Inkomen – Data Analist/Specialist – participatie wet

september 16, 2025
4100 - 7000
Application ends: september 22, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Opdrachtomschrijving

Wil jij jouw data-expertise inzetten voor maatschappelijke impact?

De Gemeente Amsterdam zoekt een data specialist die een sleutelrol wil spelen in het project Automatische Inkomstenverrekening (OIB/AIV). Dit project heeft als doel om per 1 januari 2026 ten minste 70% van alle inkomstenverrekeningen te automatiseren. Hiermee zorgen we voor een efficiëntere uitvoering van de bijstandsregeling en meer financiële zekerheid voor Amsterdammers.

Daarnaast ondersteun je de afdeling Inkomensvoorziening bij het leveren, structureren en optimaliseren van data voor de ontwikkeling van dashboards en analyses waarbij o.a. gebruik wordt gemaakt van data uit Socrates.

Werkzaamheden

Als data specialist ben je verantwoordelijk voor het leveren van hoogwaardige data-oplossingen die de automatisering en monitoring van inkomstenverrekening ondersteunen.

Je taken omvatten:

Maandelijkse oplevering van voorbewerkte bestanden die direct bruikbaar zijn voor de uitvoering.

Ontwikkeling en onderhoud van dashboards en gegevensleveringen voor monitoring en rapportage.

Het toepassen van data-analyse en filtering om de uitvoering te ontlasten en processen te optimaliseren.

Opschoning en kwaliteitsborging van datasets in samenwerking met partners zoals Wigo4it en het Inlichtingenbureau.

Meewerken aan het verbeteren van de automatische inkomstenverrekening in het projectteam Automatische Inkomstenverrekening bij WPI samen met de andere G4 en Wigo4it.

Verzamelen, voorbereiden en valideren van data uit (verschillende) bronnen.

Vertalen van ruwe data naar bruikbare datasets voor dashboards en rapportages.

Meedenken met de business over welke inzichten nodig zijn en dit vertalen naar concrete dashboards en analyses.

Signaleren van verbeterkansen in datakwaliteit.

eisen

  • Kandidaat was de afgelopen 2 jaar niet in loondienst bij gemeente Amsterdam.

  • Kandidaat moet in loondienst zijn bij de inschrijver op het moment dat de opdracht start.

  • Inschrijver draagt loonbelasting en premies af, heeft werkgeversgezag en voldoet aan alle wettelijke werkgeversplichten.

  • CV is in het Nederlands en maximaal 5 paginas.

  • Motivatiebrief van maximaal 1 A4 is toegevoegd.

  • Kandidaat heeft HBO werk- en denkniveau (moet blijken uit CV).

  • 

    >2 jaar ervaring met Agile werken volgens SAFe-methodiek

  • Kennis van AVG en ervaring met verwerken van persoonsgegevens
  • >4 jaar ervaring met Socrates-applicatie
  • >4 jaar kennis van het datamodel van Socrates
  • >10 jaar ervaring met complexe SQL-queries
  • >2 jaar ervaring met Inkomstenbestanden van het Inlichtingenbureau
  • >4 jaar ervaring met BI-tools en dashboards
  • Ervaring met Excel draaitabellen en formules


wensen

  • Ervaring bij een G4-gemeente (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht)
  • Kennis van programmeertalen voor dataverwerking
  • Affiniteit met maatschappelijke themas en overheidsbeleid
  • Goede communicatie: kan complexe analyses helder uitleggen





De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

De afdeling Inkomensvoorziening helpt meer Amsterdammers aan een stabiel en voorspelbaar inkomen. Inkomensvoorziening helpt niet alleen Amsterdammers bij hun aanvraag voor een bijstandsuitkering, maar kijkt ook mee of alle voorzieningen, toeslagen, kwijtscheldingen etc. worden ingezet. En mocht de Amsterdammer niet rond kunnen komen, wordt meegedacht in het vinden van een oplossing in zijn/haar bestaanszekerheid en bieden we hulp bij financiële problemen.

De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau.

interesse?

Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop Apply now bovenaan deze pagina.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 26 september 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.