Privacy Officer

september 16, 2025
2688 - 4188
Application ends: september 25, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Organisatie
Bussum, Naarden, Muiden en Muiderberg vormen samen gemeente Gooise Meren met ruim 60.000 inwoners. Onze organisatie is plat en overzichtelijk met 450 medewerkers. We vertrouwen elkaar, zijn wendbaar en werken doelgericht met impact voor het bestuur, de inwoners en collega’s.

We stimuleren medewerkers zichzelf te zijn en te vertrouwen op hun kennis en intuïtie. Wanneer je leergierig bent zijn er vele mogelijkheden om te experimenteren en jezelf te ontwikkelen. Onze medewerkers hebben een open blik naar buiten en naar elkaar. Ze durven vragen te stellen en kritisch te zijn. En bovenal: ze hebben plezier in hun werk.

Ook Gooise Meren staat gesteld voor complexe vraagstukken. We proberen die vraagstukken zo simpel mogelijk te houden. Door bij de essentie van de opgave te blijven, is het voor medewerkers duidelijk wat hun aandeel is en welke rol ze daarin hebben. Ze voelen zich mede-eigenaar van de oplossing.

We hebben een stevige organisatie die zichzelf continue ontwikkelt. Dat doen we geleidelijk en op een zo natuurlijk mogelijke manier. Soms hebben we tijdelijk mensen nodig voor projecten, nieuwe opgaven of vervanging. Daarvoor zoeken we inspirerende teamspelers die effectief werken: doortastend, ondernemend, besluitvaardig. Passend bij onze organisatie.

Opdracht
Als Privacy Officer heb jij een verantwoordelijke en veelzijdige taak: je adviseert over de privacy binnen onze gemeente en zorgt ervoor dat onze collega’s zorgvuldig omgaan met privacygevoelige informatie.

Jouw takenpakket is als volgt:

  • Je bent de privacyleider binnen de organisatie en adviseert collega’s, het management, de directie en het bestuur over alles wat met privacy te maken heeft.
  • Je bent verantwoordelijk voor het opstellen van diverse (privacy)beleidstukken, privacyverklaringen en werkprocessen en je zorgt dat deze aansluiten bij de geldende wet- en regelgeving en de behoeften van onze organisatie.
  • Je draagt actief bij aan het vergroten van het privacybewustzijn binnen de organisatie, onder andere door het organiseren van inspirerende awareness activiteiten.
  • Je controleert en schrijft mee aan verwerkersovereenkomsten en andere, soortgelijke overeenkomsten en contracten tussen Gooise Meren en externe partijen. Je trekt hierin op met de juridisch adviseur privacy.
  • Je begeleidt en voert Data Protection Impact Assessments (DPIA’s) uit om privacyrisico’s in kaart te brengen.

Je bent verantwoordelijk voor een snelle en tijdige afhandeling van datalekmeldingen en privacy-incidenten binnen de organisatie. Indien nodig meldt je een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

  • Je begeleidt en ondersteunt de privacyambassadeurs, helpt hen hun privacykennis up-to-date te houden en zorgt dat zij deze effectief kunnen inzetten om collega’s te ondersteunen en het privacybewustzijn te vergroten.
  • Je bent verantwoordelijk voor de coördinatie van het verwerkingsregister, waarbij je vakafdelingen ondersteunt en ervoor zorgt dat het register volledig, actueel en correct wordt bijgehouden door de privacy ambassadeurs.

Minimumeisen / knock-outcriteria
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als Privacy Officer en/of Functionaris Gegevensbescherming;
3. Aantoonbare werkervaring binnen gemeenten of een andere overheidsinstantie;
4. Aantoonbaar CIPP/e en/of CIPM gecertificeerd.

Gunningscriteria
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Privacy Officer of Functionaris Gegevensbescherming (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het opstellen, implementeren en onderhouden van (privacy)beleidstukken, privacy verklaringen en werkprocessen (15 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met het werken met het VNG borgingsproduct Privacy (10 punten);
9. Uiterlijk beschikbaar per 15 oktober 2025 voor 16 tot 20 uur per week gedurende de gehele opdracht, inclusief verlengingen (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre je / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet. 

Competenties
– Je bent communicatief sterk ontwikkeld, in deze functie heb je te maken met zowel in- als externe stakeholders;
– Jij stapt makkelijk op mensen af en weet mensen mee te nemen en te overtuigen;
– Nauwkeurig: jij weet wanneer het zinvol is om een document te updaten;
– Pro-actief: jij zorgt ervoor dat je op de hoogte bent van actuele ontwikkelingen op het gebied van Privacy en vertaalt dit naar concrete acties;
– Zelfstandig: door de ervaring die je meebrengt kun je zelfstandig de privacy cyclus uitvoeren.

Overige informatie 
1. Opdrachtnemer moet na gunning een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. Voor start van de opdracht voldoet een bewijs van aanvraag van de VOG. De kosten voor de aanvraag van een VOG zijn voor Opdrachtnemer.
9. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. IPad. 
10. Gooise Meren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffend thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Indienen afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/op kantoor plaatsvinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 29 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 26 september 2025 bericht.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 25 september 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.