Business Architect

oktober 22, 2025
6800 - 9900
Application ends: november 3, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. 

Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.

Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.
Het Kadaster is steeds meer een data gedreven organisatie en word geconfronteerd met de bijbehorende uitdagingen in deze moderne wereld.

Cybersecurity, openbare informatie gecombineerd met de beschikbaarheid van systemen voor de registratie en raadpleging eisen een moderne, veilige en robuuste IT omgeving.

Opdracht
Het team Architectuur en Informatiemanagement (A&I) binnen de directie DGV (Data Governance en Vernieuwing) is op zoek naar een Business Architect Staf Afdeling Services.

Het team Architectuur en Informatiemanagement begeleidt het Kadaster bij het door ontwikkelen en vernieuwen van waardestromen en de ondersteunende diensten. In de voorbereiding, door de solution architectuur te leveren voor de business case. En in de uitvoeringsfase, door samen met de systeem architecten de DevOps teams te begeleiden in de ontwikkeling of het selecteren van een ‘off the shelf’ product.

Programma VIBE
Binnen het bedrijfsvoering domein is het Kadaster momenteel bezig met het vervangen van het on-premise SAP landschap (SAP-ECC & SAP CRM). VIBE is de overkoepelende naam voor alle projecten die nodig zijn om onze huidige SAP systemen te vervangen. Het staat voor Verbeteren Informatievoorziening Bedrijfsvoering En klantinteractie.

VIBE heeft als doel om standaardprocessen en data voor het Kadaster te ontwikkelen met nieuwe, duurzame IT-oplossingen. Binnen VIBE is een zestal projecten gedefinieerd die momenteel in verschillende fases van uitvoering zitten. Omdat de ondersteuning voor ons huidige SAP bedrijfsvoering eind 2027 afloopt, hebben we een duidelijke deadline om naar toe te werken.

We veranderen van maatwerk diensten en oplossingen naar standaardprocessen en best practices. Dat betekent voor veel collega’s dat ze anders gaan werken in de toekomst. Het werk is nog dezelfde functie, maar hoe je het uitvoert zal deels anders worden. Dat geldt voor medewerkers en managers.

Denk aan nieuwe ondersteunende tools, meer zelfservice, andere manieren van samenwerken.

Het belangrijkste project binnen VIBE voor deze uitvraag is de vervanging van ons ERP system (SAP ECC) voor Finance, Inkoop en HRM door AFAS. Dit systeem gaat per 1 januari 2026 live. Daarna volgt een periode van optimalisatie en nazorg.  De overige projecten hebben betrekking op de vervanging van CRM, ordermanagement, management informatie, data warehousing, integratie en archivering. Al deze projecten hebben raakvlakken met de AFAS implementatie.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • TOGAF, Archimate (BlueDolphin), Novius raamwerk;
  • Agile werkwijze.

Verantwoordelijkheden, de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

Algemene taken:

  • Architectuur modellering, informatieanalyse en architectuur control van het financiële en inkoop domein;
  • Architectuur modellering, informatieanalyse en architectuur control op de raakvlakken van het financiële en inkoopdomein;
  • Opstellen van Businesscases en Project Start Architecturen.

Taken binnen VIBE:

  • Architectuur control en informatieanalyse op de implementatie van de financiële en inkoop modules van AFAS;
  • Architectuur control en informatieanalyse op de integraties rondom AFAS;
  • Architectuur ontwerp en informatieanalyse in de optimalisatie en nazorg fase van de AFAS implementatie. Denk hierbij aan de doorontwikkeling op onderwerpen als Enterprise Performance Management en kostenallocatie.

Vereisten / knock-outcriteria
Let op: motiveer (kort) in het CV per knock-outcriterium hoe u hieraan voldoet.

  1. Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 10 pagina’s A4 (de motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord);
  2. Academisch werk- en denkniveau op het gebied van informatica verkregen door een afgeronde HBO/WO opleiding;
  3. Minimaal 5 jaar relevante ervaring in het vakgebied architectuur;
  4. Minimaal 5 jaar kennis en ervaring met het opstellen en implementeren van solution- en domein architecturen;
  5. Minimaal 3 jaar werkervaring met Informatie voorziening binnen het overheidsdomein, waarin beleid en uitvoering dicht bij elkaar liggen;
  6. Concrete ervaring met ERP of AFAS inrichtingsvraagstukken i.r.t. sturing en beheersing van de organisatie;
  7. Ervaring in het optimaliseren en stroomlijnen van onderliggende processen en beheersmaatregelen inclusief het beter benutten van de automatiseringsmogelijkheden die de oplossing biedt;
  8. Minimaal 5 jaar Ervaring met ERP systemen op het gebied van financiën en inkoop;
  9. SAP-ECC en AFAS kennis en werkervaring is verplicht;
  10. De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift;
  11. De kandidaat beheerst de Engelse taal vloeiend, in woord en geschrift;
  12. Minimaal 5 jaar documentatie ervaring, bijvoorbeeld met:
    • Technisch architectuur design;
    • Opstellen Domein en Solution architectuur;
    • Functioneel en technisch ontwerp.

Gunningscriteria

15. U geeft een beschrijving van aanpak voor de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden).

Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster (max. 40 punten).

Weging (staffel)

a. Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (40 punten);
b. Antwoord sluit voldoende aan (25 punten);
c. Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (10 punten);
d. Antwoord sluit niet aan (0 punten).

16. U beschrijft 2 cruciale knelpunten die zich vaak voor doen in dit soort processen/opdrachten en geeft hierbij aan hoe u deze oplost (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden).

Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster (max. 30 punten).

Weging (staffel)

a. Antwoord sluit volledig aan. Beide knelpunten zijn zeer relevant en de oplossingen zijn concreet, goed onderbouwd en voorzien van duidelijke voorbeelden  (30punten);
b. Antwoord sluit voldoende aan. Knelpunten zijn relevant en de oplossingen zijn passend, maar missen deels concrete onderbouwing of voorbeelden  (25 punten);
c. Antwoord sluit onvoldoende aan. Knelpunten zijn beperkt relevant en/of de oplossingen zijn algemeen geformuleerd en onvoldoende onderbouwd  (10 punten);
d. Antwoord sluit niet aan. Knelpunten zijn niet relevant of ontbreken, en er worden geen bruikbare oplossingen aangedragen  (0 punten).

17. U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden).

Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score (max. 30 punten).

Weging (staffel)

a. Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (30punten);
b. Antwoord sluit voldoende aan (20 punten);
c. Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (10 punten);
d. Antwoord sluit niet aan (0 punten).

Competenties

  • Resultaatgericht;
  • Helicopterview;
  • Adviesvaardigheid;
  • Overtuigingskracht;
  • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk;
  • Kwaliteitsgericht;
  • Klantgericht;
  • Proactief en initiatiefrijk.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 11 november 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.
De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 5 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 3 november 2025, 08:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.