Privacy officer

juni 30, 2025
5000 - 6200
Application ends: juli 4, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

Privacy Officer



Organisatie
In een wereld die steeds digitaler en complexer wordt, is privacy niet alleen een verantwoordelijkheid maar ook een kans om veiligheid en vertrouwen te bouwen. Jouw expertise kan het verschil maken, en wij willen jou hierbij betrekken.

De afgelopen jaren hebben we bij Purmerend belangrijke stappen gezet op het gebied van privacy. Binnen ons  cluster privacy en informatiebeveiliging staan we voor nieuwe uitdagingen door de digitale transformatie, veranderende wet- en regelgeving, en de toenemende eisen voor de bescherming van persoonsgegevens. Daarom zijn we op zoek naar een gedreven privacy officer die samen met ons deze uitdagingen aangaat en zorgt voor de juiste bescherming van persoonsgegevens binnen onze dynamische gemeente.

Opdracht
Als ervaren privacy officer weet jij precies welke taken en verantwoordelijkheden bij deze functie horen. Wat wij graag met je delen, is hoe wij het in Purmerend aanpakken. Als onderdeel van het cluster ben jij, samen met twee andere privacy officers, de adviseur voor vraagstukken omtrent het gebruik van persoonsgegevens. Je werkt daarnaast nauw samen met collegas van andere expertises binnen ons team informatievoorziening, zoals informatiebeveiliging, informatiebeheer, informatiemanagers en procesadviseurs.

Als privacy officer zorg je mede voor:

  • Het adviseren van de organisatie over het rechtmatig en zorgvuldig gebruik van persoonsgegevens, inclusief het maken van afwegingen voor verantwoord omgaan met persoonsgegevens.
  • Het zorgvuldig afhandelen van een datalek.
  • Het behandelen van rechten van betrokkenen verzoeken.
  • Het ontwikkelen, bijwerken en implementeren van het AVG-beleid en Wpg-beleid.
  • Het uitvoeren van DPIAs om de impact van dataverwerkingen op betrokkenen te beoordelen en maatregelen voor te stellen.
  • Het ondersteunen van inkoopprocedures door advies te geven over privacyaspecten in de aanbesteding, zoals het opstellen van verwerkersovereenkomsten
  • Het organiseren van bewustwordingsacties en trainingen om het privacy bewustzijn en de kennis binnen de organisatie te vergroten.
  • Het onderhouden van contacten met de functionaris gegevensbescherming, interne stakeholders, en externe partners om privacy te borgen.

Wie ben jij?
Je hebt een scherpe antenne voor privacyrisicos en weet precies welke vragen je moet stellen om alles te doorgronden binnen de gehele context. Je bent nieuwsgierig en analytisch, altijd op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van privacy. Of het nu gaat om een paspoortkopie of een telefoonnummer, jij weet waarom deze gegevens nodig zijn en hoe je ze op een verantwoorde manier kunt gebruiken.

Met jouw communicatieve vaardigheden weet je ingewikkeld vakjargon om te zetten naar begrijpelijke adviezen voor iedereen in de organisatie. Je maakt slimme, weloverwogen keuzes en weegt belangen zorgvuldig af. Je staat bekend om je praktische en onderbouwde adviezen die zowel helder als daadkrachtig zijn.

Minimumeisen 
1. Een aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met privacy recht (bijvoorbeeld: AVG, de Uitvoeringswet AVG, Wpg) (benoem dit duidelijk in het cv).

Gunningscriteria 
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het informeren én adviseren omtrent persoonsgegevens binnen een gemeente(20 punten);
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Privacy Adviseur en/of Privacy Officer bij een  overheidsorganisatie (30 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met het toepassen van privacywetgeving (AVG, Wpg, UAVG) (benoem dit duidelijk in het cv) (10 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met adviseren omtrent persoonsgegevens binnen openbare orde en veiligheid binnen een overheid (5 punten);
7. Je geeft aan in een korte motivatie waarom deze opdracht je aanspreekt en waarom jij de geschikte kandidaat bent. De motivatie dient te zijn geschreven door de kandidaat zelf (15 punten);
8. Een aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in een juridische richting; (10 punten);
9. Aantoonbaar in het bezit van een CIPP/E, CIPM of CIPT certificaat (benoem duidelijk in het cv) (10 punten).

Competenties

  • Je beschikt over organisatiesensitiviteit en uitstekende adviesvaardigheden;
  • Je bent proactief, flexibel en ziet welke kansen er liggen;
  • Je bent gedreven, resultaatgericht en overziet de context van de vraag

CV-eisen
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do – Vrij.
Aanwezigheid op het Stadhuis is gewenst, werkdagen in overleg te bepalen.

Planning
De gesprekken bij de gemeente worden ingepland op donderdag 17 juli 2025 vanaf 12:30 uur..

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop bovenaan de pagina Apply now.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 4 juli 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.