Portfoliomanager IV/ICT

augustus 26, 2025
5700 - 8600
Application ends: september 8, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Organisatie
Gemeente Purmerend is een vooruitstrevende en energieke organisatie die zich richt op de digitale transformatie van haar processen en dienstverlening. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend en hoe vertaalt zich dat naar onze informatiehuishouding en digitale ontwikkeling?

Onze ICT- en Informatievoorzieningsteams zijn volop in ontwikkeling! Door de groei van de organisatie en de toenemende vraag naar IV/ICT oplossingen, zijn wij op zoek naar een ervaren portfoliomanager.

Opdracht
Als Portfoliomanager ben jij verantwoordelijk voor de regie op het portfoliomanagementproces. Je fungeert als schakel tussen de organisatie en IV/ICT, waarbij onder jouw leiding de initiatieven geprioriteerd worden, binnen de richting van de IV-strategie. Je beheert de IV/ICT portefeuille. Je analyseert wijzigingen, adviseert over haalbaarheid en risico’s en evalueert lopende projecten. Daarbij onderhoud je goed contact met de verschillende stakeholders en adviseer je hen, waar nodig.

Je opereert op strategisch en tactisch niveau, waarbij je de vertaalslag weet te maken van de domeinen naar IV/ICT . Je borgt de samenhang tussen de domeinplannen, de programma’s en overige verzoeken/initiatieven van de verschillende domeinen binnen IV/ICT en het effect hiervan op het portfolio. Cruciaal hierbij is het ontwikkelen van een langetermijnperspectief, het prioriteren van complexe projecten en behoeften, die worden opgehaald in de organisatie.

Je draagt zorg voor de verdere professionalisering van Portfoliomanagement gericht op doorontwikkeling en vernieuwing van (IV/ICT)oplossingen. Je maakt risico’s en kosten inzichtelijk en bespreekbaar en herkent synergievoordelen en kansen voor de toekomst. Daarbij treed je op als adviseur van de budgethouder van ICT en IV middelen als het gaat om vernieuwing, ontwikkelingen en continuïteitswaarborging. Voor de stuurgroep ben je een belangrijke sparringpartner op het gebied van portfolio. Je bereidt rapportages en verslagen voor als input voor besluitvorming. Je hebt een mensgerichte en resultaatgerichte stijl van adviseren. Je kunt je inleven in situaties en bent goed in het overbrengen naar anderen wat je wilt, maar ook waarom portfoliomanagement belangrijk is voor de organisatie.

Jouw taken en verantwoordelijkheden:

  • Je bewaakt de samenhang binnen het projectportfolio en reageert snel op onverwachte wijzigingen die invloed hebben op het portfolio;
  • Je houdt de rolling forecasts en investeringen goed in de gaten en zorgt voor (financieel) inzicht in de voortgang van projecten;
  • Je analyseert de projectvoortgang, capaciteitsbenutting en strategische richtingen om iedereen in het team scherp te houden;
  • Je zorgt voor de afstemming van bedrijfsinitiatieven met de strategische ambities van de gemeente;
  • Je treedt op als voorzitter sturingsoverleggen en zorgt voor kwaliteitsverbetering van de portfolioproducten;
  • Je verbetert het portfoliomanagementproces en zorgt voor de maakbaarheid van de portefeuille.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als portfoliomanager binnen een overheidsinstantie;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met strategisch en tactisch adviseren op gebied van IV/ICT binnen een overheidsinstantie (bij voorkeur gemeente), met samenhangende besluitvormingsprocessen;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van projectmanagement;
4. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau.

Gunningscriteria
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring op gebied van portfoliomanagement bij een gemeente en/of provincie (30 punten);
6. Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo niveau voor portfoliomanagement (30 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met projectmanagement op gebied van IT en informatiemanagement bij een overheidsinstelling (20 punten);
8. Je geeft in een korte motivatie aan waarom deze opdracht je aanspreekt en jij de geschikte kandidaat bent. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vrij.
We werken waar nodig voor het resultaat voor de stad. Dit is in deze opdracht voornamelijk op locatie (Stadhuis Purmerend).

Planning
De fysieke gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 16 september 2025.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.
  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Purmerend komt werken.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 8 september 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kun je reageren.