Interim-Manager Afdeling Crisisbeheersing (ZZP)

juli 14, 2025
85 - 105
Application ends: juli 29, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. Wanneer gebruik wordt gemaakt van de optie tot verlenging, wordt de inhuuropdracht onder gelijkblijvende voorwaarden verlengd.

Opdrachtgever
VGGM
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) werkt 24 uur per dag, 7 dagen per week aan publieke veiligheid en gezondheid. Wij zijn de Brandweer, GGD, Ambulancezorg, GHOR en Veilig Thuis in Gelderland-Midden en staan klaar voor de ruim 700.000 inwoners uit 15 gemeenten.

Opdracht
Crisisbeheersing in ontwikkeling
De maatschappij en de wereld om ons heen verandert. Hedendaagse crises zijn in toenemende mate complex, meer dan alleen plaats- en grensgebonden. VGGM werkt daarom steeds vaker en langer opgeschaald aan acute crises. Zeker in deze tijd van geopolitieke spanningen met de noodzaak tot verhoging van onze weerbaarheid. Dit doen wij samen met onze vaste veiligheidspartners zoals de gemeenten, Politie, naastliggende regio’s, partijen in de zorg, Defensie en het Openbaar Ministerie, maar ook breder. Deze inzet vraagt veel van onze mensen en organisaties in termen van capaciteit, aandacht en financiën. Kortom, er is werk aan de winkel!

Om het nationale stelsel van crisisbeheersing goed opgewassen te laten zijn tegen deze ontwikkelingen wordt landelijk ingezet op een versterking van crisisbeheersing en de weerbaarheid. Aansluitend zet ook VGGM in op een regionale versterking van crisisbeheersing en weerbaarheid.

Reden van de inhuur
In 2022 hebben we de eerste stappen gezet in het opzetten van een sterke multidisciplinaire afdeling crisisbeheersing. De ontwikkeling van de afdeling is nu in een fase dat extra aandacht en inzet nodig is op interne bedrijfsvoering. Daarom zoeken we een tijdelijke manager die leiding en sturing geeft aan de afdeling en vooral gericht is op dit aandachtsgebied. De afdeling krijgt, in samenspraak met jou en uiteraard de medewerkers verder vorm.

Wat ga je voor ons doen?

  • Je geeft tijdelijk leiding aan de afdeling crisisbeheersing. Je zorgt hierbij voor een stabiele, effectieve en efficiënte aansturing van de afdeling.
  • Je adviseert de directie over de inrichting van de afdeling en de benodigde aansturing.
  • Je stimuleert de eigen verantwoordelijkheid en taakvolwassenheid van medewerkers.
  • Je coacht en ondersteunt de medewerkers bij hun ontwikkeling en functioneren.
  • Je draagt zorg voor een werkklimaat waarin medewerkers zich erkend en gewaardeerd voelen.
  • Je draagt bij aan beleidsontwikkeling op het gebied van crisisbeheersing.
  • Je anticipeert op landelijke ontwikkelingen en draagt bij aan de visie en het beleid van de afdeling.
  • Je hebt een signalerende rol ten aanzien van te verwachten vakinhoudelijke bestuurlijke risico’s of gevoeligheden.
  • Je bent adviseur van de directie over operationele, tactische, strategische en bestuurlijke vraagstukken.

Resultaten
In afstemming met de directie lever je de volgende resultaten:

  • Een voorstel voor de inrichting en aansturing van de afdeling
  • Een ontwikkelplan voor de cultuur en samenwerking binnen de afdeling, waar je zelf in de eerste fase uitvoering aan geeft.
  • Voor medewerkers verzorg je de dagelijkse aansturing tot de beoogde nieuwe situatie is bereikt.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo niveau, op het gebied van verandermanagement en/of crisismanagement;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als leidinggevende bij een overheidsorganisatie;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als manager binnen een veiligheidsregio of organisatie in het domein van crisisbeheersing.

Gunningscriteria
4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met netwerkpartners die binnen het vakgebied crisisbeheersing een rol spelen (30 punten);
5. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar het vormgeven en begeleiden van organisatieontwikkelingen en veranderprocessen (30 punten);
6. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het vertalen van strategisch en tactisch beleid naar de beleidsvelden binnen het taakveld crisisbeheersing (15 punten);
7. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met budgettering en financiële vraagstukken (15 punten);
8. De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf (10 punten).

