Organisatie
Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor twee heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl
Opdracht
Binnen de gemeenten Hoogeveen en De Wolden is wonen benoemd als topprioriteit. Naast het versnellen van woningbouw ligt de focus op een aantal complexe opgaven zoals de realisatie van flexwoningen, huisvesting voor internationale werknemers als ook de ontwikkeling van nieuwe woningbouwlocaties om aan de behoefte aan woonruimte te kunnen voldoen. De opdracht wordt uitgevoerd op zelfstandige en resultaatgerichte basis. De opdrachtnemer bepaalt, in afstemming met de SWO De Wolden Hoogeveen, zelf de aanpak, planning en uitvoering. Er is geen sprake van een dienstverband of gezagsverhouding. Omdat Hoogeveen een uitloopgebied voor de regio Zwolle is waar het gaat om huisvesting bouwen we niet alleen voor onze inwoners maar ook voor nieuwe inwoners. Momenteel werken vanuit de door de raad vastgestelde kaders die opgenomen zijn in de woon(zorg)visie. Deze visie moet in 2026 opgevolgd worden door een volkshuisvestingprogramma. Voor de evaluatie van de huidige visie en ontwikkeling van het volkshuisvestingprogamma zoeken we een strategisch beleidsadviseur wonen die ervaring heeft met het ontwikkelen en schrijven van een volkshuisvestingprogramma.
Kerntaken:
- De opdrachtnemer ontwikkelt en voert zelfstandig een plan van aanpak uit om te komen tot een Volkshuisvestingsprogramma. Het tussenresultaat van de opdracht is een conceptadvies dat half februari moet worden opgeleverd. De eindversie van het Volkshuisvestingsprogramma, inclusief een evaluatie van de huidige Woon(zorg)visie en een advies over de inbedding van het programma binnen de Omgevingsvisie wordt bij afronding van de werkzaamheden, na 6 maanden, opgeleverd;
- Je voert analyses uit van de woningvoorraad en de woningbehoefte in onze gemeente en levert de uitkomsten van deze analyse binnen 2 maanden op;
- Je verzamelt en verwerkt data over demografie, leefbaarheid, duurzaamheid en zorg en gebruikt deze als input voor het volkshuisvestingprogramma;
- Je stemt af met buurgemeenten, provincie en het Rijk over regionale woonopgaven en laat de uitkomsten hiervan terugkomen in zowel het concept als de eindversie van het volkshuisvestingsprogramma;
- Op basis van de uitgevoerde analyses en data verwerking ontwikkel je Beleidsdoelen op het gebied van betaalbaarheid, beschikbaarheid en duurzaamheid van woningen. Deze maken onderdeel uit van het huisvestingsprogramma en worden zowel in de concept als eindversie verwerkt;
- Je bereidt bestuurlijke besluitvorming voor en begeleidt het proces van inspraak en vaststelling. Jouw opdracht is ten einde wanneer het programma is vastgesteld;
- Je rapporteert zelfstandig periodiek over de voortgang, risico’s en mijlpalen door aan de opdrachtgever.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbare afgeronde vastgoed opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur bij een gemeente op het gebied van wonen;
3. Aantoonbare werkervaring met woningbouwversnelling bij een overheidsorganisatie. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV;
Gunningscriteria
4. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring als strategisch adviseur voor gemeenten, provincie én woningcorporaties (35 punten);
5. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het opstellen van een volkshuisvestingprogramma (45 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met lobbyen op woongerelateerde onderwerpen. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV (20 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
– Strategisch, tactisch en resultaatgericht opereren;
– Proces regie en versnelling;
– Proactief stakeholdermanagement;
– Politiek-bestuurlijke sensitiviteit;
– Sterk analytisch vermogen;
– Verbindend leiderschap;
– Zelfstandig binnen complexe omgevingen.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Nee, niet bespreekbaar.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 30 oktober 2025, van 13:30 uur tot 14:30 uur.
Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
Overige informatie
- De opdrachtgever kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot dinsdag 28 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.