Programmamanager Dienstverlening

augustus 22, 2025
3225 - 5025
Application ends: augustus 27, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Opdrachtgever

De organisatie
Bij ODR zet jij je samen met ruim 200 andere collega’s in voor een prettige, veilige en duurzame leefomgeving in regio Rivierenland. Dit doen we voor en samen met 8 gemeenten in de regio en de provincie. Dat doen we door vergunningverlening, toezicht en handhaving bij ondernemers, organisaties en inwoners. Maar we doen meer. We hebben veel kennis in huis en delen deze graag. Zo adviseren we de gemeenten en andere partijen o.a. over de leefomgeving, bouw, milieu, energie, archeologie, bodem, lucht en natuur. Ook houden we voor heel Gelderland toezicht op de afval- en grondstoffen ketens om milieucriminaliteit te voorkomen. We zijn een open en naar buitengerichte organisatie en zijn graag van meerwaarde.

Ons mooie en sfeervol ingerichte kantoor staat in Tiel, waar jij kunt parkeren voor de deur. Ook het treinstation is op loopafstand. Binnen het kantoor zijn er ruimten om te werken en te ontmoeten. Er is een goede, informele werksfeer en volop ruimte voor ontwikkeling en groei.

Opdracht
Ben jij de programmamanager die complexe uitdagingen in goede banen weet te leiden? Bij Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) krijg je de kans om de dienstverlening van morgen vorm te geven. Met jouw ervaring en verbindend vermogen zorg je dat inwoners, bedrijven en gemeenten kunnen rekenen op een toegankelijke, betrouwbare en snelle ODR. Je geeft richting aan een ambitieus programma, werkt samen met verschillende stakeholders en zorgt dat verbeteringen ook echt worden gerealiseerd. Een uitdagende opdracht met maatschappelijke impact!

Inwoners en bedrijven stellen steeds hogere eisen aan dienstverlening, ook richting de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR). ODR werkt voor 8 gemeenten en de provincie Gelderland en is verantwoordelijk voor vergunningverlening, toezicht, handhaving en advisering op het gebied van milieu, bouw, energie, bodem, archeologie, externe veiligheid, natuur en water.

ODR wil de komende jaren uitgroeien tot een toegankelijke, betrouwbare en snelle dienstverlener. Dit vraagt om kortere doorlooptijden, duidelijkheid over procedures en statussen, één aanspreekpunt voor vragen en betrouwbare afspraken. Via het programma Dienstverlening geven we invulling aan deze ambitie. Het programma staat in verbinding met andere strategische programma’s, zoals Kennis & Kwaliteit en het Regionaal Uitvoeringsprogramma (RUP), en vraagt om programmatische sturing en samenhang.

Daarom zoeken we een Programmamanager Dienstverlening die richting geeft aan dit programma en samen met het programmateam de gewenste verbeteringen realiseert.

Vereisten / knock-outcriteria

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring bij een omgevingsdienst binnen de afdeling dienstverlening;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het leiden van programma’s binnen een omgevingsdienst;
  • Aantoonbare werkervaring met programmasturing en portfoliomanagement (benoem dit duidelijk in het cv);
  • Uiterlijk beschikbaar per 8 september 2025 voor 24 uur per week gedurende gehele opdracht inclusief mogelijk verlengingen;

Gunningscriteria

  • Aantoonbare werkervaring met dienstverleningstrajecten binnen een uitvoeringsorganisatie of (lokale) overheid (25 punten);
  • Aantoonbare kennis van actuele ontwikkelingen rondom de Omgevingswet, dienstverlening en digitalisering (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring als gesprekspartner op bestuurlijk en managementniveau (20 punten);
  • Aantoonbare kennis en ervaring met organisatieontwikkeling en verandermanagement (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het verbinden van verschillende stakeholders (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Omgevingsbewustzijn – Je begrijpt hoe besluiten en acties effect hebben op de bestuurlijke, maatschappelijke en politieke omgeving. Je weet belangen af te wegen en communiceert hier effectief over.
  • Resultaatgerichtheid – Je bent gericht op het realiseren van concrete verbeteringen in dienstverlening. Je weet doelen te vertalen naar haalbare acties en stuurt op meetbare resultaten.
  • Politiek sensitief – Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en weet hoe je effectief beweegt in een politiek-bestuurlijke context.
  • Ondernemend – Je ziet kansen, neemt initiatief en durft te vernieuwen om de dienstverlening naar een hoger niveau te tillen.

Benodigd aantal professionals
1.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal schaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 28 augustus 2025.

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop ‘Apply now’ bovenaan deze pagina.

Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 27 augustus 2025, 09.00 uur.
Tot die tijd kunt u reageren.