gelegd moeten worden en zal in september door de ‘nieuwe’ raad vastgesteld moeten worden. De Omgevingswet is relatief nieuw voor de gemeenteraad. Daarnaast hebben diverse onderdelen van het plan politiek en bestuurlijk meer dan gemiddeld de aandacht. Om deze wijziging, waar tijdsdruk op ligt, op tijd te kunnen afronden met een besluit in september 2026 zoeken we ondersteuning. 

Je werkt nauw samen met de collega’s van Team Ruimte en Initiatief en verschillende beleidsafdelingen binnen de gemeente Meppel aan deze opgave. Daarnaast moet afgestemd worden met ketenpartners en de provincie en het waterschap. Ook lopen er diverse grote opdrachten zoals het omzetten van de geluidszones naar geluidsproductieplafonds en een m.e.r.-traject.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Aantoonbaar HBO niveau op het gebied van sociale geografie en/of planologie;
3. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkerving in de afgelopen 10 jaar als adviseur in het fysiek domein op het gebied van omgevingsplan, inclusief bestuurlijke afstemming, binnen een overheidsinstelling;
4. Aantoonbare ervaring op het gebied van het opstellen van een omgevingsplan;
5. Aantoonbare kennis en ervaring met het instrument Omgevingsplan;
6. Aantoonbaar aansturen van externe opdrachten en afstemming en samenwerking met ketenpartners.

Gunningscriteria
7. Aantoonbare afgeronde WO opleiding Planologie of geografie (10 punten);
8. Aantoonbare ervaring als adviseur met bestuurlijk/politieke besluitvorming Omgevingswet instrumenten met name het omgevingsplan, een pre als de wijziging van het omgevingsplan tot en met besluitvorming is begeleid (20);
9. Minimaal 5 jaar ervaring met het opstellen en/of begeleiden van ruimtelijke plannen waarvan minimaal 3 jaar ervaring met het opstellen en afronden van een omgevingsplan (30 punten);
10. Aantoonbare ervaring met het leiding geven aan het proces om tot een wijziging van het omgevingsplan te komen (20 punten);
11. Aantoonbare ervaring met het samenwerken met ketenpartners en afstemming met provincie en waterschap (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

De competenties, kennis, vertrouwen en ervaringen worden getoetst tijdens het gesprek:

  • Politiek bestuurlijk sensitief;
  • Adviesvaardig;
  • Communicatief vaardig (mondeling en schriftelijk);
  • Verbindend en samenwerkend;
  • Overtuigend;
  • Doortastend en doorpakkend met gevoel voor verhoudingen;
  • Analytisch.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: nee
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 2 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 28 november 2025 bericht.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

Overige informatie

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Verstrekking: alleen mobiel. Deze levert de organisatie bij de 1e werkdag. Voorkeur door kandidaat aan te geven telefoonbesturing: Android (Samsung) of iOS (Appel). Geen andere zaken zoals laptop, scherm (daarvoor geldt BYOD) en geen verstrekking parkeergunning. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken.
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 20 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.