Werken in Voorschoten, de Parel aan de Vliet
Onze groene gemeente, gelegen in de Leidse regio, staat bekend om haar hechte gemeenschap, brede maatschappelijke betrokkenheid en sterk lokaal bestuur. We bieden onze ruim 26.000 inwoners efficiënte en persoonlijke dienstverlening met korte communicatielijnen en een mensgerichte aanpak. We zijn trots op onze organisatie en ons medewerkers die zich dagelijks inzetten voor het welzijn van onze inwoners en ondernemers
Voorschoten, de Parel aan de Vliet, is sterk in ontwikkeling en de drijvende kracht is ons hechte team van mensen die onze gemeente en alle Voorschotenaren glans geven. Door onze compacte organisatiestructuur kunnen we de lijnen kort houden en snel mooie dingen voor elkaar krijgen. Dat vraagt zelfstandigheid en biedt tegelijk veel vrijheid.
Bij de gemeente Voorschoten staan we voor spannende uitdagingen. We zijn volop bezig met de ontwikkeling en verdere professionalisering van onze organisatie, waarbij we toewerken naar een klantgerichte organisatiestructuur die klaar is voor de toekomst. Het doel? Samen met plezier en betrokkenheid werken aan een gemeente waarin vertrouwen en verantwoordelijkheid centraal staan. We bouwen aan een organisatie die niet alleen de inwoners centraal stelt, maar ook jou de ruimte biedt om bij te dragen aan innovatieve en duurzame oplossingen.
De organisatie is onderverdeeld in drie afdelingen: Dienstverlening, Bedrijfsvoering en Bestuur.
Opdracht
De gemeente zoekt tijdelijk een beleidsadviseur mobiliteit die vanwege het vertrek van de senior beleidsadviseur, het team kan versterken en continuïteit kan bieden in lopende dossiers en beleidsontwikkeling. De adviseur draagt bij aan de verdere ontwikkeling, actualisering en uitvoering van het gemeentelijke mobiliteitsbeleid. De werkzaamheden omvatten onder meer strategische beleidsontwikkeling, verkeerskundige analyses, project- en procesmanagement en juridische besluitvorming binnen het domein verkeer en vervoer. De adviseur toetst verkeersbesluiten, adviseert bestuur en management, begeleidt participatie- en inspraakprocessen, en stemt af met regionale partners zoals Holland Rijnland. Daarnaast wordt een actieve bijdrage verwacht aan duurzame en innovatieve mobiliteitsoplossingen en aan de advisering bij ruimtelijke en woningbouwprojecten over de integrale inpassing van mobiliteit. Deze opdracht vraagt om een adviseur met brede ervaring in het mobiliteitsdomein, die kan schakelen tussen strategisch beleid, operationele uitvoering en juridische kaders, en beschikt over sterke analytische en communicatieve vaardigheden.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau op het gebied van ruimtelijke ordening, verkeer of planologie;
2. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur/ projectleider mobiliteit op het gebied van mobiliteit of ruimtelijke ordening binnen een gemeentelijke organisatie;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de beleids- en uitvoeringspraktijk van gemeentelijke mobiliteit;
4. Uiterlijk beschikbaar per december 2025 voor gemiddeld 32 tot 36 uur per week;
Gunningscriteria
5. Aantoonbare werkervaring met het opstellen en toetsen van verkeersbesluiten en advisering over verkeerskundige vraagstukken (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met advisering aan bestuur en management binnen een bestuurlijke omgeving (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring als projectleider met participatie- en inspraakprocessen, bewonerscommunicatie en belangenafweging, licht duidelijk toe waar dit is opgedaan (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met het helder te vertalen van complexe mobiliteitsvraagstukken naar bestuur, inwoners en partners, benoem minimaal 1 voorbeeld (15 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met samenwerking binnen regionale verbanden zoals Holland Rijnland (10 punten);
10. Kennis van de regionale mobiliteitsopgaven in de Leidse regio of een vergelijkbare stedelijke omgeving, licht dit duidelijk toe in het cv (5 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u/ de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Vermogen om te schakelen tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau.
- Flexibel beschikbaar in de uitvoering van werkzaamheden, ook bij piekmomenten of bestuurlijke deadlines.
- Je bent inhoudelijk deskundig en adviseert daardoor stevig en zelfverzekerd;
- Je benadert vraagstukken integraal vanuit een helikopterview, schakelt hierin makkelijk en herkent politieke gevoeligheden;
- Je zoekt de in- en externe samenwerking en hebt affiniteit met participatie en communicatie;
- Je beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg in te vullen.
Planning
De gesprekken bij de gemeente Voorschoten zijn gepland op 19 november tussen 9:00 en 11:00 uur en tussen 12:30 en 16:30 uur en op 20 november tussen 12:30 uur en 16:30 uur.
Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
Overige informatie
De gemeente Voorschoten zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 17 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.