Adviseur Circulaire Economie & Ruimte

september 15, 2025
3763 - 5863
Application ends: oktober 9, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Omschrijving Opdrachtgever provincie Gelderland
Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en veilig te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals bijvoorbeeld energietransitie, woningbouw, mobiliteit, natuur of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.

Opdracht

In Gelderland werken we aan een sterke en toekomstgerichte economie met bedrijven die energieneutraal, digitaal en circulair ondernemen. Eén van onze ambities van de omgevingsvisie is de halvering van primaire grondstoffen in 2030. Dit vraagt om nieuwe circulaire business modellen, ander gebruik van het provinciale instrumentarium en gebruik van de fysieke ruimte.

In de provinciale Uitvoeringsagenda Circulaire Economie 2025-2027 werken we op vijf thema’s waar we als provinciale overheid meerwaarde hebben:

  1. Bedrijven en ketens: stimuleren van circulaire innovaties en opschaling in de sectoren Agrofood, Bouw & Infra, Maakindustrie, en, Afval. Daarbij gaat het om verminderen van het gebruik eindige grondstoffen, vervangen met hernieuwbare bio grondstoffen en hergebruik en reparatie.
  2. Ruimte en VTH: zorgen voor voldoende fysieke en experimenteerruimte voor circulaire bedrijven.
  3. Circulair inkopen en aanbesteden in provinciale infrastructuur en eigen bedrijfsvoering.
  4. Sturen op circulariteit vanuit andere beleidsopgaven, zoals woningbouw, mobiliteit, energie & klimaat, etc.
  5. Kennisuitwisseling tussen gemeenten, regio’s, provincies en Rijk.

Om hier vanuit de provincie een goede uitvoering aan te kunnen geven vragen we deze adviseur te werken aan thema 2: Ruimte en VTH en daarnaast ook een aantal taken uit de andere thema’s op zich te nemen. Hij/zij zorgt dat CE geborgd wordt in ruimtelijke processen en VTH instrumentarium.

Verantwoordelijkheden

De taken en verantwoordelijkheden van de adviseur circulaire economie & ruimte bestaan met name uit:

  • Ruimte: zorgen dat we in kaart hebben wat er momenteel beschikbaar is en wat er nog nodig is aan knooppunten, clusters en ruimte voor toekomstige circulaire bedrijven. Je sluit hierbij aan bij het Rijksonderzoek naar ‘ruimte voor circulaire economie’. Vervolgens zorg je dat dit geborgd wordt in de vernieuwde omgevingsvisie en -verordening, gebiedsprocessen en regionale programma’s voor werklocaties. Je werkt hierin samen met collega’s van afdeling Ruimte, team Werklocaties en regioteams. Je voert een project uit dat 2-3 pilots mogelijk maakt op bedrijventerreinen om meer ruimte te bieden aan circulair grondstofgebruik.
  • VTH: Circulariteit inbrengen in het stelsel van omgevingsdiensten en vergunningen. Je werkt samen met collega’s van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH). Je voert een project uit om goede samenwerking met de Omgevingsdiensten rondom circulairiteit tot stand te brengen. Je organiseert een structuur van onder andere bestuurlijk overleg tussen partijen en verstrekt een opdracht aan ODs om in hun werkorganisatie aan de slag te kunnen gaan. Je bent ook lid van de Interprovinciale werkgroep VTH.
  • Bedrijventerreinen: Stimuleren van circulariteit op bedrijventerreinen met de collega’s van team Werklocaties die hiervoor ook subsidiemiddelen beschikbaar hebben.
  • Op afroep circulariteit vanuit andere programma’s: aanjagen en adviseren op meer circulariteit in de beleidsvelden Leefbaarheid, Sport en Recreatie. Denk daarbij aan repair cafés in dorpendeals, afvalreductie in sportevenementen en recreatie. Je bent een sparringpartner en aanspreekpunt.
  • Gemeenten/regio’s: Organiseren en begeleiden van een netwerk per regio van wethouders en gedeputeerden op gebied van circulaire economie en ruimte gebruik. Zodat dit ook goed verankerd raakt in de ruimtelijke plannen en gebiedsplannen van gemeenten, regio’s en provincie. Gelderland heeft 7 regio’s.

Optioneel is het opzetten van een leermodule bij de Gelderland Academie voor bestuurders uit Gelderland met een collega.

