Ervaren Regisseur Omgevingsvergunningen

oktober 30, 2025
4200 - 7100
Application ends: november 18, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Over Apeldoorn
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.

Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!

In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.

Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.

En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.

Opdracht
De gemeente Apeldoorn is op zoek naar 1-5 ervaren regisseurs omgevingsvergunningen.

Je werkt vanuit de afdeling Omgevingsrecht en Vergunningen voor de keten van ruimtelijke ordening, vergunningverlening, toezicht en handhaving. Binnen de afdeling is de vakgroep Vergunningverlening, die nu bestaat uit ca. 25 toppers, op zoek naar een ervaren regisseur omgevingsvergunningen voor minimaal 32 en maximaal 36 uur per week. Je werkt tenminste 50% op de werklocatie (Stadhuis Apeldoorn).

Als ervaren regisseur omgevingsvergunningen vragen we het volgende van je:

  • Je bent de spin in het web als het gaat om omgevingsvergunningaanvragen
  • Je coördineert zwaardere en complexe bouwplannen en bouwaanvragen en toetst en verleent omgevingsvergunningen. Ook als er sprake is van afwijking van omgevingsplannen (zowel bouwen als strijdig gebruik).
  • Je bent inhoudelijk en procesmatig verantwoordelijk voor de kwaliteit en de tijdige afdoening van vergunningaanvragen.
  • De omgevingsplantoets doe je zelf, voor zaken als Bouwbesluit, ruimtelijke kwaliteit, detailhandel, verkeer, ecologie etc. schakel je waar nodig interne adviseurs in.
  • Als een vergunningaanvraag het actuele gemeentelijke beleid raakt, signaleer je dat en leg je de verbinding met collega’s die verantwoordelijk zijn voor dit beleid.
  • Ook het intern en extern verstrekken van informatie over deze zaken hoort bij je werk.
  • Je bent inhoudelijk en procesmatig verantwoordelijk voor de kwaliteit en de tijdige afdoening van vergunningaanvragen.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Maximaal 4 kandidaten per bureau/ Inschrijver
2. Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina’s. Alle extra pagina’s boven de gevraagde 5 pagina’s worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst.
3. Inzetbaar vanaf 1 januari 2026 voor 32 tot 36 uur per week. De inschrijver dient aan te geven voor hoeveel uur de kandidaat beschikbaar is.
4. Afgeronde Hbo-/WO-opleiding Omgevingsrecht of Bouwkunde, of een Mbo-opleiding Bouwkunde aangevuld met AWB1 en AWB2 en/of opleiding Bouwbesluit/Besluit Bouwwerken Leefomgeving of vergelijkbare opleiding
5. De kandidaat voldoet aan de functie-eisen die gesteld zijn in het functieprofiel.

Gunningscriteria
6. Mate van ervaring binnen het werkveld – maximaal 30 punten
    a: Geen relevante ervaring in het werkveld of <3 jaar ervaring in het werkveld bij één of meerdere gemeenten – 0 punten
    b: 3–5 jaar relevante ervaring in het werkveld bij één of meerdere gemeenten – 15 punten.
    c: 5–7 jaar relevante ervaring in het werkveld bij één of meerdere gemeenten en passend bij de opdracht – 30 punten.
7. Mate van ervaring binnen provincie Gelderland in afgelopen 3 jaar – maximaal 10 punten
    a: Geen ervaring in provincie Gelderland – 0 punten.
    b: Ervaring in Gelderland >3 jaar geleden – 5 punten.
    c: Opdrachten binnen Gelderland in het werkveld in afgelopen 3 jaar – 10 punten.
8. Mate van kennis van het vakgebied – maximaal 20 punten
    a: Geen aantoonbare kennis – 0 punten.
    b: Basiskennis, goed toepasbaar – 10 punten.
    c: Goede kennis, passend bij opdracht – 20 punten.
9. Mate van kennis van de nieuwe Omgevingswet en ontwikkelingen wetgeving/ jurisprudentie – maximaal 20 punten
    a: Geen aantoonbare kennis – 0 punten.
    b: Basiskennis, goed toepasbaar – 10 punten.
    c: Volgt actief ontwikkelingen, past deze toe – 20 punten.
10. Mate van ervaring met politiek gevoelige en bouwkundig complexe situaties – maximaal 10 punten
    a: Geen ervaring – 0 punten.
    b: Aantoonbare ervaring met gevoelige projecten – 8 punten.
    c: Meerdere complexe dossiers succesvol begeleid.- 10 punten
11. Mate van ervaring met Centric Leefomgeving of vergelijkbaar – maximaal 10 punten
    a: Geen ervaring of kennis – 0 punten.
    b: Geen ervaring, wel bereid tot leren – 2 punten.
    c: Goede kennis van en ervaring met systemen voor omgevingsvergunningen – 5 punten.
    d: Goede kennis van en ervaring met vergunningensysteem van Centric Leefomgeving toegepast op omgevingsvergunningen – 10 punten.

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
Vakinhoudelijke deskundigheid: Beschikt over gedegen kennis van het vakgebied en weet deze effectief toe te passen in uiteenlopende en complexe vraagstukken.

  • Zelfstandigheid: Werkt proactief en zelfstandig, neemt verantwoordelijkheid voor eigen werk en bewaakt zowel voortgang als kwaliteit.
  • Oplossingsgerichtheid: Benadert uitdagingen met een praktische en resultaatgerichte houding, waarbij hij/zij kansen benut en obstakels doelgericht aanpakt.
  • Analytisch vermogen: Heeft een scherp oog voor detail en weet informatie snel en effectief te doorgronden, analyseren en vertalen naar concrete acties.
  • Klantgerichtheid: Heeft oog voor de wensen en belangen van interne en externe klanten en weet hier adequaat op in te spelen met passende oplossingen.
  • Communicatieve vaardigheden: Communiceert helder, overtuigend en doelgericht, afgestemd op diverse stakeholders binnen en buiten de organisatie.
  • Omgevingssensitiviteit: Beweegt zich effectief binnen een bestuurlijk-politieke context en heeft een goed ontwikkeld gevoel voor verhoudingen en gevoeligheden.

Benodigd aantal professionals
1-5.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 27 november 2025.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen. Het heeft voor de Gemeente Apeldoorn geen meerwaarde als eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen wordt aangeboden. Wij vragen inschrijvers hier alert op te zijn. Indien één kandidaat onverhoopt toch in verschillende inschrijvingen wordt aangeboden, zal enkel de inschrijving met het laagste tarief in behandeling worden genomen. Indien in deze situatie de tarieven hetzelfde zijn, zullen wij via loting bepalen welke inschrijving in behandeling genomen wordt.
  • Uitval gekozen kandidaat. Bij uitval van de gekozen kandidaat staat de gemeente Apeldoorn vrij om de tweede (2e) en vervolgens de derde (3e) kandidaat te selecteren voor hetzelfde aanbod.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 18 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.