Competenties
– Mens- en samenwerkingsgericht – coachend en verbindend;
– Besluitvaardig;
– Aanpassingsvermogen;
– Analytisch en oplossings-/resultaatgericht;
– Betrouwbaar en integer;
– Klantgericht en representatief;
– Vooruitstrevend, optimistisch en vasthoudend;
– Bestuurlijk- en organisatorisch sensitief.

Benodigd aantal professionals
1.

Gunning
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Indien een kandidaat zich niet kan vinden in de gunningbeslissing van VGGM, wordt hij gedurende vijf (5) kalenderdagen na dagtekening van de bekendmaking van de gunningsbeslissing in de gelegenheid gesteld daartegen bezwaar te maken door een kort geding aanhangig te maken bij de rechtbank Gelderland. In het belang van een snelle en goede voortgang wordt iedere belanghebbende verzocht om VGGM per e-mail via inkoop@vggm.nl tijdig op te hoogte te stellen van het aanwenden van een rechtsmiddel. Door het uitbrengen van een offerte gaat elke kandidaat ermee akkoord dat bovengenoemde termijn van vijf (5) kalenderdagen een vervaltermijn is, en dat het niet uitbrengen van een dagvaarding binnen deze termijn in kort geding zal leiden tot niet-ontvankelijk verklaring van de inschrijver, en verval van iedere aanspraak. Eventuele verzoeken om nadere toelichting op de gunningsbeslissing en een daarop eventueel door de VGGM verstrekte toelichting laten deze vervaltermijn onverlet.

Klachtenprocedure
Indien u een klacht heeft, kunt u het klachtenformulier en de procedure klachtenafhandeling bij Aanbestedingen Veiligheidsregio’s per e-mail opvragen via inkoop@vggm.nl. Klachten hebben betrekking op aspecten van de DAS procedure. Klachten kunnen niet gaan over het aanbestedingsbeleid van VGGM. Het indienen van een klacht zet deze procedure niet stil.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 14. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s A4, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring en opleidingen van de kandidaat. VGGM behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam en start- en einddatum van de werkzaamheden te zijn vermeld.
Onder een referentie verstaan wij een overzichtelijke omschrijving van minimaal één eerdere opdracht. Hierin moet tot uitdrukking komen wie de opdrachtgever was, de begin- en einddatum van de opdracht en het aantal uren per week. Elke referentie moet de mogelijkheid bieden contact op te nemen met de voormalige opdrachtgever, hetgeen in zijn algemeenheid alleen zal gebeuren als de kandidaat in aanmerking komt voor een interview.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Werkdagen in overleg
Is hybride werken mogelijk: Hybride werken is incidenteel mogelijk, maar voor deze opdracht is het belangrijk dat je aanwezig en zichtbaar bent op de afdeling op locaties Beekstraat en Rietgrachtstraat in Arnhem

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 7 augustus 2025.

Overige informatie

  • VGGM zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht niet van toepassing.
  • Indien bij de eisen en/of de gunningcriteria kwaliteit gevraagd wordt naar afgeronde opleidingen, dan dient de kandidaat, indien VGGM hierom vraagt, een kopie diploma en/of certificaat aan te leveren. Kan Inschrijver dit niet aanleveren, dan is definitieve afwijzing het gevolg.
  • VGGM behoudt zich het recht voor om tot het moment van definitieve gunning de offerteprocedure tijdelijk op te schorten en geheel of gedeeltelijk in te trekken. Het geheel of gedeeltelijk intrekken van de offerteprocedure leidt niet tot enige aansprakelijkheid van VGGM jegens deelnemers. VGGM zal de door kandidaten (reeds) gemaakte kosten c.q. geleden schade dan ook niet vergoeden.
  • VGGM heeft de mogelijkheid om met kandidaten een dienstverband aan te gaan na afronding van de eerste termijn van de opdracht, zonder dat VGGM daarbij verplichtingen heeft naar de externe leverancier.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 29 juli 2025, 09.00 uur.
Tot die tijd kunt u reageren.