Dig. Strategie en Informatie – Privacy officer senior

september 5, 2025
4000 - 6300
Application ends: september 15, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Opdrachtomschrijving

Als Privacy Officer werk je actief aan een adequate bescherming van de privacy van de Amsterdammer. Je primaire taak is ervoor zorgen dat de gemeente zich houdt aan de van toepassing zijnde privacyregels. Je voert hiervoor een breed scala van werkzaamheden uit waaronder privacy quick scans en DPIAs. Je werkt vanuit een team van gedreven privacy professionals die ieder een focus hebben op een aantal directies. Je werkt voor een aantal directies binnen het sociaal domein waaronder Sport en Bos en Maatschappelijke Voorzieningen.

Werkzaamheden

 – Je denkt vanuit jouw expertise mee over de privacy-uitdagingen, potentiële oplossingen, ontwikkelingen en de ontwerp strategieën die je kunt toepassen in die situatie/ op die opgave;

– Je adviseert (gevraagd en ongevraagd) over- en stelt verwerkersovereenkomsten, privacyverklaringen, privacyreglementen en -protocollen op;

– Je werkt binnen de concernafspraken op het gebied van privacy;

– Je verzorgt de registraties in het wettelijk AVG-register en stelt effectbeoordelingen voor gegevensbescherming (DPIA) binnen de (keten)processen op;

– Je inventariseert en stelt beheersmaatregelen voor op cluster- of opgaveniveau en de prioriteitstelling daarvan;

– Je stimuleert privacy-bewustzijn binnen het onderdeel waarvoor je werkzaam bent.

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

De directie Digitale Strategie en Informatie (DSI) draagt zorg voor een integrale, samenhangende digitale strategie van de gemeente. De directie is het kaderstellend en richtinggevend orgaan van het cluster Dienstverlening, Innovatie en Informatie (DII). 

Werken onder architectuur, informatiebeveiliging, gegevensbescherming (privacy) en informatiebeheer zijn de belangrijkste elementen binnen de samenhangende digitale strategie van de gemeente. De directie is richtinggevend vanuit de strategie en geeft praktische kaders mee aan de rest van de organisatie en daarbuiten. Hierbij zoeken we de samenwerking op met zowel interne als externe stakeholders, en waar nodig de lobby richting het Rijk en de EU.

Om vertrouwen (van BOB) in digitalisering te hebben en te behouden, gaan we als gemeente zorgvuldig om met data en technologie. Daarover zijn we ook open, en maken steeds meer informatie voor iedereen toegankelijk om de gewenste transparantie te bieden aan de Amsterdammers, zoals die vereist is in de Wet Open Overheid (Woo). Bijvoorbeeld welke algoritmen we gebruiken, en vooral ook waarom we dat doen. Transparantie over ons handelen is essentieel voor vertrouwen van de Amsterdammer in de overheid. 

 Eisen

  • Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam?
  • De kandidaat van de voorlopig winnende Inschrijver (voornemen tot gunnen opdracht) moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).
  • U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een WO werk- en denkniveau.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende HBO diploma. 
  • Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 tot 6 jaar aantoonbare ervaring als privacy officer binnen het privacy werkveld én gegevensbescherming in het algemeen, bij voorkeur in een complexe en omvangrijke organisatie.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 tot 6 jaar aantoonbare kennis van wet- en regelgeving op het gebied van bescherming van persoonsgegevens (in het bijzonder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG).
    

Wens

  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het sociaal domein en specifiek met werkzaamheden binnen sport en bos en/of maatschappelijke voorzieningen
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met werken binnen een overheidsorganisatie of soortgelijke (grote) organisatie.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop Apply now bovenaan deze pagina.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 15 september 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.