Vereisten / knock-outcriteria

Eis 1 Beschikbaarheidseis

Kandidaat is inzetbaar vanaf 17 november 2025 tot en met 16 mei 2026 voor 28 uur per week, waarvan minimaal 2 dagen per week werkzaam op het provinciehuis te Arnhem. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 maal een periode van 6 maanden.

Afhankelijk van de beschikbaarheid van kandidaat, is een gefaseerde start en/of latere startdatum mogelijk, mits kandidaat uiterlijk 1 december 2025 inzetbaar is voor 28 uur per week.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Eis 2 Overige eis

U voegt een CV van maximaal 5 pagina’s A4 toe. Indien het CV (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4’s, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4’s beoordeeld, waarna de overige A4’s buiten de beoordeling worden gehouden. Het CV is in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

Het CV dient louter ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria kwaliteit gegeven toelichting. U dient apart in het CV op alle eisen en gunningscriteria kwaliteit een toelichting (antwoord/beschrijving) te geven waarmee u aantoont dat u, of de door u aangeboden kandidaat, aan de eis of het gunningscriterium kwaliteit voldoet.

Eis 4

Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal een afgeronde HBO opleiding.

Benoem de naam van het opleidingsinstituut, de plaats, de afstudeerrichting en het afstudeerjaar.

Eis 5

Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal 5 jaar ervaring (opgedaan in de periode 2015- heden) in een functie op het gebied van circulaire economie en planologie en ruimtelijke ordening.

Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting de ervaring waaruit blijkt dat u aan deze eis van minimaal 5 jaar ervaring voldoet.

Eis 6

Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in de periode 2010 – heden) met het werken bij of voor een overheidsorganisatie.

Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting minimaal 2 opdrachten/projecten waaruit blijkt dat u aan deze eis voldoet.

Eis 7

Kandidaat heeft aantoonbaar ervaring met en kennis van ruimtelijke planning en planologie en vergunningverlening & handhaving.

Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting minimaal 2 opdrachten/projecten waaruit blijkt dat u aan deze eis voldoet. Graag specifiek aandacht voor de 3 genoemde onderwerpen ruimtelijke planning, planologie en vergunningverlening & handhaving.

Gunningscriteria

Wens 1 (50 punten)

Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met de het opzetten en uitvoeren van projecten en programma’s om circulaire economie te versnellen of verbeteren op bedrijventerreinen of in een VTH stelsel, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.

  • Kandidaat kan minimaal 2 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het opzetten en uitvoeren van projecten en programma’s om circulaire economie te versnellen of verbeteren op bedrijventerreinen of in een VTH stelsel (50 punten)
  • Kandidaat kan 1 opdracht/project beschrijven waaruit ervaring blijkt met het opzetten en uitvoeren van projecten en programma’s om circulaire economie te versnellen of verbeteren op bedrijventerreinen of in een VTH stelsel (25 punten)
  • Kandidaat kan geen opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het opzetten en uitvoeren van projecten en programma’s om circulaire economie te versnellen of verbeteren op bedrijventerreinen of in een VTH stelsel (0 punten)

Wens 2 (50 punten)

Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met circulaire economie en bedrijvigheid, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.

  • Kandidaat kan minimaal 2 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met circulaire economie en bedrijvigheid (50 punten)
  • Kandidaat kan 1 opdracht/project beschrijven waaruit ervaring blijkt met circulaire economie en bedrijvigheid (25 punten)
  • Kandidaat kan geen opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met circulaire economie en bedrijvigheid (0 punten)

Competenties te toetsen in interview
Tijdens het interview worden de volgende persoonlijke competenties getoetst:

