Organisatie
Westlanders zijn wat je noemt gewoon nuchter. Niet alleen praten, maar ook aanpakken en doen. Dit heeft inmiddels bijzondere ontwikkelingen in Westland opgeleverd. Daar zijn we trots op, terwijl we de blik stevig op de toekomst richten. Dat is ook kenmerkend voor onze organisatie. Hier vind je jouw plek in misschien wel één van de meest unieke gebieden van Nederland. Bij ons krijg je de ruimte en de verantwoordelijkheid die je nodig hebt. Dát vinden wij in Westland heel gewoon.
Gemeente Westland is volop in ontwikkeling. Om onze ambities waar te maken en de organisatie klaar te maken voor de toekomst, hebben we per 1 september ons leidinggevend kader versterkt met een nieuwe managementlaag: de afdelingshoofden. Zij geven sturing aan drie domeinen: Leefomgeving, Maatschappij en Mens & Middelen. Binnen deze domeinen zijn nieuwe teams gevormd – en daar horen natuurlijk bevlogen teammanagers bij. Daarom zijn wij op zoek naar inspirerende leiders die samen met hun team het verschil willen maken voor onze inwoners.
Team
Het team Concernstaf is gevormd na de reorganisatie en is op 1 september 2025 formeel een feit geworden. Het team valt rechtstreeks onder de directeur Mens & Middelen.
Het team bestaat uit circa 27 medewerkers in schaal 6 tot en met schaal 12. De functionarissen hebben uiteenlopende functies en functienamen: managementassistent, procesmanager, ontwikkelaar, concernadviseur, projectleider basis op orde, projectondersteuner, procesondersteuner, adviseur ruimte, kwaliteit- en procesmanager.
Het team heeft de volgende taken meegenomen na de reorganisatie:
- Coördinatie (en soms uitvoering) belangrijke processen: o.a. coördinatie P&C- aanlevering, voortgang College Werkprogramma, jaarplancoördinatie, PO (portefeuillehouderoverleg) ondersteuning;
- Procesmanagement: eigenaar van de Visie op procesmanagement en daarmee verantwoordelijk voor implementatie van de visie. Daarnaast advisering over inrichten processen;
- Proces- en ‘cluster’ondersteuning, waarvan de taak niet nauw omschreven is;
- Advies- en ontwikkelfunctie: strategisch en tactisch. Uitgevraagde opdrachten zijn heel divers van aard. Van inrichtingsvraagstukken met IT component tot ontwikkeling van eenduidige werkwijzen, zoals beleidscycli;
- Projectleiderschap Basis op orde: de opdracht van dit project is opnieuw geformuleerd;
- Ambtelijk- bestuurlijke samenwerking;
- Managementondersteuning van directeuren, afdelingshoofden en teammanagers.
De positionering van het team in de organisatie, ten opzichte van andere teams en het bestuur is een belangrijk vraagstuk. Daarin is richting nodig en aandacht voor het team in het begeleiden van de teamontwikkeling.
Wij zoeken een interim teammanager (‘kwartiermaker’) om leiding te geven aan dit team en om samen en met de juiste stakeholders inhoudelijk richting te geven aan het team.
Profiel
In deze tijdelijke rol geef je leiding aan het team Concernstaf en heb je een resultaatsopdracht om te komen tot een doelomschrijving van het team (bestaansrecht) met bijbehorende (rollen), taken en verantwoordelijkheden. Je bent verantwoordelijk voor het vormgeven van professionele ondersteuning aan de directeuren, afdelingshoofden en teammanagers. Dit varieert van managementondersteuning tot advisering over en monitoring van domeinoverstijgende processen, ontwikkelingen en dossiers. Ook ben je een belangrijke samenwerkingspartner voor de bestuursadviseurs en -ondersteuning.
Dit vraagt om durf en lef; een stevige persoonlijkheid en dito gesprekspartner die het gesprek niet uit de weg gaat maar zorgt voor een open sfeer van ‘spiegelen’ en ‘sparren’. Je bent daarbij verbindend en enthousiasmerend; een gevoel uitdragen en sfeer neerzetten van ‘het samen doen’. Daarnaast ligt er een belangrijke opgave ten aanzien van de samenwerking binnen het team. Je hebt ervaring met het bewerkstelligen van een constructieve en professionele werkomgeving bij teams of afdelingen.
