WOO-regisseur

juni 17, 2025
5600 - 6100
Application ends: juni 23, 2025
Apply Now

Solliciteer op deze baan

CV uploaden (doc, docx, pdf)

WOO-regisseur

Organisatie
Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in de gemeente Rhenen!
Rhenen is een prachtige historische vestingstad, gelegen op het uiterste zuidoosten van de provincie Utrecht. Met de Nederrijn aan je voeten en de groene bossen van de Utrechtse Heuvelrug om je heen, is het hier heerlijk wonen en werken. Gemeente Rhenen staat bekend om Ouwehands Dierenpark, de Grebbeberg en natuurlijk de gezellige Rijnweek. 
De gemeente heeft veel te bieden: prachtige monumentale natuur, uitgebreide wandel- en fietsroutes en mooie ruiterpaden. Of je nu door de stad Rhenen zelf wandelt of de kernen Elst en Achterberg ontdekt, in Rhenen beleef je zowel rust als avontuur! Rhenen is goed bereikbaar met trein, bus en auto en vervult een belangrijke toeristische rol. Meer informatie over de gemeente Rhenen vind je via www.rhenen.nl.

We werken waarderend en vanuit de bedoeling 
In Rhenen werken we voortdurend aan het verbeteren van onze dienstverlening en het versterken van onze rol in de regio. We streven er naar om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven, met een stevig fundament van flexibiliteit, vertrouwen, samenwerking en verantwoordelijkheid. We werken vanuit de bedoeling en op een waarderende manier, wat dagelijks zichtbaar is in ons werk. We denken in mogelijkheden, leveren maatwerk en doen dit voor zowel onze inwoners als medewerkers. We geven ruimte voor talent, stimuleren samenwerking en werken resultaatgericht. We ontwikkelen ons richting zelforganisatie. Zo maken we het verschil voor Rhenen en voegen we echte waarde toe!

Opdracht
De gemeente Rhenen zoekt een ervaren Woo-regisseur die verantwoordelijk is voor het gehele proces van passieve openbaarmaking en die bijdraagt aan het strategisch versterken van de actieve openbaarmaking. Je voert de regie over het juridische, procedurele en communicatieve proces rondom Woo-verzoeken en draagt zorg voor een zorgvuldige, tijdige en juridisch houdbare afhandeling. Daarnaast ben je het centrale aanspreekpunt binnen de organisatie voor alle Woo-vraagstukken, en geef je advies en richting aan hoe de organisatie transparanter en proactiever kan worden in haar informatievoorziening.

Taken en werkzaamheden

  • Coördineren, juridisch begeleiden en afhandelen van Woo-verzoeken
  • Toetsen van verzoeken op volledigheid, juridische kaders en bestuurlijke gevoeligheden
  • Verzorgen van besluitvormingstrajecten inclusief zienswijzenprocedures en belangafweging
  • Signaleren en rapporteren van risicos binnen het openbaarmakingsproces
  • Adviseren van management en bestuur bij complexe Woo-vraagstukken
  • Fungeren als Woo-contactpersoon
  • Ontwikkelen van processen en werkinstructies voor actieve openbaarmaking
  • Intern informeren en trainen van collegas over de werking en impact van de Woo
  • Meedenken over tools, categorisering en publicatie-aanpakken

Waar kom je terecht?
Je wordt tijdelijk onderdeel van het team Juridisch, Inkoop, Gegevensbescherming. Dit team bestaat uit twee juridisch adviseurs, een juridisch medewerker die zich deels ook met de WOO bezighoudt, een inkoopadviseur, CISO, privacy officer en FG.

Werken bij onze gemeente betekent werken in een ambitieuze organisatie waar werkplezier hoog in het vaandel staat. Er is veel ruimte voor jouw eigen inbreng, verantwoordelijkheid, flexibel werken en groei.

De kernvraag bij ons werk is steeds: wat kan ik voor Rhenen betekenen? We noemen dit ‘werken vanuit de bedoeling’. Er is veel ruimte om jezelf te ontwikkelen in onderwerpen die je interessant vindt. We zijn een open en dynamische organisatie, met betrokken collegas. Waarin je werkt tussen, naast en met de inwoners van Rhenen.

Vereisten
1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met Woo-verzoeken binnen de (decentrale) overheid;
2. Aantoonbare kennis van de Woo en aanverwante wetgeving (zoals AVG, Archiefwet);
3. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
4. Aantoonbare werkervaring met besluitvormingstrajecten en bestuurlijk gevoelige dossiers.

Selectiecriteria
5. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in juridische richting (5 punten);
6. Beschikbaar voor 20 uur per week gedurende 12 maanden, start per 1 juli 2025 (5 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met afhandeling Woo-verzoeken binnen de overheid (30 punten);
8. Aantoonbare werk ervaring met juridische beoordeling en besluitvorming (30 punten)
9. Aantoonbare werkervaring met actieve openbaarmaking / strategisch meedenken (20 punten);
10. Aantoonbare werkervaring met organisatieadvies / trainen / bewustwording binnen een organisatie (5 punten)
11. Motivatiebrief en/of plan van aanpak (5 punten)

Competenties

  • Juridische nauwkeurigheid
  • Bestuurlijke sensitiviteit
  • Communicatieve vaardigheid (schriftelijk en mondeling)
  • Samenwerkingsgericht
  • Resultaatgericht
  • Oplossingsgericht
  • Procesmatig sterk

CV-eisen
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr
Is hybride werken mogelijk:  ja

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 25 juni 2025, vanaf 13:00 uur. 

Interesse?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via de knop bovenaan de pagina Apply now.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 23 juni 2025 09:00 uur. Tot die tijd kan je reageren.