  1. Aanjager/kartrekker: Je neemt de verantwoordelijkheid voor het project, je stuurt en stuwt het proces en je voelt je verantwoordelijk voor de voortgang. Je houdt van veranderingen en vernieuwingen en bent op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Met je gedrevenheid en enthousiasme ben je een inspiratie voor je omgeving.
  2. Plannen en organiseren: Je bepaalt op effectieve wijze doelen, prioriteiten en benodigde acties. Bovendien geef je tijd en middelen aan om deze doelen te kunnen bereiken.
  3. Verbindend vermogen: Je bent in staat relaties op te bouwen, te onderhouden en diverse partijen bij elkaar te brengen en aan elkaar te verbinden om tot resultaat te komen. Je kunt collega’s en partijen meenemen in een transitie naar meer circulair denken en doen.
  4. Samenwerkingsgerichtheid: Je levert een bijdrage aan een gezamenlijk resultaat en bent in staat om in teamverband daaraan te werken. Je raadpleegt en betrekt anderen, informeert anderen pro-actief en stemt af met anderen. Je bent sociaal en geeft ruimte aan anderen.
  5. Politiek-bestuurlijke sensitiviteit: Je bent je bewust van de behoeftes en belangen in het bestuurlijke krachtenveld én je eigen invloed hierop. Je weet wat er speelt, wat bestuurders drijft en je weet je effectief te manifesteren in complexe krachtenvelden. Je begrijpt de politiek-bestuurlijke belangen en maatschappelijke verhoudingen tussen GS, PS, Omgevingsdiensten, ondernemersvertegenwoordigers, onderwijsinstellingen etc.

Kandidaat wordt per competentie beoordeeld. Indien kandidaat aan de competentie voldoet, krijgt kandidaat de daarvoor genoemde punten. Bij elke competentie worden de volgende beoordelingsopties aangehouden:

  • Voldoet (nagenoeg) volledig aan competentie – 10 punten
  • Voldoet voldoende aan competentie – 5 punten
  • Voldoet onvoldoende aan competentie – 0 punten

In totaal zijn er vijf (5) competenties. Kandidaat kan op deze vraag daardoor maximaal 50 punten scoren.

Kandidaat dient minimaal een score van 25 punten te behalen op alle competenties. Indien kandidaat minder dan 25 punten behaalt, zal provincie Gelderland kandidaat uitsluiten van gunning van de opdracht.

Planning
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 29 september 2025, 09.00 uur.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

Reactietermijn

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 9 oktober 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Overige Informatie

  • Door het indienen van uw offerte gaat leverancier zonder voorbehoud akkoord met de Algemene Inkoopvoorwaarden (AIV) Gelderland 2023 voor leveringen en diensten. De AIV Gelderland 2023 zijn te raadplegen op gelderland.nl/inkoopvoorwaarden.
  • Provincie Gelderland zal een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Vanuit Flextender wordt er een VOG link verstrekt na gunning.
  • Provincie Gelderland faciliteert aan leverancier een provinciale laptop, die eigendom is van de provincie en die ook beheerd wordt door de provincie. Dit om te voldoen aan wettelijke verplichtingen op het gebied van informatieveiligheid. Provincie Gelderland beschikt verder over voldoende kantoorvoorzieningen waar leverancier gebruik van kan maken.
  • Kandidaat is de afgelopen twee jaar niet in loondienst geweest van provincie Gelderland om een draaideurconstructie te voorkomen.
  • Bij gunning dient er een UEA formulier te worden ingevuld.

Facturatie
Er wordt geen gebruik gemaakt van de facturatiemodule van Flextender. De factuur dient direct te worden verstuurd aan provincie Gelderland met daarop het zaaknummer en het, door provincie Gelderland op een later moment aan u toegestuurd, inkoopordernummer. De digitale factuur kan verzonden worden naar facturen@gelderland.nl.

Het factuuradres is: Provincie Gelderland, Markt 11, 6811 CG ARNHEM.

Rechtsbescherming/bezwaar tegen gunningsbeslissing
In afwijking van artikel 1.6 en artikel 11.2 van de inschrijfvoorwaarden van Flextender geldt de volgende bepaling. Indien een leverancier zich niet kan vinden in de gunningbeslissing is hij gedurende zeven (7) kalenderdagen na dagtekening van de bekendmaking van de gunningsbeslissing in de gelegenheid deze aan te vechten door een kort geding aanhangig te maken bij de Rechtbank Gelderland. In het belang van een snelle en goede voortgang wordt u verzocht om per e-mail via inhuur@gelderland.nl provincie Gelderland tijdig op te hoogte te stellen van het aanwenden van een rechtsmiddel.

Door het uitbrengen van een offerte gaat elke Leverancier ermee akkoord dat bovengenoemde termijn van zeven (7) kalenderdagen een vervaltermijn is, en dat het niet uitbrengen van een dagvaarding binnen deze termijn in kort geding zal leiden tot niet-ontvankelijk verklaring van de Leverancier, en verval van iedere aanspraak.

