Omgevingsdienst NL
Omgevingsdienst NL is het landelijke kennis- en expertisecentrum voor de 28 omgevingsdiensten in Nederland. We ondersteunen deze diensten in hun taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) en dragen daarmee bij aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving. Omgevingsdienst NL faciliteert kennisdeling via het Kennisnetwerk en verzorgt opleidingen via de Omgevingsdienst NL academie. We verbeteren de datakwaliteit en informatie-uitwisseling binnen het VTH-stelsel en spelen een belangrijke rol in het vereenvoudigen van (gestandaardiseerde) gegevensuitwisseling. Daarnaast vertegenwoordigen we de omgevingsdiensten richting de Rijksoverheid en andere landelijke partijen, en zetten we relevante milieuthema’s actief op de nationale agenda.
Opdracht
Voor het deelgebied ‘Data en informatievoorziening’ zoekt Omgevingsdienst NL een programma-manager, voor de duur van een jaar, (ingaande per 1 januari 2026), full-time, met de optie op verlenging naar 2027 – 2028.
Achtergrond
Omgevingsdienst NL vervult een centrale rol in de digitale versterking van het VTH-stelsel. Vanaf 2026 wordt deze rol verder verdiept via nauwe samenwerking met het Programma Digitaal VTH Stelsel Milieu van het ministerie van IenW, met als doel om gegevensuitwisseling, informatiepositie en digitale wendbaarheid stelselbreed te verbeteren.
De inzet van Omgevingsdienst NL is vanaf 2026 (en dus ook in 2027) gericht op het realiseren van vijf strategische ambities:
- Actuele en herbruikbare vergunning- en toezichtinformatie – informatie die digitaal beschikbaar, goed gestructureerd en breed inzetbaar is in het hele VTH-stelsel.
- Betrouwbare toezichtdata – eenduidige, landelijk vergelijkbare data die risicogericht toezicht en nalevingsanalyses mogelijk maken.
- Wendbaarheid en innovatiekracht – het vermogen van het stelsel om flexibel te anticiperen op technologische en maatschappelijke ontwikkelingen.
- Uniformering en standaarden – landelijk afgestemde begrippen, processen en voorzieningen ter bevordering van effectiviteit, interoperabiliteit en samenwerking.
- Europese aanbestedingsproces en het in beheer nemen van UPLO als digitale voorziening onder de Kennisinfrastructuur (KIS). Omgevingsdienst NL voert de activiteiten binnen dit programma uit in samenhang met het Europese aanbestedingsproces dat van toepassing is op de inkoop van ondersteunende diensten en voorzieningen. UPLO (Uitvoerings Platform Leef Omgeving) wordt binnen dit kader duurzaam ingebed als digitale ruggengraat voor kennisdeling, -validatie en samenwerking binnen het VTH-domein.
Deze strategische inzet wordt geconcretiseerd via vier hoofdsporen:
1. Implementatieregie op landelijke standaarden en voorzieningen
De programmamanager is eindverantwoordelijk voor de regie op de uitvoering en implementatie van kernvoorzieningen die voortkomen uit de collectieve datavisie. De feitelijke uitvoering vindt plaats binnen projectteams en via betrokken partners.
Deze kernvoorzieningen omvatten onder meer:
- CIM-VTH (Conceptueel Informatiemodel): implementatie binnen omgevingsdiensten op basis van versie 1.0 (opgeleverd in 2025), met landelijke ondersteuning, coördinatie en kennisuitwisseling.
- RMBA-register (tijdelijk MBA-register): ingebruikname inclusief raadpleegfunctie en monitoring van datakwaliteit met jaarlijkse kwaliteitsverbetering van minimaal 30%.
- Datagedreven vergunningverlening (DGV): start invoering bij koplopers op basis van circa 80 gedigitaliseerde vergunningen. Richting 2030 wordt DGV de standaard voor actuele en herbruikbare vergunninginformatie.
- Toezichtinformatie en dashboards: ontwikkeling en implementatie van gestandaardiseerde controlepunten en toezichtdashboards in drie branches, die inzicht geven in nalevingsgedrag en veelvoorkomende overtredingen.
2. Versterking van overlegstructuren en digitale sturingskracht
De programmamanager is verantwoordelijk voor het inrichten, aansturen en bewaken van tactisch-bestuurlijke en ambtelijk-functionele overlegstructuren en zorgt dat de juiste gremia (en werkgroepen) het werk uitvoeren, danwel dat de juiste gremia geïnformeerd worden.
Dit betreft onder meer:
- Portefeuilleberaad Data & IV – voor strategische en bestuurlijke afstemming door directeuren van omgevingsdiensten.
- Kennisplatform Informatiemanagers – functioneel-technisch overleg voor implementatie, adoptie en gebruiksvraagstukken.
- Vakberaden en gremia – verbinden van landelijke en decentrale initiatieven, voorkomen van versnippering en buy-in creëren.
- Kwaliteitsmonitoring – zoals de inrichting van een dashboard met KPI’s voor adoptie, standaardgebruik en datakwaliteit.
3. Advisering over governance, adoptie en innovatie
De programmamanager is eerste adviseur van de portefeuillehouder Data & IV en eindverantwoordelijk voor de coördinatie van de stelselbrede advisering. De uitvoering van analyses, notities en conceptadviezen wordt belegd bij deskundigen en eventueel bij werkgroepen.
