Allround adviseur omgevingsrecht

oktober 31, 2025
2500 - 3700
Application ends: november 10, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Wie zijn wij?
Twenterand, is een betrokken gemeente in het Overijssels land. Uitgestrekt van Bruinehaar tot Den Ham is Twenterand de plek waar we onze vrijheid vinden. Een plek waar we klaar staan voor elkaar. Met ruim 300 medewerkers voelen we ons verbonden met alle 34.000 inwoners en betrokkenen die hier wonen, werken, leven en recreëren.

Bij Twenterand geloven we dat veranderen iets is wat je samen als maatschappij doet; zowel met onze inwoners als onze medewerkers. We zijn impactmakers, échte publieksmensen die hun verantwoordelijkheid voelen én nemen. En we houden van het Twentse landschap. We werken en leven daar op de rand waar de vonk over sloeg. Lees hier meer over onze unieke werkomgeving https://werkenbijtwenterand.nl/

Ons team
Ben jij een ervaren allround adviseur omgevingsrecht met helikopterview die graag werkt op het snijvlak van beleid, bestuur en uitvoering? Ben jij iemand die overzicht houdt, goed kan schakelen en energie krijgt van samenwerken met collega’s, inwoners én het bestuur.  Dan zijn wij op zoek naar jou en jij naar ons!

Als allround adviseur omgevingsrecht ben je onderdeel van het team Vergunningen en Omgevingsinitiatieven (VOI). Dit team bestaat uit 20 enthousiaste collega’s met een grote mate van diversiteit aan kennis en kunde. Er is een plezierige informele werksfeer waarin de samenwerking versterkt wordt door elkaar scherp te houden, uit te dagen en te inspireren. We kijken naar elkaar om en je kunt altijd bij iemand terecht.

Onze professionals staan in nauwe verbinding met het bestuur, inwoners, ondernemers, instellingen, samenwerkingspartners en natuurlijk met de eigen organisatie. Zo gezegd zijn de lijntjes kort. In deze functie werk je nauw samen met jouw teamleden, maar ook met de leden van het team Toezicht, Handhaving en Veiligheid (THV) en andere medewerkers zoals beleidsmedewerkers en financiën. Samen leveren we een toekomstbestendige kwaliteit in de fysieke leefomgeving en hebben we een verbindende, inspirerende en visualiserende rol.

Wat ga je doen
Als adviseur omgevingsrecht werk je aan complexe vraagstukken in de fysieke leefomgeving. Het is een veelzijdige generalistische rol binnen ons team VOI waar beleid en uitvoering samenkomen. De rol bevat ook team overstijgende componenten. Je bent adviseur, schrijver, verbinder en aanjager. Je bent een stevige gesprekspartner voor het college, de portefeuillehouders én externe partners. Je weet wat er speelt en kunt snel schakelen. Jouw werkzaamheden zijn veelzijdig en dragen bij aan het ontwikkelen én uitvoeren van beleid dat écht impact maakt voor onze inwoners en ondernemers.

  • Je schrijft heldere, bestuurlijke stukken voor het college en de gemeenteraad waaronder voorstellen, raadstukken en memo’s.
  • Je adviseert de portefeuillehouders proactief en strategisch. Dat kan zijn over beleid maar ook over casuïstiek.
  • Je draagt bij aan de P&C-cyclus (zoals kadernota, begroting, bestuur rapportage en jaarrekening).
  • Je werkt mee aan het opstellen en actualiseren van verordeningen en beleidsstukken (bijvoorbeeld de legesverordening).
  • Je bent aanspreekpunt voor complexe casuïstiek/ trajecten met een beleidsmatig of politiek-bestuurlijk karakter.
  • Je werkt nauw samen met de teamleider, coördinator Vergunningen, coördinator RO en andere collega beleidsmedewerkers werkzaam in andere teams.

Vereisten / knock-out criteria:
1. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring binnen het fysieke domein bij een overheidsorganisatie;
2. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Kandidaat is bereid om bij wederzijdsgoedvinden na een periode van 18 maanden kosteloos in dienst te treden bij de opdrachtgever;

Gunningscriteria
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen het fysieke domein bij een overheidsorganisatie; (30 punten)
5. Aantoonbare werkervaring op het gebied van het juridisch gemeentelijke werkveld binnen het fysieke domein (25 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met de omgevingswet; (25 punten)
7. Aantoonbare werkervaring als adviseur binnen het fysieke domein; (10 punten)
8. Aantoonbare werkervaring binnen het fysieke domein van een gemeente; (10 punten)

Competenties

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit en stressbestendigheid.
  • Een vlotte pen en het vermogen om complexe zaken begrijpelijk te maken.
  • De motivatie om samen te werken, maar ook zelfstandig aan de slag te gaan.
  • Communicatief sterk en ervaring met het samenbrengen en komen tot consensus in zaken met tegengestelde belangen en opvattingen.
  • Empathisch en een gezonde dosis humor.

Overige informatie  
• Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.  
• Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.

Functieschaal  
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 8. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.  

Werkdagen  
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma, di, wo, do, vr  
Is hybride werken mogelijk: Ja  

Planning  
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 12 november 2025.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 10 november 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.