Klachtenprocedure
In afwijking van artikel 9 van de inschrijfvoorwaarden van Flextender geldt de volgende bepaling. Het is mogelijk om een klacht in te dienen per e-mail via klachtenmeldpunt@gelderland.nl. Voordat u een klacht indient moet u, indien mogelijk, eerst een vraag stellen voor de Nota van Inlichtingen. U moet duidelijk aangeven dat het een klacht betreft. De voorwaarden voor het indienen van een klacht staan aangegeven in de Klachtenregeling aanbestedingen Gelderland 2013.

Social Return
De provincie Gelderland kent een aantal organisatiedoelstellingen, één daarvan is het bijdragen aan Social Return. Social Return is een aanpak om meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door middel van het opnemen van sociale voorwaarden, eisen en/of wensen in inkoop- en aanbestedingstrajecten. Op deze manier leveren opdrachtnemers een bijdrage op het gebied van werkgelegenheid en/of ontwikkeling van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Er zijn verschillende manieren om invulling te geven aan Social Return. Denk aan het bieden van werkplekken, leerbanen, werkervaringsplekken en stages. Maar ook andere vormen van Social Return zijn welkom, zoals het bieden van of bijdragen aan scholing, begeleiding, geven van gastcolleges of advies aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en/of leerlingen/studenten.

Creatieve invullingen die op een andere wijze bijdragen aan de (arbeids-)participatie en/of ontwikkeling van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt zijn tevens mogelijk. Voorbeelden hiervan zijn Sociale inkoop (inkopen van diensten of producten bij sociale werkvoorzieningen/sociale ondernemingen) of het creëren van of bijdragen aan maatschappelijke activiteiten/sociale projecten.

De Social Return coördinator van provincie Gelderland kan u hierin verder informeren, op weg helpen en ondersteunen. Na gunning zal de Social Return coördinator contact met u opnemen om samen te kijken naar de mogelijkheden.

CO2 resultaten
Provincie Gelderland is gecertificeerd op de CO2 prestatieladder, trede 5. In het kader van deze certificering worden CO2 resultaten gemonitord (waarvoor we de CO2 resultaten van onze leveranciers nodig hebben). Op verzoek van provincie Gelderland moet u op transparante wijze de gevraagde CO2 resultaten verstrekken met betrekking tot uw vervoersbewegingen (voor zover dit relevant is voor uw opdracht én benodigd is voor de berekening van onze CO2 resultaten). Indien u deze CO2 resultaten zelf (nog) niet monitort, moet u deze naar uw beste inschatting verstrekken. We verwachten in ieder geval dat kandidaat kan aangeven welk(e) vervoersmiddel(en) er ingezet zijn voor deze opdracht, of deze CO2 neutraal zijn (of niet) én een globale inschatting van het aantal afgelegde kilometers voor deze opdracht.

Verbod op Russische betrokkenheid
Op basis van het vijfde sanctiepakket van de Europese Unie is het provincie Gelderland niet toegestaan opdrachten te gunnen aan Russische partijen. Provincie Gelderland sluit een leverancier uit indien er sprake is van Russische betrokkenheid. Door het indienen van een offerte verklaart leverancier naar eer en geweten dat er geen sprake is en zal zijn van Russische betrokkenheid bij deze offerte én bij de uitvoering van de overeenkomst.

Leverancier verklaart in het bijzonder dat:

  1. a) Leverancier geen (rechts)persoon is met een Russische nationaliteit en deze (rechts) persoon (natuurlijke personen, bedrijven, entiteiten of organen) niet gevestigd is in Rusland;
  2. b) Leverancier geen rechtspersoon is die voor meer dan 50% eigendom is van een Russische partij zoals hierboven onder a) genoemd;
  3. c) Leverancier niet handelt in belang van of op aanwijzing van een Russische partij, zoals bedoeld onder a) en b);

Indien de opdracht aan leverancier wordt gegund, bevestigt leverancier door ondertekening van de overeenkomst dat er geen sprake is van Russische betrokkenheid in de hierboven bedoelde zin.

Als na ontvangst van de offerte of na gunning van de opdracht uit ons eigen onderzoek blijkt dat (mogelijk) sprake is van Russische betrokkenheid bij de uitvoering van de overeenkomst, dan zal de provincie Gelderland u alsnog verzoeken ondersteunende documentatie te overleggen voor uw standpunt dat géén sprake is van Russische betrokkenheid bij uw onderneming