De advisering richt zich op:
- Governance en eventuele eigenaarschap van centrale voorzieningen.
- Adoptiestrategieën voor DGV, toezichtdashboards en gegevensdiensten.
- Digitale stelselarchitectuur: verdere voorbereiding op structurele verankering in landelijke voorzieningen vanaf 2027.
4. UPLO: digitale voorziening binnen de Kennisinfrastructuur
In 2026 wordt een Europees aanbestedingsproces uitgevoerd voor de selectie van leveranciers die de structurele ondersteuning, ontwikkeling en hosting van UPLO (Uitvoeringskennisplatform Leefomgeving) mogelijk maken. Dit proces waarborgt continuïteit, kwaliteit en rechtmatige inkoop van diensten die noodzakelijk zijn voor de verdere professionalisering en borging van UPLO als digitale voorziening.
Na afronding van de aanbesteding wordt UPLO in 2027 formeel in beheer genomen binnen de Kennisinfrastructuur (KIS) van Omgevingsdienst NL. De programmamanager is eindverantwoordelijk voor de inrichting en borging van de IT-regieorganisatie die het platform technisch, functioneel en organisatorisch ondersteunt, maar de uitvoering van beheer en ondersteuning wordt belegd bij geselecteerde leveranciers en interne teams. Deze regieorganisatie omvat o.a.:
- Functioneel beheer en releasebeheer;
- Technische ondersteuning en hosting;
- Governance van content en gebruikersrollen;
- Afstemming met andere voorzieningen binnen de stelselarchitectuur.
De programmamanager draagt zorg voor de ontwikkeling van een duurzaam beheermodel voor UPLO in samenhang met andere digitale voorzieningen en stuurt op integratie, interoperabiliteit en gebruiksvriendelijkheid. UPLO is vanaf 2027 niet langer een experimenteel project, maar een operationeel verankerde, ondersteunende digitale infrastructuur voor kennisontwikkeling en -deling binnen het VTH-stelsel.
De programmamanager werkt binnen bovengenoemde vier hoofdsporen nauw samen met het Programma Digitalisering VTH van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Resultaten 2026 – 2027
- Operationele implementatie van CIM-VTH, RMBA en DGV in lijn met stelselambities.
- Governance- en beheervoorstellen voor toezichtdata, vergunninginformatie en gegevensdiensten.
- Uitgevoerd Europees aanbestedingsproces UPLO.
- Inrichting en activering van de IT-regieorganisatie rond UPLO.
- Adviesproducten voor de portefeuillehouder Data & IV.
- Functionerende overlegstructuren op tactisch, strategisch en operationeel niveau.
- Actieve sturing op adoptie, innovatie en kwaliteitsverbetering van stelselvoorzieningen.
- KPI-dashboard met eerste trendinzichten in datakwaliteit (MBA’s).
Uitgangspunten samenwerking:
- De programmamanager voert de werkzaamheden uit als zelfstandig ondernemer op basis van een overeenkomst van opdracht. De werkzaamheden worden uitgevoerd zonder hiërarchische aansturing door Omgevingsdienst NL.
- De programmamanager bepaalt zelfstandig de wijze van uitvoering, werkvolgorde en inzet van tijd en middelen, binnen de overeengekomen resultaten en planning. De opdracht heeft een tijdelijk en programmatisch karakter.
- De programmamanager maakt gebruik van eigen bedrijfsmiddelen en draagt eigen ondernemingsrisico. De werkzaamheden kunnen op verschillende locaties worden uitgevoerd; fysieke aanwezigheid vindt plaats in overleg.
- De tijdsinzet van gemiddeld 36 uur per week is indicatief en afhankelijk van de fasering en voortgang van het programma.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
2. Aantoonbare werkervaring met het (door)ontwikkelen en implementeren van digitale stelselvoorzieningen zoals registers, informatiemodellen, toezichtinformatie en kennisplatforms, in samenwerking met meerdere bestuurslagen (Licht dit duidelijk toe in het cv);
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als eerste adviseur voor een bestuurlijke portefeuillehouder of directie binnen een interbestuurlijke context (Benoem dit duidelijk in het cv);
4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het aansturen van complexe IV- of dataprogramma’s (Benoem dit duidelijk in het cv);
5. Aantoonbare werkervaring in het samenwerken met of binnen omgevingsdiensten (Benoem dit duidelijk in het cv);
6. Aantoonbare werkervaring met het opzetten en begeleiden van bestuurlijke en ambtelijke gremia (zoals portefeuilleberaden, klankbordgroepen of vakberaden) (Benoem dit duidelijk in het cv);
7. Aantoonbare werkervaring als leidinggevende verandertrajecten met meerdere stakeholders;
Gunningscriteria
8. Aantoonbare werkervaring in het samenwerken met of binnen omgevingsdiensten op thema’s als vergunningverlening, toezicht en handhaving (30 punten);
9. Aantoonbare werkervaring in het samenwerken met of binnen omgevingsdiensten op thema’s als data en informatievoorziening (30 punten);
10. Aantoonbare werkervaring als CIO, COO, of programma- of transitiemanager (40 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
– Samenwerken;
– Resultaatgericht werken;
– Overtuigen;
– Organiseren;
– Doorzettingsvermogen;
– Flexibiliteit;
– Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk en mondeling).
Benodigd aantal professionals
1.
Overige informatie
Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Ja
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als één document achter het cv.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do-vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 2 december 2025.
Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 25 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.