Als interim teammanager zorg je voor continuïteit in de dagelijkse aansturing, ontwikkeling en ondersteuning van de medewerkers. Je kent de weg in een politiek-bestuurlijke omgeving, en hebt hart en oog voor medewerkers. Je bent een coachende leider die richting geeft én ruimte biedt. Met vertrouwen, duidelijkheid en persoonlijke aandacht weet je mensen te motiveren. Je schakelt soepel tussen strategie, de praktijk en tactisch-operationele sturing, met oog voor zowel mens als resultaat. Je creëert een veilige, professionele werkomgeving waarin mensen kunnen groeien.
Opdrachtbeschrijving
De opdracht bestaat uit de volgende onderdelen:
Wat?
- Doel en richting van het team vaststellen (welke rol speelt het team in de organisatie, wat is het bestaansrecht?);
- Taken en verantwoordelijkheden formuleren en daar de benodigde rollen aan koppelen;
- Kwetsbaarheden, zoals ‘eenpitters’, voorzien van een oplossing.
Hoe?
- Bovenstaand resultaat behalen aan de hand van een zelf op te stellen plan van aanpak;
- Samen met het team en met de organisatie. Die omgeving bestaat in ieder geval uit: het directieteam, afdelingshoofden, team Bestuurszaken, team Concerncontrol, team Financieel Advies, team Juridische Zaken & Inkoop, team Proces & Advisering.
Welke takenmoeten geborgd worden in het team (of elders):
- Managementondersteuning;
- Coördinatie (en soms uitvoering) belangrijke processen (o.a. coördinatie P&C- aanlevering, voortgang CWP, jaarplan, PO ondersteuning);
- Eigenaarschap Visie op procesmanagement: wat betekent het om eigenaar te zijn?
- Projectleiderschap Basis op orde omvormen naar vorm passend bij herijkte opdracht basis op orde;
- Ambtelijk – bestuurlijke samenwerking;
- Professionele adviesfunctie vormgeven: strategisch en tactisch. Zowel op inhoud, als op kwaliteitscycli/PDCA.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende binnen een overheidsorganisatie;
Gunningscriteria
2. Afgeronde hbo-bachelor op het gebied van bestuurs- of organisatiekunde (10 punten);
3. Minimaal 5 jaar aantoonbare leidinggevende werkervaring bij een overheidsorganisatie (20 punten);
4. Aantoonbare werkervaring als leidinggevende met het coachend leidinggeven aan minimaal 15 medewerkers tegelijkertijd, licht dit duidelijk toe in het cv (15 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met resultaatgericht leiderschap: het formuleren van een doelomschrijving, bestaansrecht, rollen, taken en verantwoordelijkheden van een team of afdeling. Licht dit duidelijk toe in het cv middels een aparte alinea in het cv (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het professionaliseren van ondersteuning en advies: het vormgeven van professionele managementondersteuning en advisering aan directie, afdelingshoofden en teammanagers en het verbeteren en monitoren van domeinoverstijgende processen en samenwerking tussen afdelingen. Licht dit duidelijk toe in het cv middels een aparte alinea in het cv (20 punten);
7. Per 10 november 2025 beschikbaar voor 36 uur per week (5 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
Leiderschap: bewezen vaardigheid in het coachen, motiveren en ontwikkelen van teams, met aandacht voor zowel resultaten als mensgericht leiderschap.
Samenwerking: ervaring met het werken in een managementteam en het bijdragen aan organisatiebrede doelstellingen.
Resultaatgerichtheid: in staat om prioriteiten te stellen, kaders te bewaken en resultaten te realiseren binnen een tijdelijke opdracht.
Communicatieve vaardigheden: uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden, met gevoel voor bestuurlijke en politieke verhoudingen.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 31 oktober 2025.
Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.
Overige informatie
- De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.
- Het aantal te declareren uren mag het maximum van 1620 uur per jaar niet overschrijden. Er geldt een terugbetalingsverplichting voor het teveel gedeclareerde.
- De voertaal binnen de gemeente is Nederlands (in taal en geschrift), er word geacht dat de kandidaat hieraan kan participeren.
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 27 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.