Over Apeldoorn
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.
Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!
In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.
Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.
En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.
Opdracht
De functie van juridisch beleidsadviseur Privaatrecht valt binnen de vakgroep juridisch advies en juridische kwaliteitszorg. Je wordt met name ingezet op brede privaatrechtelijke vraagstukken op het gebied van (Europees) aanbestedingsrecht, contractenrecht, aansprakelijkheidsrecht, staatssteunrecht, de wet markt en overheid en overige relevante privaatrechtelijke onderwerpen. Maar ook de algemeen bestuursrechtelijke vraagstukken waarmee de gemeente wordt geconfronteerd zijn jou niet vreemd. Concreet betekent dit dat jij:
- een stevige adviesrol pakt in (complexe) vraagstukken. Je verzorgt hierbij de juridische advisering op brede privaatrechtelijke vraagstukken op het gebied van (Europees) aanbestedingsrecht, contractenrecht, aansprakelijkheidsrecht, de wet markt en overheid en overige privaatrechtelijke onderwerpen.
- signaleert, volgt en evalueert ontwikkelingen en verricht onderzoek. Je vertaalt deze ontwikkelingen in voorstellen en zoekt draagvlak voor strategieën en presenteert effecten en doelstellingen.
- in staat bent om bij privaatrechtelijke vraagstukken zowel schriftelijk als verbaal in heldere taal verschillende scenario’s met de daarbij horende risico’s te schetsen.
Als Juridisch beleidsadviseur Privaatrecht kom je bij de afdeling Juridische zaken te werken. De afdeling bestaat in hoofdzaak uit juristen die gemeente breed adviseren en procedures voeren. Binnen de afdeling zijn twee vakgroepen actief.
Dat zijn:
- juridisch advies en juridische kwaliteitszorg;
- bezwaar en beroep en juridische kwaliteitszorg.
Jij komt te werken binnen de vakgroep Juridisch advies en juridische kwaliteitszorg.
De afdeling kenmerkt zich door collega’s die met overtuiging en lef en met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel iedere dag aan het werk zijn. De werkdruk is stevig, maar men weet elkaar goed te vinden om met elkaar te sparren en als dat nodig is werk over te nemen. Er is zorg en aandacht voor elkaar. Daarnaast is er regelmatig ruimte voor leuke activiteiten die met elkaar georganiseerd worden.
Vereisten / knock-outcriteria
- Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina’s. Alle extra pagina’s boven de gevraagde 5 pagina’s worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst.
- De kandidaat is per 1 december beschikbaar, voor 32 uur per week.
- Inschrijver mag maximaal 2 kandidaten aanbieden. Voor elke kandidaat die aangeboden wordt dient een aparte inschrijving te worden gedaan. Bij de inschrijving dient aangegeven te worden op welke datum de kandidaat kan starten met de werkzaamheden. Indien er onverhoopt toch meer dan twee kandidaten door dezelfde inschrijver worden ingediend, zullen enkel de eerste twee (op volgorde van binnenkomst) in behandeling genomen worden.
- Actuele aantoonbare werkervaring op de rechtsgebieden: Aanbestedingsrecht, contractenrecht en aansprakelijkheidsrecht.
- Een WO/masteropleiding Rechten afgerond.
Gunningscriteria
- De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met juridische advisering bij een gemeentelijke- of andere overheidsorganisatie (maximaal 45 punten);
A: De kandidaat heeft minder dan 3 jaar werkervaring met juridische advisering bij een gemeentelijke organisatie of overheidsinstantie (0 punten);
B: De kandidaat heeft tussen de 3 en 4 jaar werkervaring met juridische advisering bij een overheidsinstantie (9 punten);
C: De kandidaat heeft tussen de 3 en 4 jaar werkervaring met juridische advisering bij een gemeentelijke organisatie (18 punten);
D: De kandidaat heeft minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met juridische advisering bij een overheidsinstantie (27 punten);
E: De kandidaat heeft minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met juridische advisering bij een gemeentelijke organisatie (45 punten).
- De kandidaat heeft aantoonbare stevige breed georiënteerde basis in het privaatrecht met onder meer de rechtsgebieden: Aanbestedingsrecht, contractenrecht, aansprakelijkheidsrecht, staatsteunrecht en wet markt- en overheid (maximaal 45 punten);
A: Minder dan 3 rechtsgebieden (0 punten);
B: 3 rechtsgebieden (9 punten);
C: 4 rechtsgebieden (18 punten);
D: 5 rechtsgebieden (27 punten);
E: Meer dan 5 rechtsgebieden (45 punten).
- Je hebt actuele aantoonbare werkervaring in het behandelen met politiek gevoelige dossiers op de genoemde rechtsgebieden (10 punten).
A: Geen ervaring (0 punten);
B: Wel ervaring (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
– de kandidaat is doortastend en besluitvaardig;
– de kandidaat is overtuigend;
– de kandidaat is oplossingsgericht;
– de kandidaat is bestuurlijk sensitief;
– de kandidaat heeft goede communicatieve vaardigheden, mondeling en schriftelijk.
Benodigd aantal professionals
1.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 12 november 2025.
Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- Eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen. Het heeft voor de Gemeente Apeldoorn geen meerwaarde als eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen wordt aangeboden. Wij vragen inschrijvers hier alert op te zijn. Indien één kandidaat onverhoopt toch in verschillende inschrijvingen wordt aangeboden, zal enkel de inschrijving met het laagste tarief in behandeling worden genomen. Indien in deze situatie de tarieven hetzelfde zijn, zullen wij via loting bepalen welke inschrijving in behandeling genomen wordt.
- Uitval gekozen kandidaat. Bij uitval van de gekozen kandidaat staat de gemeente Apeldoorn vrij om de tweede (2e) en vervolgens de derde (3e) kandidaat te selecteren voor hetzelfde aanbod.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 6 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.